AlleDGIEfterskoleEsport DanmarkEsport Danmark OldboysKollegaUng
Regler
Se nedenstående regler, som er gældende for alle vores turneringer.
Ingen resultater
    1. - 4. GENERELLE REGLER (INKL. RETTELSER)
    • 1. – 4. GENERELLE REGLER

      • Se vores generelle regler for alle spil under overkategorien “Generelle regler”.
      Se Regel
    • ÆNDRINGER/RETTELSER TIL REGLER

      31.10.22 – Manglende spiller på server

      • Regel: 5.4.1.1 Manglende spiller på server
        Tilføjet rettelse der tydeliggører, at et hold som udgangspunkt bliver taberdømt, hvis de ikke kan tilslutte med 5 spillere til serveren inden for grænsen på 10 minutter.

      02.11.22 – Dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet

      • Regel: 6.2.1.2 Dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet
        Tilføjet punkt vedr., at benyttelsen af utilities (granater) ikke er relateret til map exploits, og derfor er enhver lineup tilladt.

      18.11.22 – Agent/player skins

      • Regel: 6.2.1.3 Agent/player skins
        Tilføjet uddybning der tydeliggører, hvad proceduren vedr. benyttelse af agent/player skins er.

      18.11.22 – Krav til spillere i slutspillet

      • Regel: 5.1.3.1 Krav til spillere i slutspillet
        Denne regel er blevet fjernet, da den ikke længere anses som relevant i det nye turneringssystem. Dette er ikke aktuelt med bagudrettet effekt.

      21.11.22 – Map pool

      • Regel: 8.1.1 Map pool
        de_dust2 vil blive erstattet med de_anubis efter Efterårsturneringen. Det vil også være de_anubis, der vil blive brugt til Julecuppen.

      22.11.22 – Automatiske serveropdateringer i CS:GO

      • Regel: 10.7.1 Automatiske opdateringer på serverne
        Tilføjet procedure vedr., hvornår nye opdateringer fra Valve fremgår på CS:GO-serverne.

      09.12.22 – Tjek-ind til camp (cups) [Strict mode]

      • Regel: 5.4.2 Tjek-ind til kamp (cups) [Strict mode]
        Tilføjet procedure vedr., hvordan tjek-ind til cup-kampe fungerer.

        Bemærk: 5.4.X reglerne har fået et andet tal til sidst.

      02.01.23 – VETO rækkefølge for Bo3

      • Regel: 8.3.3 VETO rækkefølge for cups/slutspil (Bo3)
        Ændring i rækkefølgen til pick/ban i Bo3 VETO.

      02.02.23 – Korrekt angivelse af Steam, FaceIt samt Esportal

      • Regel: 9.1.6 Korrekte angivelse af Steam, FaceIt samt Esportal
        Tilføjet punkt vedr., at det er spillerens eget ansvar, at den korrekte Steam, FaceIt og Esportal fremgår på spillerens profil.

      02.02.23 – Speciel map pool for ligaturneringer

      • Regel: 8.4.1, 8.4.2 og 8.4.3
        Tilføjet Anubis til den begrænsede map pool for B+C niveauet i Efterskole-/ og Ung-Ligaen.
        Yderligere ændret proceduren ift. VETO-rækkefølgen for Bo2 og Bo3.

      06.02.23 – Overtime i ligaturneringer

      • Regel: 5.1.1 Gruppespil
        I Forårsturneringen vil der være overtime i gruppespillet for Esport-, Kollega-, Oldboys-, Efterskole- og Studie-Ligaen.
        Indtil videre vil der ikke være overtime i gruppespillet for DGI- og Ung-Ligaen.

      09.02.23 – Angivelse af forkert bruger

      • Regel: 9.1.3 Angivelse af forkert Steam-konto
        Tydeliggjort straffen for angivelse af en forkert Steam-konto (smurf). Derudover er der tilføjet en yderligere straf for holdets resterende spillere samt personen, der er ansvarlig for at sætte den strafbare spiller aktiv.

      24.02.23 – Specielle VETO-regler i Ung-Ligaen

      • Regel: 8.5 Specielle VETO-regler i Ung-Ligaen
        Tilføjet begrænset map pool samt VETO-rækkefølge for VETO i Ung-Ligaen.

      08.03.23 – Beregning af spillerrang samt holdniveau

      • Regel: 9.3.1 Beregning af spillerrang samt holdnivaeu
        Uddybet hvordan denne proces foregår samt tilføjet afsnit vedr. Esportligaens eget ELO-system, som er en medfaktor i beregningerne.

      21.03.23 – Fjernelsen af et hold

      • Regel 6.1.4 Fjernelsen af et hold i gruppespillet
        Omformuleret reglen, så det fremgår tydeligt, at hvis et hold trækker sig eller bliver smidt ud af ligaen midt i et gruppespil, så vil alle holdets kampe blive ændret til default loss.

      31.03.23 – Forkert udregning af spillerrang

      • Regel 9.5.1 Forkert udregning af spillerrang
        Tilføjet en regel under niveauafsnittet, så det fremgår tydeligt, at det altid er muligt for Esportligaen at fjerne en spiller som “aktiv spiller”, hvis spilleren – uanset årsag – er blevet forkert udregnet i systemet, og dermed ikke er blevet angivet til det korrekte niveau.

      20.06.23 – Korrekt brug af Steam konto

      • Regel 9.1.7 Korrekt brug af Steam konto
        Tilføjet en regel, der tydeligt beskriver, at det på intet tidspunkt er tilladt at spille på en anden persons Steam-konti uagtet af, om denne er registreret under “aktive spillere” eller ej.

      18.08.23 – Specielle VETO-regler i Efterskole- og Ung-Ligaen

      • Regel 8.4+8.5 Specielle VETO-regler
        Opdateret map pool med nye maps til Sæson 7 ift. de specielle VETO-regler.

      08.09.23 – Ligaturneringer

      • Regel 5.1.1+5.1.3 Gruppespil og slutspil
        Opdateret reglerne så alle kampe er med MR12-format inkl. overtid.

      08.11.23 – Esportal

      • Regel 9.1+9.2+9.3 Tilføjet Esportal
        Tilføjet Esportal, så det igen fremgår, at platformen Esportal igen vil indgå i vores niveauberegninger.

      20.11.23 – Fjernelsen af et hold i gruppespillet

      • Regel 6.1.4 Fjernelsen af et hold i gruppespillet
        Tilføjet formulering, der tydeliggør, at en administrator altid kan vurdere, hvorvidt samtlige af et holds kampe bør ændres til default loss, hvis holdet har meldt afbud og/eller ikke dukket op til et betydningsfuldt antal af kampe i gruppespillet.

      20.12.23 – Karantæne hos Valve eller FaceIt

      • Regel 6.2.3.1 og 6.2.3.2
        Uddybet afsnit vedr. adskillige kontoer med VAC Ban. Derudover tilføjet regel vedr. FaceIt Cheating ban.

      22.12.23 – Teabagging af modstander [Gælder kun DGI-Ligaen]

      • Regel 6.3.1.1 Teabagging af modstander [Gælder kun DGI-Ligaen]
        Tilføjet regel vedr., at teabagging på en modstander i DGI-Ligaen; ikke er tilladt og vil medføre, at holdet bliver taberdømt på det pågældende map.

      08.03.24 – Privat Steam profil

      • Regel 9.3.3 Privat Steam profil
        Tilføjet opfordring samt regel vedr. private Steam profiler og, at en administrator til enhver tid kan kræve denne åbnet.
        Bemærk: Det er ikke et regelkrav, at profilen pr. standard er offentlig.
      Se Regel
    5. TURNERING OG KAMPFORMAT
    • 5.1 LIGATURNERINGER

      5.1.1 Gruppespil

      • Alle kampdage i gruppespillet; afvikles som bedst-ud-af-2 (Bo2) med overtid (Se regel 5.1.4).
      • Alle kampe afvikles efter MR12-formattet. Det vil sige, at hver halvleg varer 12 runder, og det første hold til at vinde 13 runder samlet set; vinder kampen. Ender kampen 12-12, så går kampen i overtid, hvorefter en vinder skal findes.
      • Pointfordeling for hvert map: (Bemærk der er to maps på én kampdag)

        Vundet map = 3 point
        Tabt map = 0 point
        Udeblevet (ikke tjekket ind) kampdag = -2 point

        Eksempel: Vinder “Hold A” to maps på én kampdag, så modtager holdet 6 point.

      5.1.2 Tie-breakers

      • Placering i gruppespillet vil blive afgjort ud fra følgende faktorer i nævnte rækkefølge:
        1. Højeste antal samlede point
        2. Højeste runde difference (Vundne runder – tabte runder)
        3. Højeste antal point head-2-head (H2H) mellem de pågældende hold
        4. Højeste antal vundne runder
        5. Højeste antal vundne kampe
        6. Tilfældig lodtrækning

      5.1.3 Slutspil

      • Alle kampdage i slutspillet; afvikles som bedst-ud-af-3 (Bo3) med overtid (Se regel 5.1.4).
      • Alle kampe afvikles efter MR12-formattet. Det vil sige, at hver halvleg varer 12 runder, og det første hold til at vinde 13 runder samlet set; vinder kampen. Ender kampen 12-12, så går kampen i overtid.

      5.1.4 Overtid (Overtime)

      • Hvis to hold ender på et 12-12 resultat, så går kampen i overtid [MR3-regler].
        • Her starter holdene med $10.000 i start-økonomi på hver side, og spiller 3 runder på hver side (CT/T).
        • Man starter på den side, som kampen sluttede på i ordinær tid.
          Kommer man i dobbel-overtid, så starter man på den side, som man sluttede med i første overtid.
        • Det første hold, der vinder 4 ud af 6 runder; vinder overtiden.
        • Ender holdene igen på uafgjort (15-15), så begynder en ny overtid.
        • Dette fortsætter indtil, at et hold vinder 4 ud af de 6 runder.
      Se Regel
    • 5.2 CUPS OG MESTERSKABER

      5.2.1 Cups

      • Turneringsformat til cups vil fremgå på den enkeltes cups informationsside under “Turneringer”.

      5.2.2 Mesterskaberne

      • Turneringsformat til Mesterskaberne kan ses på informationssiden under “LAN & Mesterskaber” under den pågældende liga.
      Se Regel
    • 5.3 AFVIKLING AF KAMPE

      5.3.1 Krav til antal spillere

      • Alle kampe spilles 5v5, og det er ikke muligt at starte kampen på serveren uden, at 5 spillere er tilsluttet fra hvert hold.
      • Hvis et hold ikke kan stille med minimum 5 spillere, så vil holdet blive taberdømt.

      5.3.2 Afgørelse af kampe, som ikke er færdigafviklet

      • Enhver kamp (Bemærk: der er flere kampe på en kampdag) som ikke er færdigafviklet, vil resultere i, at kampen bliver slettet, hvis holdene ikke kan findes en fælles dato at afvikle denne på.
      • Det er ikke tilladt at aftale et kampresultat indbyrdes for en ikke-afviklet kamp, da dette kan medføre manipulation i tabellen i den pågældende turnering.

      5.3.3 Taberdømt kamp

      • Allerede afgjorte maps vil som udgangspunkt beholde deres oprindelige resultat. Kun det pågældende og eventuelt kommende maps, vil blive påvirket af at blive taberdømt.
        Bemærk: Dette afhænger af regelbruddet.

      5.3.4 Admin rådighed

      • CS Admins vil være til rådighed på hoveddiscorden på de officielle kampdage.
      • Opret en ticket på discorden for at modtage hjælp.

        Vejledende tider:
        • Onsdag: 15:30 – 22:30
        • Torsdag: 19:00 – 22:30
        • Lørdag: 09:30 – 13:00
        • Søndag: 19:30 – 22:30
      Se Regel
    • 5.4 TJEK-IND TIL KAMP

      5.4.1 Tjek-ind til kamp (ligaturneringer) [Strict mode]

      • Et holdmedlem skal tjekke deres hold ind til kamp på selve kampdagen.
        Tidsrummet for dette åbner 15. minutter før det fastsatte kamptidspunkt.

        Bemærk: Personen der tjekker holdet ind; er den der foretager VETO’en. Alternativt kan et andet aktivt holdmedlem inden kampstart – overtage VETO via knappen på kampsiden.


      • Hvis begge hold har tjekket ind inden kampstart, så vil VETO-processen (valg af map og startside) automatisk blive igangsat ved kamptidspunktet. Hvert hold har herefter 60 sekunder til at foretage sit valg.

        Bemærk: Refresher siden ikke automatisk ved kamptidspunktet, så genindlæs siden manuelt med ca. 10 sekunders mellemrum indtil, at VETO-siden kommer frem.


      • Efter VETO’en er afsluttet, vil der komme en konsolkommando, som skal kopieres og indsættes i konsollen i CS. Her kan 5 aktive spillere fra hvert hold (samt evt. registreret træner under holdet på hjemmesiden) – tilslutte sig serveren.

      5.4.1.1 Manglende tjek-ind til kamp (ligaturneringer) [Strict mode]

      • Hvis et hold ikke tjekker ind til en kamp senest 5 minutter efter det fastsatte kamptidspunkt, så vil systemet afbryde kampen og tildele et “no show” til det hold, som ikke har mødt op.
      • Systemet vil automatisk taberdømme det hold, som er udeblevet fra kampen. Ønskes kampen at blive afviklet alligevel, så kontakt venligst en administrator.

      5.4.2 Tjek-ind til kamp (cups) [Ikke strict mode]

      • Et holdmedlem skal tjekke deres hold ind til kamp på selve kampdagen.
        Tidsrummet for dette åbner 15. minutter før det fastsatte kamptidspunkt.

        Modsat i ligaturneringerne, så er der ingen begrænsning på, hvornår man seneste kan tjekke ind.
        Kontakt derfor gerne modstanderen inden i tjekker ind, så begge parter er klar til kampen.

      • Er modstanderen ikke i gang med en kamp, så er de forpligtet til at tjekke ind hurtigst muligt, så den oprindelige tidsplan kan opretholdes bedst muligt.

        Bemærk: Personen der tjekker holdet ind; er den der foretager VETO’en. Alternativt kan et andet aktivt holdmedlem inden kampstart – overtage VETO via knappen på kampsiden.


      • VIGTIGT: Når begge hold har tjekket ind, så vil VETO-processen (valg af map og startside) automatisk blive igangsat 5. minutter efter. Hvert hold har herefter 60 sekunder til at foretage sit valg.

        Bemærk: Refresher siden ikke automatisk, så genindlæs siden manuelt med ca. 10 sekunders mellemrum indtil, at VETO-siden kommer frem.


      • Efter VETO’en er afsluttet, vil der komme en konsolkommando, som skal kopieres og indsættes i konsollen i CS. Her kan 5 aktive spillere fra hvert hold (samt evt. registreret træner under holdet på hjemmesiden) – tilslutte sig serveren.

      5.4.3 Manglende spiller på server

      • Det er påkrævet, at hvert hold kan tilslutte serveren med 5 spillere inden for grænsen på 10 minutter. Er dette ikke muligt, så vil holdet som udgangspunkt blive taberdømt med mindre, at begge hold accepterer at nulstille kampen på dagen eller afvikle på en ny dato. Her kan selvhjælpsfunktionen på kampsiden benyttes til at nulstille kampen. Alternativt kan en administrator kontaktes på Discord.

      5.4.4 Automatisk VETO

      • Hvis et hold har tjekket ind til en kamp, men misser en eller flere VETO-valg, så vil systemet automatisk foretage et valg for holdet.
        Bemærk: Det er muligt at justere disse præferencer under holdets indstillinger.
      Se Regel
    • 5.5 STREAMING OG SPECTATING

      5.5.1 Streaming af kampe

      • Streaming af en kamp er altid tilladt såfremt, at der minimum er et delay på 120 sekunder. Det er tilladt for alle brugere at streame en kamp.
      • CSTV-IP’en vil være tilgængeligt for alle på den pågældende kampside. Her er der automatisk sat 120 sekunders delay på serveren.
      • Det er tilladt for en spiller eller træner at streame direkte fra serveren af, hvis de manuelt har indsat 120 sekunders delay på deres stream.

      5.5.2 Benyttelse af træner

      • Det er tilladt samt muligt for en træner at spectate en kamp direkte, hvis personen er registreret som træner på Esportligaens hjemmeside under det pågældende hold. 
        Bemærk: En profil kan ikke være registreret som en træner og aktiv spiller på samme tidspunkt. Dette skyldes, at træneren bliver fastlåst til coach-spottet (spectator-slot) på serveren.
      Se Regel
    6. SANKTIONER OG STRAF
    • 6.1 NO SHOWS ELLER FRIVILLIG TRÆKNING FRA KAMPEN

      6.1.1. No show

      • Et no show er, når et hold undlader at dukke op til det fastsatte kamptidspunkt, og ikke har registreret deres afbud på kampsiden. De to kampe på samme dag tæller som 1 no show.
      • Et hold bliver registreret som no show, hvis holdet ikke har tjekket ind senest 5 minutter efter kamptidspunktet.

      6.1.2 Straf ved no shows

      • Hvis et hold under grundspillet får 2 “no shows”, så udelukkes holdet fra slutspillet i den igangværende turnering.
      • Ved 2 eller flere “no shows”, så kan holdet risikere karantæne for en eller flere kommende turneringer.
      • Et no-show giver -2 point i tabellen for det hold, som er udeblevet fra kampen.

      6.1.3 Afbud

      • Et afbud er, når et hold ikke har mulighed for at møde op til kampdagen, men har registreret dette på hjemmesiden før kampstart, så modstanderen er opmærksom på, at kampen ikke kan blive spillet.

      6.1.4 Fjernelsen af et hold i gruppespillet

      • Hvis et hold trækker sig eller bliver smidt ud af ligaen midt i et grundspil, så vil alle holdets kampe blive ændret til default loss. Dette gælder også tidligere afviklede kampe uagtet af kampens resultat. Dette er en vurdering, som en administrator foretager sig for at sikre fairness til alle hold.
      • En administrator kan ligeledes vurdere, hvorvidt samtlige af et holds kampe bør ændres til default loss, hvis holdet har meldt afbud og/eller ikke dukket op til et betydningsfuldt antal af kampe i gruppespillet.
      Se Regel
    • 6.2 SNYD OG EXPLOITS

      6.2.1 Definition af snyd og exploits

      • Følgende former eller tilsvarende underpunkter anses som snyd eller exploits, og er ikke tilladt i Esportligaen.
      • Overtrædes disse kan det medføre hårde straffe for spiller, hold samt evt. organisation.

      6.2.1.1 Bomben

      • Definition:
        Ulovlig placering eller håndtering af bomben anses som en exploit. Dette gælder placering af bomben bag ikke-synlige objekter eller en bombe, der kun kan nås ved hjælp af to counter-terrorister. Desarmering af bomben må hverken påbegyndes eller fuldføres, hvis dette sker gennem en væg, eller bomben ikke er direkte synlig for terroristen. Granater og lignende er lovlige påvirkninger af synligheden.

      6.2.1.2 Dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet

      • Definition:
        Map exploits er ikke tilladt. Alle bevidste forsøg på at udnytte en dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet, vil blive straffet med enten en tabt runde eller map.
      • Bemærk: Ovenstående er ikke relateret til utility (granater herunder fx smokes og molotov), og derfor er enhver utility lineup tilladt.

      6.2.1.3 Agent/player skins

      • Definition:
        Det er ikke tilladt at anvende agent skins eller player skins. Der må kun anvendes et default skin, da andre skins i visse tilfælde kan give en uhensigtsmæssig fordel til modstanderen.
        • Opdages der, at en/flere spillere benytter sig af agent/player skins, så skal modstanderen gøres opmærksom på dette og påkræves, at de fjerner det i opvarmningen.
        • Opdages det under selve kampen, så skal der skrives “!tech” i chatten, hvorefter de/den pågældende spiller(e) skal forlade serveren og fjerne agent/player skinnet i den efterfølgende runde, hvor spillet er sat på pause. Kampen kan igangsættes ved at begge hold skriver “!unpause”, når der er 5 spillere på serveren fra begge hold, hvoraf alle har default skin på.

          Nægter en/flere spillere at fjerne sit skin efter, at de er blevet gjort opmærksom på det under en “!tech”, så kontaktes en administrator, hvorefter det pågældende hold vil blive taberdømt på den pågældende kampdag (fx en Bo2 eller Bo3).
      • Såfremt holdene vælger at fuldføre kampen trods ovenstående regler vedr. brugen af skins, så ses det som en accept af vilkårene fra begge hold. Der kan derfor ikke efterfølgende indberettes en konflikt og kampens resultat er endeligt.
      • Hvis en spiller får gentagende advarsler om ulovligt brug af agent/player skins, så kan det medføre spillerudelukkelse til resten af den pågældende turnering.

      6.2.1.4 Scripts samt tredjepartsprogrammer

      • Definition:
        Tredjepartsprogrammer eller scripts, som giver en en eller anden form for fordel i spillet; er ikke tilladt at bruge på noget som helst tidspunkt. Dette gælder kategorier som fx hoppe-, rekyl-, våben-, sigte- samt andre former for scripts eller tredjepartsprogrammer, der ikke er en naturlig del af spillet.

        Som udgangspunkt – er de eneste lovlige script et buy-script, der kan gemme dit ønskede valg af våben og udstyr. Derudover et “jump-throw-script”, som gør det muligt at hoppe samtidig med, at man slipper fx den granat, man har i hænderne.

      6.2.1.5 Kills eller andre konsolkommandoer

      • Definition:
        Det er aldrig tilladt at skrive “kill” eller andre former for serverkommandoer, der kan have en påvirkning på selve kampen, og som ikke er relateret til en spillers CFG, spilindstillinger eller lignende. Dette kan medføre, at holdet bliver taberdømt.

      6.2.2 Pågribelse af snyd

      • Hvis en spiller tages i at snyde, så aflægger den pågældende hovedadministrator en rapport til Esportligaen. På baggrund af fremlagte rapport tager Esportligaen stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf.

        • 6.2.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
        • 6.2.2.2 Definition: Rødt kort = Karantæne i den igangværende og næste turnering.
        • 6.2.2.3 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.

      GÆLDENDE FOR SPILLERE:

      6.2.3 Karantæne hos Valve eller FaceIt

      • Følgende karantæner forbundet til en spillers nuværende og/eller tidligere spilprofiler er ikke tilladt.
      • Overtrædes disse vil det som udgangspunkt resultere i et gråt kort til spilleren jf. regel 6.2.2.1 samt rødt kort til holdets øvrige medlemmer jf. regel 6.2.2.2.

      6.2.3.1 Karantæne hos Valve (VAC Ban)

      • En spiller kan ikke deltage i Esportligaens turneringsaktiviteter, hvis personen har en konto med et VAC Ban.
      • Det er tilladt at deltage på trods af ovenstående, hvis personen kun har ét VAC Ban, som minimum er 365 dage gammelt.
      • Har man to eller flere VAC Bans på nuværende og/eller tidligere kontier, så kræver det, at seneste VAC Ban er minimum 730 dage gammelt.

      6.2.3.2 Karantæne hos FaceIt (FaceIt Ban)

      • En spiller kan ikke deltage i Esportligaens turneringsaktiviteter, hvis personen har en FaceIt konto med et Cheating Ban [det er kun kategorien “cheating”, der gælder i denne ombæring].
      • Det er tilladt at deltage på trods af ovenstående, hvis personen kun har ét FaceIt Cheating Ban, som minimum er 365 dage gammelt.
      • Har man to eller flere FaceIt Cheating Bans på nuværende og/eller tidligere kontier, så kræver det, at seneste FaceIt Cheating Ban er minimum 730 dage gammelt.

      GÆLDENDE FOR HOLD:

      6.2.4 Modtagelse af gråt kort

      • Hvis en spiller modtager et gråt kort, kan spillerens hold risikere at blive tildelt et rødt kort.

      6.2.5 Gentagende snyd

      • Hvis 2 spillere i løbet af en sæson; bliver taget i at snyde, og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson samt den næste sæson.

      GÆLDENDE FOR ORGANISATIONER:

      6.2.6 Flere hold med tilfælde af snyd

      • Hvis en organisation i en pågældende sæson har to eller flere hold – også på tværs af ligaerne – der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.

      6.2.7 Udelukkelse af organisation

      • Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.
      Se Regel
    • 6.3 CHIKANE ELLER INTOLERANT OPFØRSEL

      6.3.1 Chikanering af modstandere

      • Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen. Det vil sige, at al chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
      • Esportligaen samt admins vil foretage en vurdering af den konkrete sag, når de har modtaget dokumentation jf. regel 6.3.2 for hændelsen.
      • Holdet, der har chikaneret en modstander, kan risikere at blive taberdømt eller eventuelt påført yderligere sanktioner.

      6.3.1.1 Teabagging af modstander [Gælder kun DGI-Ligaen]

      • Det er ikke tilladt at “teabagge”en modstander. Teabagging defineres som en handling, hvorved en spiller gentagende gange går op/ned på hug over eller ved en anden død modspiller.
      • Det er et krav, at det forulempede hold sender en video af hændelsen, der klart og tydeligt viser, at teabagging har fundet sted. Uden tydelig videodokumentation vil der som udgangspunkt ikke blive foretaget nogen handling fra en administrator.
      • Findes et hold skyldig i at overtræde denne regel, så vil det resultere i, at holdet bliver taberdømt på det pågældende map. Det er Esportligaen og dets administratorer, der foretager vurderingen, hvorvidt en handling bør anerkendes som teabagging.


        Bemærk: Denne regel, vil i første omgang, kun være gældende i DGI-Ligaen, hvorved den potentielt på sigt kan blive implementeret i flere ligaer.

      6.3.2 Dokumentation af chikane

      • Hvis der forekommer problemer, er det vigtigt, at der bliver taget tydelige screenshots, videomateriale og/eller anden dokumentation, der kan bruges som bevis. Dette skal sendes til admins.
      • Uden dokumentation kan der som udgangspunkt ikke gøres noget, og admins kan vælge ikke at vurdere og dømme eventuelle konflikter på baggrund af dette.

      6.3.3 Religion eller minoritetsgrupper

      • Gør en spiller brug af ord eller tegn, som anses for at være racistiske eller yderst diskriminerende overfor religion eller minoritetsgrupper, så kan admins vurdere om holdet skal taberdømmes eller eventuelt påføres yderligere sanktioner.
      Se Regel
    • 6.4 KONFLIKTER

      Herunder ses en guideline til, hvornår der kan oprettes en konflikt:

      6.4.1 Tidskrav på oprettelse af konflikt

      • Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen. Indberettes de efter denne tidsfrist, så kan admins vælge ikke at dømme sagen.

      6.4.2 Ikke gældende som konflikt

      • Dårlig spilledag
        Hvis i ikke kan spille på den pågældende dag, så kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag. Er dette ikke muligt, vil i være nødsaget til at melde afbud på kampsiden.
      • Uenighed vedrørende spilledag
        Hvis begge hold ikke kan spille på den oprindelige dato, og det samtidig ikke er muligt at finde en en alternativ spilledag, hvor kampen kan afvikles, så vil kampen blive annulleret.

      6.4.3 Gældende som konflikt

      • Mistænkt snyd
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har snydt med tredjepartsprogrammer i forbindelse med en kamp i Esportligaen.
      • Udnyttelse af fejl eller exploits
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har udnyttet en fejl i spillet – i forbindelse med en kamp i Esportligaen – som ikke er tilladt jf. reglerne.
      • Ulovlig eller ikke-retvisende bruger
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har benyttet en ulovlig eller en ikke-retvisende bruger (smurf) i forbindelse med en kamp i Esportligaen.

      6.4.4 Sådan opretter du en konflikt

      • Det er meget vigtigt, at du læser hele konfliktafsnittet grundigt inden oprettelsen af en konflikt.
      • Det er op til det pågældende hold – der opretter konflikten – at fremskaffe beviser, som understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan en admin afvise konflikten.
      • Hvis ovenstående del er læst og forstået, så kan man gå ind på den pågældende Discord (link kan findes under turneringen), hvorefter der skal oprettes en ticket.
      Se Regel
    7. KAMPTIDSPUNKTER
    • 7.1 FLYTNING AF KAMPE

      7.1.1 Kamptidspunkter

      • UNG-LIGAEN:
        CS2: Onsdag kl. 16.00 (Gælder kun den nationale liga)
      • KOLLEGA-LIGAEN:
        CS2: Onsdag kl. 20:00
      • EFTERSKOLE-LIGAEN:
        CS2: Torsdag kl. 19:30
      • ESPORT DANMARK-LIGAEN:
        CS2: Torsdag kl. 20.00
      • DGI-LIGAEN:
        CS2: Lørdag kl. 10.00
      • ESPORT DANMARK OLDBOYS-LIGAEN:
        CS2: Søndag kl. 20.00

      7.1.2 Overholdelse af gruppe- og slutsspilsdeadlines

      • Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt så længe, at kampen ligger inden for deadlines i henholdsvis gruppe- og slutspillet og begge hold er enige om dato samt tidspunkt.
      • Deadlines kan findes på turneringssiden under den pågældende liga.

      7.1.3 Fælles beslutning om flytning af kampe

      • Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så slettes kampen. Det er vigtigt, at dette registreres på kampsiden via en administrator, så ingen hold modtager et no show/afbud.

      7.1.4 Registrering af kampflytninger

      • Alle flytninger af kampe skal registreres via kampsiden, hvor man kan anmode om ny spilledato.

      7.1.5 Dispensation til ekstraordinær rykning af kamp

      • I ekstraordinære tilfælde kan admin give dispensation til, at en kamp kan afvikles efter sidste kampuge.
      • Ønsker man dispensation, så skal man kontakte admin og flytningen skal godkendes. Tidligere dispensationer giver ikke fremtidig præcedens.
      Se Regel
    8. VETO (VALG AF MAP OG STARTSIDE)
    • 8.1 MAP POOL

      Bemærk: Se venligst pkt. 8.4 og 8.5 for specielle map pool vedrørende B+C niveau i Efterskole-/ og Ung-Ligaen.

      8.1.1 Map pool for ligaturneringer og cups

      • de_mirage
      • de_inferno
      • de_overpass
      • de_anubis
      • de_ancient
      • de_nuke
      • de_vertigo
      Se Regel
    • 8.2 REGLER FOR VETO

      8.2.1 Generelle regler for VETO

      • VETO afgører, hvilke bane(r) kampen skal spilles på samt, hvilken side de pågældende hold starter på. VETO-forløbet sker via Esportligaens ligaside; under selve kampsiden.
      • Hvis begge hold har tjekket ind til kampen inden kampstart, så vil VETO-processen automatisk blive igangsat ved kamptidspunktet.
      • Hvert hold har 30 sekunder til at foretage et valg. Når VETO er færdiggjort; kommer der en konsolkode, hvor alle “Aktive spillere” samt registrerede trænere for holdene; kan tilslutte sig kampserveren.
      Se Regel
    • 8.3 VETO RÆKKEFØLGE FOR LIGATURNERINGER, CUPS & MESTERSKABER


      Bemærk: Se venligst pkt. 8.4 og 8.5 for specielle VETO-regler vedrørende B+C niveauet i Efterskole-Ligaen samt alle niveauer i Ung-Ligaen.
      VETO-regler kan variere ud fra, hvad der står beskrevet under den respektive turnering.


      8.3.1 VETO rækkefølge for cups (Bo1)

      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Det sidste map vil blive det valgte map.
      • Valg af side vil blive afgjort via en kniv-runde.

      8.3.2 VETO rækkefølge for ligaturneringer (Bo2)

      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold vælger et map som spilles i den første kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Sidstnævnte hold vælger et map som spilles i den anden kamp.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.

      8.3.3 VETO rækkefølge for slutspil (Bo3)

      (Højest seedede hold vil være sidstnævnte hold. Læs mere omkring tie-breakers, der afgører seedingen)

      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold vælger første map.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Sidstnævnte hold vælger andet map.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.
      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidste map vil være decideren; i dette tilfælde tredje map.
      • Valg af side på sidste map, vil blive afgjort via en kniv-runde.
      Se Regel
    • 8.4 SPECIELLE VETO-REGLER I EFTERSKOLE-LIGAEN


      Bemærk: Følgende VETO-regler gælder kun B+C niveauet i Efterskole-Ligaen.

      8.4.1 Speciel map pool for ligaturneringer

      Efterårsturneringen:

      • Anubis, Mirage, Nuke

      Forårsturneringen:

      • Overpass, Inferno og Vertigo

      8.4.2 VETO rækkefølge for ligaturneringer (Bo2)

      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den første kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den anden kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.

      8.4.3 VETO rækkefølge for cups/slutspil (Bo3)

      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den første kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den anden kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.
      • Sidste map vil være decideren; i dette tilfælde tredje map.


        Valg af side på sidste map, vil blive afgjort via en kniv-runde.

      8.5.3 VETO-regler

      • Hvis begge hold ønsker det, så er det tilladt at spille med den fulde map pool. Det er dog ikke et krav.
      • Med mindre, at det aftales blandt begge hold, så vil en administrator ikke fremtvinge en omkamp på kampe, der allerede er spillet på maps uden for map poolen. Det er holdenes eget ansvar at genstarte kampen, eller kontakte en administrator efter hjælp.  
      • Hvis et hold bevidst modstrider at genstarte kampen efter, at et forkert map er valgt, så kan en administrator vælge at taberdømme dem på den pågældende kampdag.
      Se Regel
    • 8.5 SPECIELLE VETO-REGLER I UNG-LIGAEN


      Bemærk: Følgende VETO-regler gælder kun i Ung-Ligaen.

      8.5.1 Speciel map pool for ligaturneringer

      Efterårsturneringen:

      • Anubis, Mirage, Nuke

      Forårsturneringen:

      • Overpass, Inferno og Vertigo

      8.5.2 VETO rækkefølge for ligaturneringer (Bo2)

      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den første kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den anden kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.

      8.5.3 VETO rækkefølge for cups/slutspil (Bo3)

      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den første kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den anden kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.
      • Sidste map vil være decideren; i dette tilfælde tredje map.


        Valg af side på sidste map, vil blive afgjort via en kniv-runde.

      8.5.4 VETO-regler

      • Hvis begge hold ønsker det, så er det tilladt at spille med den fulde map pool. Det er dog ikke et krav.
      • Med mindre, at det aftales blandt begge hold, så vil en administrator ikke fremtvinge en omkamp på kampe, der allerede er spillet på maps uden for map poolen. Det er holdenes eget ansvar at genstarte kampen, eller kontakte en administrator efter hjælp.  
      • Hvis et hold bevidst modstrider at genstarte kampen efter, at et forkert map er valgt, så kan en administrator vælge at taberdømme dem på den pågældende kampdag.
      Se Regel
    9. NIVEAUINDDELING
    • 9.1 KORREKT BRUG SAMT ANGIVELSE AF STEAM-KONTO

      9.1.1 Korrekt angivelse af Steam-konto

      • Ved tilmelding til en turnering skal en spiller altid angive den Steam-konto, der har det HØJESTE niveau (CS MM Rang, FaceIt og Esportal), hvis man har flere Steam-kontoer.
      • Bemærk regel 9.1.6.

      9.1.2 Angiv den mest retvisende Steam-konto

      • Har du forskellige Steam-kontoer tilknyttet til fx FaceIt, så skal du altid angive den Steam-konto, der er mest retvisende for dit niveau.
      • Bemærk regel 9.1.6.

      9.1.3 Angivelse af forkert Steam-konto

      Brugen af en anden bruger (smurf) med lavere rang for at omgå ligaens niveausystem; anses som snyd og vil medføre en direkte spillerkarantæne samt medføre, at holdet bliver taberdømt og udelukket fra turneringen.

      • Spillerkarantænen medfører et års bandlysning fra alle Esportligaens turneringer.
      • Personen, der har sat profilen (smurf-kontoen) som “Aktiv spiller” på holdet, vil ligeledes blive udelukket i et år fra alle Esportligaens turneringer. Hvis det er spilleren selv eller en admin, der har gjort dette, så vil det være den holdansvarlige, der modtager denne straf.
      • Spillerens holdkammerater vil modtage en spillerkarantæne på 3 måneder.
      • Hvis denne regel overtrædes efter første karantæne eller personen forsøger at omgå denne karantæne, så vil personen blive udelukket for livstid.

      9.1.4 Ændring af Steam-konto

      • En Steam-konto er fastlåst til én spillerprofil, hvorved det ikke er muligt at skifte eller ændre sin Steam-konto efter, at man har forbundet dette til sin profil.
      • Det er muligt at søge dispensation hos Esportligaen til at ændre sin Steam-konto, hvis der er en begrundelse for dette.

      9.1.5 Manipulering af Steam-konto

      • Det er ikke tilladt at manipulere med sin rang i Esportal, FaceIt eller CS2. Dette vil sige, at man bevidst falder i rang for at opnå en fordel i en turnering i Esportligaen.
      • Opdages dette; vil det blive straffet på lige fod med smurfing. Se pkt. 9.1.3.

      9.1.6 Korrekte angivelse af Steam, FaceIt og Esportal

      • Det er spillerens eget ansvar, at den korrekte Steam, FaceIt og Esportal fremgår på spillerens profil.
      • Er dette ikke tilfældet, skal man omgående kontakte en administrator for at rette dette.
      • Afhængig af situationen kan det medføre, at spilleren ikke kan deltage i turneringen eller, at spilleren bliver straffet jf. regel 9.1.3.

      9.1.7 Korrekt brug af Steam konto

      • Det er på intet tidspunkt tilladt at spille på en anden persons Steam-konti uagtet af, om denne er registreret under “aktive spillere” eller ej.
        Man skal altid spille på sin egen Steam konto. Overtrædes dette uden accept fra modstanderen, så vil det blive straffet på lige fod med smurfing jf. regel 9.1.3.
      Se Regel
    • 9.2 KRAV TIL AT GØRE SPILLER AKTIV

      9.2.1 Krav til aktivering af CS-spiller

      For at sikre den bedst mulige niveauinddeling og minimere antallet af smurfs (spillere på en ikke-retvisende bruger), så er det påkrævet for alle CS-spillere i Esportligaen at gøre følgende: (står du som aktiv spiller på dit hold, så er dette allerede gjort på din spillerprofil).

      • En Prime konto hos CS; dvs. at man har købt spillet.
      • Tilslutte din Steam-Profil og tilføje “Steam Match & Auth. Token”, så vi kan hente dit MM-niveau fremadrettet.
      • Sørge for, at din korrekte FaceIt samt Esportal konto (hvis du har en) er tilkoblet på din spillerprofil. Denne mulighed vil blive synlig, når du logger ind med Steam.
        Dog vil den som udgangspunkt automatisk hente din FaceIt- samt Esportal-konto efter, at din Steam-konto er tilkoblet.
      • Tilføje vores Steam-Bot som ven på Steam, så vi kan hente dit aktuelle MM-niveau. Bemærk: Dette er ikke tilgængeligt i CS2, og derfor skal en administrator gøre dette for dig. Opret en ticket via vores Discord med link til din spillerprofil på vores hjemmeside.

        Dette kan gøres hurtig og effektivt under oprettelsen af en spillerprofil; alternativt kan man gå under sin spillerprofil og tilføje forbindelser.
      Se Regel
    • 9.3 BEREGNING AF SPILLERRANG SAMT HOLDNIVEAU

      9.3.1 BEREGNING AF SPILLERRANG

      • En spillerrang i CS beregnes automatisk ud fra brugerens data på henholdsvis Steam, FaceIt og Esportal. Herefter omdannes dette til en rang i Esportligaens interne rangsystem, som er synligt via et rangemblem på spillerens profil.
      • Ovenstående er baseret på den senest rang på henholdsvis Steam, FaceIt og Esportal. Her udvælges den rang, som er højest på tværs af de tre platforme. Er der kun aktivitet på én af platformene inden for en periode på 18 måneder, så vil den aktive platform være gældende.
      • Har spilleren ikke en rang inden for ovenstående tidsperiode på begge platforme, så vil systemet tage udgangspunkt i den seneste rang, der er højest på tværs af de to platforme uagtet af tidsperiode. Bemærk: Grundet Steam’s automatiske forfald af rang i MM, så vil den mest retvisende rang blive valgt uden, at den nødvendigvis er den seneste.
      • En helt ny spiller uden registrerede kampe på hverken Steam, FaceIt eller Esportal; vil blive tildelt en grundrang i Esportligaens interne rangsystem.
      • Tidligere ligaturneringer på Esportligaens hjemmeside, vil have en indflydelse på spillerens rang baseret på, hvordan holdet samt spilleren klarer det i turneringen. Dette sker via Esportligaens ELO-system. Bemærk dog, at det kun er kampe, hvor spilleren har deltaget på serveren, som vil påvirke spillerens ELO.

      Bemærk: Dit FaceIt niveau vil ikke blive medregnet, hvis der er under 10 kampe registreret på kontoen.
      Dit Esportal niveau vil ligeledes ikke blive medregnet, hvis der er under 15 kampe registreret på kontoen.

      9.3.2 BEREGNING AF HOLDNIVEAU

      • Det samlede niveau på et hold beregnes ud fra de fire højest rangerede aktive spillere på holdet.
      • De aktive spilleres individuelle rang i Esportligaens interne rangsystem; bliver plusset sammen og giver herefter holdets samlede niveau.

      9.3.3 PRIVAT STEAM PROFIL

      • Alle spillere opfordres til at gøre deres Steam-profil offentlig, så det er transparent og gennemsigt for administratorer såvel som modstanderhold at se statistikker, tidsforbrug og andet relevant information, der måtte være om den pågældende konti. Guide til dette kan findes her.
      • En administrator fra Esportligaen kan til enhver tid kræve, at en spiller åbner sin Steam-profil, så dens informationer er synlig for alle. Hvis en spiller nægter denne anmodning, så vil spilleren bliver gjort inaktiv samt vil ikke kunne deltage i Esportligaens kampe fremover indtil, at andet er aftalt med en administrator.
      Se Regel
    • 9.4 TILFØJELSE AF SPILLER FØR/UNDER TURNERING

      9.4.1 Tilføjelse af en spiller efter en turnerings tilmeldingsdeadline

      • Det er ikke muligt at tilføje en spiller mellem endt turneringsdeadline og op til 48 timer før første kampdag. Dette er grundet, at gruppeniveauerne bliver udregnet og derefter fordelt.
      • Er der mindre end 48 timer til første kampdag eller det er en igangværende turnering, så kan en spiller godt blive tilføjet så længe, at han overholder §9.4.2.

      9.4.2 Tilføjelse af en spiller under en aktiv turnering

      • Det er altid muligt at tilføje en spiller under en aktiv turnering, men spilleren kan ikke gøres aktiv før spilleren opfylder flg. krav:

        A: Spilleren har forbundet sit Steam-ID til sin profil.
        B: Spilleren har succesfuldt tilføjet Esportligaens Steam-bot som ven.
        C: Spilleren har udfyldt sin Steam Match & Auth. Token.
        D: Spilleren har en ELO

      • ELO: En spillers ELO udregnes automatisk af systemet indenfor hver time, såfremt spilleren har opfyldt kravene A, B og C samt har en aktiv MM-rang.
      • ELO: Såfremt en spillers ELO ikke udregnes automatisk, eller ikke har opfyldt ovenstående krav, så kontakt venligst en admin på vores Discord.


        BEGRÆNSNINGER: Tilføjes en spiller under en aktiv turnering, så kan spilleren ikke blive sat som “aktiv”, hvis tilføjelsen af spilleren hæver holdets samlede niveau, så det kommer til at overskride det gruppeniveau, som holdet er blevet placeret i. Dette er for at sikre, at niveauerne forbliver så ens som muligt gennem hele turneringen.
      Se Regel
    • 9.5 FORKERT UDREGNET SPILLERRANG

      9.5.1 Forkert udregning af spillerrang

      • Det er altid muligt for Esportligaen at fjerne en spiller som “aktiv spiller”, hvis spilleren – uanset årsag – er blevet forkert udregnet i systemet, og dermed ikke er blevet angivet til det korrekte niveau.
      Se Regel
    10. SERVERE OG INDRAPPORTERING
    • 10.1 INDRAPPORTERING AF KAMPRESULTATER

      10.1.1 Indrapportering af kampresultater

      • Al indrapportering af kampresultater sker automatisk via Esportligaen egne CS-servere, som alle kampe udelukkende skal afvikles på.
      Se Regel
    • 10.2 TEKNISKE TIMEOUTS

      10.2.1 Taktiske pauser

      • Hvert hold har 4 taktiske pauser (tac) á 30 sekunder til rådighed per map.
        Bemærk: Man modtager en ekstra taktisk pause, hvis kampen går i overtid.
      • Taktiske pauser kaldes ved at skrive “!tac” i chatten på serveren.

      10.2.2 Teknisk timeout

      • Det er tilladt at pause kampen ved tekniske problemer. Tekniske timeouts er kun tilladt i 15 minutter, herefter kan det ene hold kræve at kampen fortsættes.
      • Er det ikke muligt at igangsætte kampen efter 15 minutter med teknisk timeout, så kan det hold – der ikke har foretaget timeouten – vælge at vente yderligere eller taberdømme det andet hold.
      • Foretag en teknisk timeout ved at skrive “!tech” i chatten på serveren.
      Se Regel
    • 10.3 BEGRÆNSET SERVERADGANG

      10.3.1 Serverkrav til spillere og trænere

      • Det er et krav, at en spiller eller træner skal være registreret på holdets profil på Esportligaens hjemmeside før, at de kan tilslutte sig en kamp. Hvis ikke holdet er med i kampen; er det ikke muligt at tilslutte sig serveren.
      Se Regel
    • 10.4 TEKNISK NEDBRUD

      10.4.1 Teknisk nedbrud

      • I særlige tilfælde såsom under et teknisk nedbrud; vil det være muligt at benytte et holds egen server med Esportligaens serverconfig. Dette vil dog ikke være validt uden direkte tilladelse fra Esportligaen.

      10.4.2 Lag på serveren

      • Enkeltstående lag eller lignende forbindelsesproblemer, hvoraf det kun er nogle af spillerne, der oplever dette; vil ikke medføre, at kampen bliver genstartet.
      • Kun i meget særlige tilfælde af, at begge hold er enige om at genstarte det pågældende map; kan en admin hjælpe med dette.
      Se Regel
    • 10.5 SERVERKOMMANDOER

      10.5.1 Serverkommandoer i CS

      Følgende kommandoer kan skrives i chatten på CS-serveren til at udføre diverse handlinger.

      • !tac
        Starter en 30. sekunders taktisk pause inden en ny runde starter (hvert hold har 4 af disse på hvert map).
        Bemærk: Ender kampen i overtid, så modtaget hvert hold en ekstra taktisk pause.
      • !tech
        Benyttes kun i tilfælde af tekniske udfordringer (efter 15. minutter, så kan modstanderholdet kræve, at kampen fortsættes).
      • !ready [PT. IKKE AKTIVT I CS2]
        En spiller fra hvert hold kan skrive dette for at fremskynde kampstart på et givent map.
      • !unpause
        Benyttes efter en “!tech”, hvor der har været tekniske udfordringer. Begge hold skal skrive dette for at igangsætte kampen igen.
      Se Regel
    • 10.6 SERVERDEMOER

      10.6.1 Download af serverdemoer

      • Det er muligt for alle – uanset om man har deltaget i kampen eller ej – at downloade en demofil af en færdigafviklet CS-kamp i Esportligaens ligasystem. Der vil fremgå en “Download demo” knap under den pågældende kampside, hvorefter du kan hente denne ned.
      • Har en person ikke downloadet serverdemoen senest 14 dage efter, at kampen er færdigafviklet, så vil demofilen automatisk blive slettet.
      • Downloadede serverdemoer vil løbende blive slettet på kampsiden ud fra en automatiseret udrensningsproces, der afhænger af, hvor mange demoer der bliver downloadet i alt.
      Se Regel
    • 10.7 AUTOMATISKE SERVEROPDATERINGER

      10.7.1 Automatiske opdateringer på serverne

      • Serverne i CS vil automatisk blive opdateret med den seneste tilgængelig opdatering fra Valve. Der bliver tjekket efter opdateringer hvert 15. minut, hvorefter en evt. opdatering vil blive installeret med det samme. Starter man en server lige før en opdatering, så kan man risikere at spille med en gammel opdatering.
      • Bemærk: Bliver der foretaget ændringer til den eksisterende maprotation i CS, så vil det først være aktuelt i vores turneringer, når det fremgår her.
      Se Regel
    • 10.8 SELVHJÆLP (GENSTART AF SERVER)

      10.8.1 Selvhjælp (genstart af server)

      • Hvis et kamprum ender i et “annulleret” stadie grundet, at et hold fx ikke når at tilslutte serveren med alle sine spillere eller lignende, så vil det være muligt for en holdleder, holdejer, holdkaptajn, træner eller holdadmin at bruge “hjælp” knappen på kampsiden for at anmode om en genstart.
      • Accepterer modstanderen denne anmodningen på kampsiden inden for 30 minutter, så vil kamprummet blive genstartet med det samme.
      • Her er det personen, der anmodede om genstarten, der har mulighed for at starte serveren via manuel indtastning af maps og startside.
      Se Regel
    11. UDSKIFTNING AF SPILLERE UNDER EN KAMP
    • 11.1 UDSKIFTNING AF SPILLERE

      11.1.1 Udskiftning af spillere

      • Det er tilladt at skifte spillere ud i løbet af en kamp, men må kun ske mellem banerne (fx mellem map 1 og map 2) eller i halvlegen.

      11.1.2 Krav til indskiftere

      • En indskifter skal stå som “Aktiv spiller” på det pågældende hold før, at han kan tilslutte sig serveren.
        Bemærk: Spilleren skal stå som “Aktiv spiller” inden, at serveren bliver startet.
      Se Regel
    • 11.2 TIDSPUNKT FOR UDSKIFTNINGER

      11.2.1 Tidspunkt for udskiftninger

      • Der må under ingen omstændigheder foretages en indskiftning under et map med mindre, at dette foregår i opvarmningen eller i halvlegen og, at kampen er sat på pause via kommandoen !tech eller !tac i CS2-chatten.
      • Hvis en spiller må trække sig midt i et map, så må resten af halvlegen spilles færdig før, at en indskiftning kan foretages med mindre, at modstanderholdet skriftligt godkender en tidlig indskiftning.

      11.2.2 Informering om udskiftning

      • Holdet der foretager udskiftningen, bør informere modstanderholdet om, at en udskiftning foretages.
      Se Regel