CS2
Fortnite
League of Legends
Regler
Regler, der er gældende for alle vores turneringer med mindre, at andet er beskrevet under turneringen.
Ingen resultater.
    1. - 4. GENERELLE REGLER (INKL. RETTELSER)
    • 1. – 4. GENERELLE REGLER

      • Se vores generelle regler for alle spil under overkategorien “Generelle regler”.
      Se Regel
    • ÆNDRINGER/RETTELSER TIL REGLER

      19.11.24 – Skabelon til klager vedr. serverproblemer

      • Regel: 10.9.1 Skabelon til klager vedr. serverproblemer
        Tilføjet ny regel, der beskriver processen med klager vedr. serverproblemer (forbindelsesrelateret).

      18.11.24 – No shows eller frivillig trækning fra kampserien

      • Regel 6.1.2 Straf ved no shows
        Tydeliggjort, at mere end to no shows gør, at holdet fjernes fra den igangværende turnering.

      18.11.24 – Korrekt brug samt angivelse af Steam konto

      • Regel 9.1.1: Flere Steam profiler (Aktuelt fra år 2025 af)
        Blødgjort og omformuleret reglen ift. krav til flere Steam-profiler.

      11.11.24 – Forkert udregning af spillerrang

      • Regel: 9.5.1 Forkert udregning af spillerrang
        Tilføjet tekst til reglen, der beretter, at hvis en forkert spillerudregning resulterer i, at holdet ikke længere kan fuldføre sine kampe, så vil holdet blive trukket fra turneringen. Her kræver det dog, at holdet retmæssigt kan stilles til ansvar ifm. den forkerte udregning og, at er det markant nok til, at holdet burde være bevidst omkring det.

      07.11.24 – Smurf skabelon

      • Regel: 9.6.1 Skabelon til klager vedr. smurfing
        Tilføjet ny regel, der beskriver processen vedr. anklager for smurfing.

      04.11.24 – Ændringer til 9.1 og 9.3

      • Regel: 9.1.1 Flere Steam profiler
        Tilføjet ny regel, der er aktuel fra år 2025 af. Derudover ændret tallene på nogle af de øvrige regler i samme anledning.
      • Regel: 9.1.8 Krav vedr. åben Steam profil
        Rykket reglen fra 9.3.3; hen til 9.1.8. I den anledning, så er reglen blevet omformuleret til et krav, der er aktuelt fra år 2025 af.

      28.10.24 – Generelle formuleringsændringer samt ændring til regel: 11.1

      • Regel: 11.1 Udskiftning af spillere
        Sammensat regel 11.1 og 11.2, så reglen er mere overskuelig.
      • Generelle formuleringsændringer
        Skelnet tyderligere mellem kamp, map og kampdag/kampserie i hele regelsættet.

      21.10.24 – Esportligaens ret til streaming

      • Regel: 5.5.3 Esportligaens ret til eksklusivitet
        Tilføjet ny regel, der beskriver, at Esportligaen kan kræve, at det kun er Esportligaen, der må vise en pågældende kamp via “CSTV” til eksternt publikum (fx Twitch).

      10.10.24 – Streaming

      • Regel: 5.5.2 Benyttelse af træner samt spectating

        Finpudset afsnittet vedr. streaming til intern benyttelse.

      09.10.24 – Formuleringsændring til snydafsnit

      • Regel: 6.2.2 Pågribelse af snyd
        Opdateret afsnit, så der ikke længere kan sås tvivl omkring, at det primært er aktuelt ift. ligaturneringer, og ikke cups.

      07.10.24 – Småændringer

      • Regel: 9.2, 9.3.1 og 9.4
        Smårettelser ift. Premier, tokens, MM samt diverse.

      02.10.24 – Streaming

      • Regel: 5.5.2 Benyttelse af træner
        Udspecificeret regel vedr., at det er tilladt for den registrerede træner og/eller spillere; at kigge med på en intern visning fra en eller flere af spillernes POV via fx Discord.

      08.08.24 – Bedst-ud-af-x i gruppespillet

      • Regel: 5.1.1 Gruppespil
        Udspecificeret hvilke ligaer, som er bedst-ud-af-2 eller bedst-ud-af-3 i gruppespillet.

      08.08.24 – Tie-breakers

      • Regel: 5.6 Opdateret tie-breakers
        Tilføjet afsnit vedr. slutspil samt ændret rækkefølgen på tie-breakers således, at H2H prioriteres højere end rundedifference.

      26.06.24 – Regeltilpasninger

      • Regel: 6.1.4, 6.3.1.1 og 7.1.1
        Omskrevet regel 6.3.1.1 og 7.1.1, så det passer til den kommende CS Danmark-Ligaen. Derudover tilføjet formulering til 6.1.4, der tydeliggører, at det er en vurdering gennem en administrator.

      25.06.24 – Flyttet rundt på organisering af regler

      • Regel 5.1.2., 5.1.3, 5.1.4 og 5.6 Rykket rundt på regler
        Tie-breakers er rykket væk fra 5.1 og rykket hen til 5.6. Derfor er de øvrige 5.1 regler blevet rykket sammen. Derudover tilføjet en regel, der tydeliggører, at alle kampe er med friendly fire (man kan skade sine medspillere).

      20.06.24 – Esportal fjernet + Hævet min. antal kampe på FaceIt

      • Regel 9.1, 9.2 og 9.3 Fjernet Esportal fra niveausystem
        Det er ikke længere muligt at modtage data fra Esportal, og derfor fjernes dette helt fra niveausystemet. Her har vi oplevet meget få brugere, der har været udregnet ud fra deres rang på Esportal, og derfor har dette minimal/ingen konsekvens.

        Derudover hæves min. antal kampe på FaceIt fra 10 til 15 kampe før, at det bliver talt med. Dette er for at sikre, at dataen på FaceIt er retvisende.

      03.06.24 – Map pool (generelt) og specielle VETO-regler i Efterskole-Ligaen

      • Regel 8.1 Map pool
        Tilføjet afsnit vedr. udskiftningen af de_overpass med de_dust2 efter Forårsturneringen.
      • Regel 8.4.1
        Tilføjet ny begrænset map pool til Sæson 8 i Efterskole- samt Ung-Ligaen.

      08.03.24 – Privat Steam profil

      • Regel 9.3.3 Privat Steam profil
        Tilføjet opfordring samt regel vedr. private Steam profiler og, at en administrator til enhver tid kan kræve denne åbnet.
        Bemærk: Det er ikke et regelkrav, at profilen pr. standard er offentlig.

      22.12.23 – Teabagging af modstander [Gælder kun DGI-Ligaen]

      • Regel 6.3.1.1 Teabagging af modstander [Gælder kun DGI-Ligaen]
        Tilføjet regel vedr., at teabagging på en modstander i DGI-Ligaen; ikke er tilladt og vil medføre, at holdet bliver taberdømt på det pågældende map.

      20.12.23 – Karantæne hos Valve eller FaceIt

      • Regel 6.2.3.1 og 6.2.3.2
        Uddybet afsnit vedr. adskillige kontoer med VAC Ban. Derudover tilføjet regel vedr. FaceIt Cheating ban.

      20.11.23 – Fjernelsen af et hold i gruppespillet

      • Regel 6.1.4 Fjernelsen af et hold i gruppespillet
        Tilføjet formulering, der tydeliggør, at en administrator altid kan vurdere, hvorvidt samtlige af et holds kampe bør ændres til default loss, hvis holdet har meldt afbud og/eller ikke dukket op til et betydningsfuldt antal af kampe i gruppespillet.

      08.11.23 – Esportal

      • Regel 9.1+9.2+9.3 Tilføjet Esportal
        Tilføjet Esportal, så det igen fremgår, at platformen Esportal igen vil indgå i vores niveauberegninger.

      08.09.23 – Ligaturneringer

      • Regel 5.1.1+5.1.3 Gruppespil og slutspil
        Opdateret reglerne så alle kampe er med MR12-format inkl. overtid.

      18.08.23 – Specielle VETO-regler i Efterskole- og Ung-Ligaen

      • Regel 8.4+8.5 Specielle VETO-regler
        Opdateret map pool med nye maps til Sæson 7 ift. de specielle VETO-regler.

      20.06.23 – Korrekt brug af Steam konto

      • Regel 9.1.7 Korrekt brug af Steam konto
        Tilføjet en regel, der tydeligt beskriver, at det på intet tidspunkt er tilladt at spille på en anden persons Steam-konti uagtet af, om denne er registreret under “aktive spillere” eller ej.

      31.03.23 – Forkert udregning af spillerrang

      • Regel 9.5.1 Forkert udregning af spillerrang
        Tilføjet en regel under niveauafsnittet, så det fremgår tydeligt, at det altid er muligt for Esportligaen at fjerne en spiller som “aktiv spiller”, hvis spilleren – uanset årsag – er blevet forkert udregnet i systemet, og dermed ikke er blevet angivet til det korrekte niveau.

      21.03.23 – Fjernelsen af et hold

      • Regel 6.1.4 Fjernelsen af et hold i gruppespillet
        Omformuleret reglen, så det fremgår tydeligt, at hvis et hold trækker sig eller bliver smidt ud af ligaen midt i et gruppespil, så vil alle holdets kampe blive ændret til default loss.

      08.03.23 – Beregning af spillerrang samt holdniveau

      • Regel: 9.3.1 Beregning af spillerrang samt holdnivaeu
        Uddybet hvordan denne proces foregår samt tilføjet afsnit vedr. Esportligaens eget ELO-system, som er en medfaktor i beregningerne.

      24.02.23 – Specielle VETO-regler i Ung-Ligaen

      • Regel: 8.5 Specielle VETO-regler i Ung-Ligaen
        Tilføjet begrænset map pool samt VETO-rækkefølge for VETO i Ung-Ligaen.

      09.02.23 – Angivelse af forkert bruger

      • Regel: 9.1.3 Angivelse af forkert Steam-konto
        Tydeliggjort straffen for angivelse af en forkert Steam-konto (smurf). Derudover er der tilføjet en yderligere straf for holdets resterende spillere samt personen, der er ansvarlig for at sætte den strafbare spiller aktiv.

      06.02.23 – Overtime i ligaturneringer

      • Regel: 5.1.1 Gruppespil
        I Forårsturneringen vil der være overtime i gruppespillet for Esport-, Kollega-, Oldboys-, Efterskole- og Studie-Ligaen.
        Indtil videre vil der ikke være overtime i gruppespillet for DGI- og Ung-Ligaen.

      02.02.23 – Speciel map pool for ligaturneringer

      • Regel: 8.4.1, 8.4.2 og 8.4.3
        Tilføjet Anubis til den begrænsede map pool for B+C niveauet i Efterskole-/ og Ung-Ligaen.
        Yderligere ændret proceduren ift. VETO-rækkefølgen for Bo2 og Bo3.

      02.02.23 – Korrekt angivelse af Steam, FaceIt samt Esportal

      • Regel: 9.1.6 Korrekte angivelse af Steam, FaceIt samt Esportal
        Tilføjet punkt vedr., at det er spillerens eget ansvar, at den korrekte Steam, FaceIt og Esportal fremgår på spillerens profil.

      02.01.23 – VETO rækkefølge for Bo3

      • Regel: 8.3.3 VETO rækkefølge for cups/slutspil (Bo3)
        Ændring i rækkefølgen til pick/ban i Bo3 VETO.

      09.12.22 – Tjek-ind til camp (cups) [Strict mode]

      • Regel: 5.4.2 Tjek-ind til kamp (cups) [Strict mode]
        Tilføjet procedure vedr., hvordan tjek-ind til cup-kampe fungerer.

        Bemærk: 5.4.X reglerne har fået et andet tal til sidst.

      22.11.22 – Automatiske serveropdateringer i CS:GO

      • Regel: 10.7.1 Automatiske opdateringer på serverne
        Tilføjet procedure vedr., hvornår nye opdateringer fra Valve fremgår på CS:GO-serverne.

      21.11.22 – Map pool

      • Regel: 8.1.1 Map pool
        de_dust2 vil blive erstattet med de_anubis efter Efterårsturneringen. Det vil også være de_anubis, der vil blive brugt til Julecuppen.

      18.11.22 – Krav til spillere i slutspillet

      • Regel: 5.1.3.1 Krav til spillere i slutspillet
        Denne regel er blevet fjernet, da den ikke længere anses som relevant i det nye turneringssystem. Dette er ikke aktuelt med bagudrettet effekt.

      18.11.22 – Agent/player skins

      • Regel: 6.2.1.3 Agent/player skins
        Tilføjet uddybning der tydeliggører, hvad proceduren vedr. benyttelse af agent/player skins er.

      02.11.22 – Dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet

      • Regel: 6.2.1.2 Dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet
        Tilføjet punkt vedr., at benyttelsen af utilities (granater) ikke er relateret til map exploits, og derfor er enhver lineup tilladt.

      31.10.22 – Manglende spiller på server

      • Regel: 5.4.1.1 Manglende spiller på server
        Tilføjet rettelse der tydeliggører, at et hold som udgangspunkt bliver taberdømt, hvis de ikke kan tilslutte med 5 spillere til serveren inden for grænsen på 10 minutter.
      Se Regel
    5. TURNERING OG KAMPFORMAT
    • 5.1 LIGATURNERINGER

      5.1.1 Gruppespil

      • Alle kampdage i gruppespillet – med mindre at andet er udspecificeret under turneringen – er således:
        Bedst-ud-af-2 (med overtid): Esport Danmark Oldboys-, Kollega og Ung-Ligaen.
        Bedst-ud-af 3 (med overtid): CS Danmark- og Efterskole-Ligaen.

        En “bedst-ud-af-X” kaldes også for en kampserie eller en kampdag.

      • Alle maps afvikles efter MR12-formattet. Det vil sige, at hver halvleg varer 12 runder, og det første hold til at vinde 13 runder samlet set; vinder mappet. Ender kampen 12-12, så går mappet i overtid, hvorefter en vinder skal findes.
      • Pointfordeling for hvert map: (Bemærk der kan være flere maps på én kampdag, fx ved en Bo2 eller Bo3)

        Vundet map = 3 point
        Tabt map = 0 point
        Udeblevet (ikke tjekket ind) kampserie = -2 point

        Eksempel: Vinder “Hold A” to maps i én kampserie, så modtager holdet 6 point.

      5.1.2 Slutspil

      • Alle kampdage i slutspillet; afvikles som bedst-ud-af-3 (Bo3) med overtid (Se regel 5.1.3).
      • Alle maps afvikles efter MR12-formattet. Det vil sige, at hver halvleg varer 12 runder, og det første hold til at vinde 13 runder samlet set; vinder kampen. Ender mappet 12-12, så går mappet i overtid.

      5.1.3 Overtid (Overtime)

      • Hvis to hold ender på et 12-12 resultat, så går mappet i overtid [MR3-regler].
        • Her starter holdene med $10.000 i start-økonomi på hver side, og spiller 3 runder på hver side (CT/T).
        • Man starter på den side, som mappet sluttede på i ordinær tid.
          Kommer man i dobbel-overtid, så starter man på den side, som man sluttede med i første overtid.
        • Det første hold, der vinder 4 ud af 6 runder; vinder overtiden.
        • Ender holdene igen på uafgjort (15-15), så begynder en ny overtid.
        • Dette fortsætter indtil, at et hold vinder 4 ud af de 6 runder.
      Se Regel
    • 5.2 CUPS OG MESTERSKABER

      5.2.1 Cups

      • Turneringsformat til cups vil fremgå på den enkeltes cups informationsside under “Turneringer”.

      5.2.2 Mesterskaberne

      • Turneringsformat til Mesterskaberne kan ses på informationssiden under “LAN & Mesterskaber” under den pågældende liga.
      Se Regel
    • 5.3 AFVIKLING AF MAPS

      5.3.1 Krav til antal spillere

      • Alle maps spilles 5v5, og det er ikke muligt at starte mappet på serveren uden, at 5 spillere er tilsluttet fra hvert hold.
      • Hvis et hold ikke kan stille med minimum 5 spillere, så vil holdet blive taberdømt.

      5.3.2 Afgørelse af maps, som ikke er færdigafviklet

      • Ethvert map som ikke er færdigafviklet, vil resultere i, at mappet bliver slettet, hvis holdene ikke kan findes en fælles dato at afvikle denne på.
      • Det er ikke tilladt at aftale et kampresultat indbyrdes for et ikke-afviklet map, da dette kan medføre manipulation i tabellen i den pågældende turnering.

      5.3.3 Taberdømt map

      • Allerede afgjorte maps vil som udgangspunkt beholde deres oprindelige resultat. Kun det pågældende og eventuelt kommende maps, vil blive påvirket af at blive taberdømt.
        Bemærk: Dette afhænger af regelbruddet.

      5.3.4 Admin rådighed

      • CS Admins vil være til rådighed på hoveddiscorden på de officielle kampdage.
      • Opret en ticket på discorden for at modtage hjælp.

        Vejledende tider:
        • Onsdag: 15:30 – 22:30
        • Torsdag: 19:00 – 22:30
        • Lørdag: 09:30 – 13:00
        • Søndag: 19:30 – 22:30
      Se Regel
    • 5.4 TJEK-IND TIL KAMPSERIE/KAMPDAG

      5.4.1 Tjek-ind til kampdag (ligaturneringer) [Strict mode]

      • Et holdmedlem skal tjekke deres hold ind på selve kampdagen.
        Tidsrummet for dette åbner 15. minutter før det fastsatte kamptidspunkt.

        Bemærk: Personen der tjekker holdet ind; er den der foretager VETO’en. Alternativt kan et andet aktivt holdmedlem inden kampstart – overtage VETO via knappen på kampsiden.


      • Hvis begge hold har tjekket ind inden kampstart, så vil VETO-processen (valg af map og startside) automatisk blive igangsat ved kamptidspunktet. Hvert hold har herefter 60 sekunder til at foretage sit valg.

        Bemærk: Refresher siden ikke automatisk ved kamptidspunktet, så genindlæs siden manuelt med ca. 10 sekunders mellemrum indtil, at VETO-siden kommer frem.


      • Efter VETO’en er afsluttet, vil der komme en konsolkommando, som skal kopieres og indsættes i konsollen i CS. Her kan 5 aktive spillere fra hvert hold (samt evt. registreret træner under holdet på hjemmesiden. Dette afventer dog pt. officiel understøttelse fra Valve i CS2) – tilslutte sig serveren.

      5.4.1.1 Manglende tjek-ind til kampdag (ligaturneringer) [Strict mode]

      • Hvis et hold ikke tjekker ind til en kampserie senest 5 minutter efter det fastsatte kamptidspunkt, så vil systemet afbryde kampserie og tildele et “no show” til det hold, som ikke har mødt op.
      • Systemet vil automatisk taberdømme det hold, som er udeblevet fra kampdagen. Ønskes kampserien at blive afviklet alligevel, så kontakt venligst en administrator.

      5.4.2 Tjek-ind til kampserie (cups) [Ikke strict mode]

      • Et holdmedlem skal tjekke deres hold ind til kampserien på selve kampdagen.
        Tidsrummet for dette åbner 15. minutter før det fastsatte kamptidspunkt.

        Modsat i ligaturneringerne, så er der ingen begrænsning på, hvornår man seneste kan tjekke ind.
        Kontakt derfor gerne modstanderen inden i tjekker ind, så begge parter er klar.

      • Er modstanderen ikke i gang med en kampserie, så er de forpligtet til at tjekke ind hurtigst muligt, så den oprindelige tidsplan kan opretholdes bedst muligt.

        Bemærk: Personen der tjekker holdet ind; er den der foretager VETO’en. Alternativt kan et andet aktivt holdmedlem inden kampstart – overtage VETO via knappen på kampsiden.


      • VIGTIGT: Når begge hold har tjekket ind, så vil VETO-processen (valg af map og startside) automatisk blive igangsat 5. minutter efter. Hvert hold har herefter 60 sekunder til at foretage sit valg.

        Bemærk: Refresher siden ikke automatisk, så genindlæs siden manuelt med ca. 10 sekunders mellemrum indtil, at VETO-siden kommer frem.


      • Efter VETO’en er afsluttet, vil der komme en konsolkommando, som skal kopieres og indsættes i konsollen i CS. Her kan 5 aktive spillere fra hvert hold (samt evt. registreret træner under holdet på hjemmesiden. Dette afventer dog pt. officiel understøttelse fra Valve i CS2) – tilslutte sig serveren.

      5.4.3 Manglende spiller på server

      • Det er påkrævet, at hvert hold kan tilslutte serveren med 5 spillere inden for grænsen på ca. 10 minutter. Er dette ikke muligt, så vil holdet som udgangspunkt blive taberdømt med mindre, at begge hold accepterer at nulstille mappet på dagen eller afvikle på en ny dato. Her kan selvhjælpsfunktionen på kampsiden benyttes til at nulstille mappet el. selve kampserien. Alternativt kan en administrator kontaktes på Discord.

      5.4.4 Automatisk VETO

      • Hvis et hold har tjekket ind til en kampserie, men misser en eller flere VETO-valg, så vil systemet automatisk foretage et valg for holdet.
        Bemærk: Det er muligt at justere disse præferencer under holdets indstillinger.
      Se Regel
    • 5.5 STREAMING OG SPECTATING

      5.5.1 Streaming af maps

      • Streaming af et map er altid tilladt såfremt, at der minimum er et delay på 120 sekunder. Det er tilladt for alle brugere at streame en map.
      • CSTV-IP’en vil være tilgængeligt for alle på den pågældende kampside. Her er der automatisk sat 120 sekunders delay på serveren.
      • Det er tilladt for en spiller eller træner at streame direkte fra serveren af, hvis de manuelt har indsat 120 sekunders delay på deres stream.

      5.5.2 Benyttelse af træner samt spectating

      • Det er tilladt samt muligt for en træner at spectate et map direkte, hvis personen er registreret som træner på Esportligaens hjemmeside under det pågældende hold. 
        Bemærk: En profil kan ikke være registreret som en træner og aktiv spiller på samme tidspunkt. Dette skyldes, at træneren bliver fastlåst til coach-spottet (spectator-slot) på serveren. OBS: Virker pt. ikke grundet manglende understøttelse hos spiludvikleren, Valve.
      • Det er tilladt at lave en intern visning fra træneren eller en/flere af spillernes POV (point of view) via fx Discord, mindre fysisk viewing party el.lign. Dette gælder fx ikke Twitch, der er offentligt tilgængeligt. Det er Esportligaen, der foretager vurderingen, hvorvidt et hold har brudt disse regler og tilmed opnået en fordel af dette.

      5.5.3 Esportligaens ret til eksklusivitet

      • Esportligaen kan kræve, at det kun er Esportligaen, der må vise et pågældende map via CSTV til eksternt publikum (fx Twitch).
        Brud på dette kan medføre sanktioner til holdet og/eller påvirke den pågældende kampserie.
      Se Regel
    • 5.6 TIE-BREAKERS

      5.6.1 Tie-breakers

      • Placering i gruppespillet vil blive afgjort ud fra følgende faktorer i nævnte rækkefølge:
        1. Højeste antal samlede point
        2. Højeste antal point head-2-head (H2H) mellem de pågældende hold
        3. Højeste runde difference (Vundne runder – tabte runder)
        4. Højeste antal vundne runder
        5. Højeste antal vundne maps
        6. Tilfældig lodtrækning
      • Mødes to hold i et slutspil, så vil højeste seeding blive afgjort ud fra ovenstående tie-breakers med mindre, at andet er beskrevet under turneringen.
      Se Regel
    6. SANKTIONER OG STRAF
    • 6.1 NO SHOWS ELLER FRIVILLIG TRÆKNING FRA KAMPSERIEN

      6.1.1. No show

      • Et no show er, når et hold undlader at dukke op til det fastsatte kamptidspunkt, og ikke har registreret deres afbud på kampsiden.
      • Selve kampserien tæller som 1 no show. Det vil sige, at fx en Bo2 eller Bo3 tæller som ét no show.
      • Et hold bliver automatisk registreret som no show, hvis holdet ikke har tjekket ind senest 5 minutter efter kamptidspunktet.

      6.1.2 Straf ved no shows

      • Hvis et hold under gruppespillet får 2 no shows, så udelukkes holdet fra slutspillet i den igangværende turnering. Får de mere end to no shows, så fjernes holdet fra den igangværende turnering.
      • Ved mere end 2 no shows, så kan holdet risikere karantæne for kommende turneringer.
      • Et no-show giver -2 point i tabellen for det hold, som er udeblevet fra kampserien.

      6.1.3 Afbud

      • Et afbud er, når et hold ikke har mulighed for at møde op til kampserien, men har registreret dette på hjemmesiden før kampstart, så modstanderen er opmærksom på, at kampserien ikke bliver spillet.

      6.1.4 Fjernelsen af et hold i gruppespillet

      • Hvis et hold trækker sig eller bliver smidt ud af ligaen midt i et gruppespil, så vil alle holdets kampserier som udgangspunkt blive ændret til et FF-nederlag i turneringen. Dette gælder også tidligere afviklede kampserier i turneringen uagtet af kampens resultat. Dette er en vurdering, som en administrator foretager sig for at sikre fairness til alle hold.
      • En administrator kan ligeledes vurdere, hvorvidt samtlige af et holds kampserier bør ændres til et FF-nederlag, hvis holdet har meldt afbud, blevet taberdømt og/eller ikke dukket op til et betydningsfuldt antal af kampserier i gruppespillet.
      Se Regel
    • 6.2 SNYD OG EXPLOITS

      6.2.1 Definition af snyd og exploits

      • Følgende former eller tilsvarende underpunkter anses som snyd eller exploits, og er ikke tilladt i Esportligaen.
      • Overtrædes disse kan det medføre hårde straffe for spiller, hold samt evt. organisation.

      6.2.1.1 Bomben

      • Definition:
        Ulovlig placering eller håndtering af bomben anses som en exploit. Dette gælder placering af bomben bag ikke-synlige objekter eller en bombe, der kun kan nås ved hjælp af to counter-terrorister. Desarmering af bomben må hverken påbegyndes eller fuldføres, hvis dette sker gennem en væg, eller bomben ikke er direkte synlig for terroristen. Granater og lignende er lovlige påvirkninger af synligheden.

      6.2.1.2 Dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet

      • Definition:
        Map exploits er ikke tilladt. Alle bevidste forsøg på at udnytte en dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet, vil blive straffet med enten en tabt runde eller map.
      • Bemærk: Ovenstående er ikke relateret til utility (granater herunder fx smokes og molotov), og derfor er enhver utility lineup tilladt.

      6.2.1.3 Agent/player skins

      • Definition:
        Det er ikke tilladt at anvende agent skins eller player skins. Der må kun anvendes et default skin, da andre skins i visse tilfælde kan give en uhensigtsmæssig fordel til modstanderen.
        • Opdages der, at en/flere spillere benytter sig af agent/player skins, så skal modstanderen gøres opmærksom på dette og påkræves, at de fjerner det i opvarmningen.
        • Opdages det under selve mappet, så skal der skrives “!tech” i chatten, hvorefter de/den pågældende spiller(e) skal forlade serveren og fjerne agent/player skinnet i den efterfølgende runde, hvor spillet er sat på pause. Mappet kan igangsættes ved at begge hold skriver “!unpause”, når der er 5 spillere på serveren fra begge hold, hvoraf alle har default skin på.

          Nægter en/flere spillere at fjerne sit skin efter, at de er blevet gjort opmærksom på det under en “!tech”, så kontaktes en administrator, hvorefter det pågældende hold vil blive taberdømt på den pågældende kampdag/kampserie (fx en Bo2 eller Bo3).
      • Såfremt holdene vælger at fuldføre mappet trods ovenstående regler vedr. brugen af skins, så ses det som en accept af vilkårene fra begge hold. Der kan derfor ikke efterfølgende indberettes en konflikt og mappets resultat er endeligt.
      • Hvis en spiller får gentagende advarsler om ulovligt brug af agent/player skins, så kan det medføre spillerudelukkelse til resten af den pågældende turnering.

      6.2.1.4 Scripts samt tredjepartsprogrammer

      • Definition:
        Tredjepartsprogrammer eller scripts, som giver en en eller anden form for fordel i spillet; er ikke tilladt at bruge på noget som helst tidspunkt. Dette gælder kategorier som fx hoppe-, rekyl-, våben-, sigte- samt andre former for scripts eller tredjepartsprogrammer, der ikke er en naturlig del af spillet.

        Som udgangspunkt – er de eneste lovlige script et buy-script, der kan gemme dit ønskede valg af våben og udstyr. Derudover et “jump-throw-script”, som gør det muligt at hoppe samtidig med, at man slipper fx den granat, man har i hænderne.

      6.2.1.5 Kills eller andre konsolkommandoer

      • Definition:
        Det er aldrig tilladt at skrive “kill” eller andre former for serverkommandoer, der kan have en påvirkning på selve mappet, og som ikke er relateret til en spillers CFG, spilindstillinger eller lignende. Dette kan medføre, at holdet bliver taberdømt. Som udgangspunkt er dette ikke muligt på serveren.

      6.2.2 Pågribelse af snyd

      • Hvis en spiller tages i at snyde eller være medlem af et hold, som snyder, så vil den/de pågældende spiller(e) som udgangspunkt modtage en straf jf. nedenstående afhængig af de fremlagte beviser og omstændighederne hertil.

        • 6.2.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
        • 6.2.2.2 Definition: Rødt kort = Karantæne tilsvarende længden i den evt. igangværende turnering (uagtet af om regelbruddet er sket i en tidl. turnering) og næste ligaturnering. Hvis den igangværende turnering er en cupturnering, så vil holdet blive taberdømt heri og modtage en karantæne t.o.m. næstkommende ligaturnering for den pågældende liga.
        • 6.2.2.3 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.

      GÆLDENDE FOR SPILLERE:

      6.2.3 Karantæne hos Valve eller FaceIt

      • Følgende karantæner forbundet til en spillers nuværende og/eller tidligere spilprofiler er ikke tilladt.
      • Overtrædes disse vil det som udgangspunkt resultere i et gråt kort til spilleren jf. regel 6.2.2.1 samt rødt kort til holdets øvrige medlemmer jf. regel 6.2.2.2.

      6.2.3.1 Karantæne hos Valve (VAC Ban)

      • En spiller kan ikke deltage i Esportligaens turneringsaktiviteter, hvis personen har en konto med et VAC Ban.
      • Det er tilladt at deltage på trods af ovenstående, hvis personen kun har ét VAC Ban, som minimum er 365 dage gammelt.
      • Har man to eller flere VAC Bans på nuværende og/eller tidligere kontier, så kræver det, at seneste VAC Ban er minimum 730 dage gammelt.

      6.2.3.2 Karantæne hos FaceIt (FaceIt Ban)

      • En spiller kan ikke deltage i Esportligaens turneringsaktiviteter, hvis personen har en FaceIt konto med et Cheating Ban [det er kun kategorien “cheating”, der gælder i denne ombæring].
      • Det er tilladt at deltage på trods af ovenstående, hvis personen kun har ét FaceIt Cheating Ban, som minimum er 365 dage gammelt.
      • Har man to eller flere FaceIt Cheating Bans på nuværende og/eller tidligere kontier, så kræver det, at seneste FaceIt Cheating Ban er minimum 730 dage gammelt.

      GÆLDENDE FOR HOLD:

      6.2.4 Modtagelse af gråt kort

      • Hvis en spiller modtager et gråt kort, kan spillerens hold risikere at blive tildelt et rødt kort.

      6.2.5 Gentagende snyd

      • Hvis 2 spillere i løbet af en sæson; bliver taget i at snyde, og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson samt den næste sæson.

      GÆLDENDE FOR ORGANISATIONER:

      6.2.6 Flere hold med tilfælde af snyd

      • Hvis en organisation i en pågældende sæson har to eller flere hold – også på tværs af ligaerne – der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.

      6.2.7 Udelukkelse af organisation

      • Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.
      Se Regel
    • 6.3 CHIKANE ELLER INTOLERANT OPFØRSEL

      6.3.1 Chikanering af modstandere

      • Før, under eller efter maps er det strengt forbudt at chikanere modstanderen. Det vil sige, at al chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
      • Esportligaen samt admins vil foretage en vurdering af den konkrete sag, når de har modtaget dokumentation jf. regel 6.3.2 for hændelsen.
      • Holdet, der har chikaneret en modstander, kan risikere at blive taberdømt på mappet, kampserien eller eventuelt påført yderligere sanktioner.

      6.3.1.1 Teabagging af modstander [Gælder kun CS Danmark-Ligaen]

      • Det er ikke tilladt at “teabagge”en modstander. Teabagging defineres som en handling, hvorved en spiller gentagende gange går op/ned på hug over eller ved en anden død modspiller.
      • Det er et krav, at det forulempede hold sender en video af hændelsen, der klart og tydeligt viser, at teabagging har fundet sted. Uden tydelig videodokumentation vil der som udgangspunkt ikke blive foretaget nogen handling fra en administrator.
      • Findes et hold skyldig i at overtræde denne regel, så vil det resultere i, at holdet bliver taberdømt på det pågældende map. Det er Esportligaen og dets administratorer, der foretager vurderingen, hvorvidt en handling bør anerkendes som teabagging.


        Bemærk: Denne regel, vil i første omgang, kun være gældende i CS Danmark-Ligaen, hvorved den potentielt på sigt kan blive implementeret i flere ligaer.

      6.3.2 Dokumentation af chikane

      • Hvis der forekommer problemer, er det vigtigt, at der bliver taget tydelige screenshots, videomateriale og/eller anden dokumentation, der kan bruges som bevis. Dette skal sendes til admins.
      • Uden dokumentation kan der som udgangspunkt ikke gøres noget, og admins kan vælge ikke at vurdere og dømme eventuelle konflikter på baggrund af dette.

      6.3.3 Religion eller minoritetsgrupper

      • Gør en spiller brug af ord eller tegn, som anses for at være racistiske eller yderst diskriminerende overfor religion eller minoritetsgrupper, så kan admins vurdere om holdet skal taberdømmes på det pågældende map, hele kampserien eller eventuelt påføres yderligere sanktioner.
      Se Regel
    • 6.4 KONFLIKTER

      Herunder ses en guideline til, hvornår der kan oprettes en konflikt:

      6.4.1 Tidskrav på oprettelse af konflikt

      • Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampserien. Indberettes de efter denne tidsfrist, så kan admins vælge ikke at dømme sagen.

      6.4.2 Ikke gældende som konflikt

      • Dårlig spilledag
        Hvis i ikke kan spille på den pågældende dag, så kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag. Er dette ikke muligt, vil i være nødsaget til at melde afbud på kampsiden.
      • Uenighed vedrørende kampdag
        Hvis begge hold ikke kan spille på den oprindelige dato, og det samtidig ikke er muligt at finde en en alternativ spilledag, hvor kampserien kan afvikles, så vil kampserien blive annulleret.

      6.4.3 Gældende som konflikt

      • Mistænkt snyd
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har snydt med tredjepartsprogrammer i forbindelse med et map i Esportligaen.
      • Udnyttelse af fejl eller exploits
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har udnyttet en fejl i spillet – i forbindelse med et map i Esportligaen – som ikke er tilladt jf. reglerne.
      • Ulovlig eller ikke-retvisende bruger
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har benyttet en ulovlig eller en ikke-retvisende bruger (smurf) i forbindelse med et map i Esportligaen.

      6.4.4 Sådan opretter du en konflikt

      • Det er meget vigtigt, at du læser hele konfliktafsnittet grundigt inden oprettelsen af en konflikt.
      • Det er op til det pågældende hold – der opretter konflikten – at fremskaffe beviser, som understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan en admin afvise konflikten.
      • Hvis ovenstående del er læst og forstået, så kan man gå ind på den pågældende Discord (link kan findes under turneringen), hvorefter der skal oprettes en ticket.
      Se Regel
    7. KAMPTIDSPUNKTER
    • 7.1 FLYTNING AF KAMPDAGE

      7.1.1 Kamptidspunkter

      • CS DANMARK-LIGAEN:
        CS2: Lørdag kl. 10.00
      • EFTERSKOLE-LIGAEN:
        CS2: Torsdag kl. 19:30
      • ESPORT DANMARK OLDBOYS-LIGAEN:
        CS2: Søndag kl. 20.00
      • KOLLEGA-LIGAEN:
        CS2: Onsdag kl. 20:00
      • UNG-LIGAEN:
        CS2: Onsdag kl. 16.00 (Gælder kun den nationale liga)

      7.1.2 Overholdelse af gruppe- og slutsspilsdeadlines

      • Det er tilladt at flytte alle kampserier til et andet tidspunkt så længe, at kampserien ligger inden for deadlines i henholdsvis gruppe- og slutspillet og begge hold er enige om dato samt tidspunkt.
      • Deadlines kan findes på siden (“intro”) under den pågældende turnering.

      7.1.3 Fælles beslutning om flytning af kampe/kampserier

      • Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så slettes kampserien. Det er vigtigt, at dette registreres på kampsiden via en administrator, så ingen hold modtager et no show/afbud.

      7.1.4 Registrering af kampflytninger

      • Alle flytninger af kampserier skal registreres via kampsiden, hvor man kan anmode om ny spilledato.

      7.1.5 Dispensation til ekstraordinær rykning af kampserie

      • I ekstraordinære tilfælde kan admin give dispensation til, at en kampserie kan afvikles efter sidste kampuge.
      • Ønsker man dispensation, så skal man kontakte admin og flytningen skal godkendes. Tidligere dispensationer giver ikke fremtidig præcedens.
      Se Regel
    8. VETO (VALG AF MAP OG STARTSIDE)
    • 8.1 MAP POOL

      Bemærk: Se venligst pkt. 8.4 og 8.5 for specielle map pool vedrørende B+C niveau i Efterskole-/ og Ung-Ligaen.

      8.1.1 Map pool for ligaturneringer og cups

      • de_mirage
      • de_inferno
      • de_dust2
      • de_anubis
      • de_ancient
      • de_nuke
      • de_vertigo
      Se Regel
    • 8.2 REGLER FOR VETO

      8.2.1 Generelle regler for VETO

      • VETO afgører, hvilke bane(r) kampen skal spilles på samt, hvilken side de pågældende hold starter på. VETO-forløbet sker via Esportligaens ligaside; under selve kampsiden.
      • Hvis begge hold har tjekket ind til kampen inden kampstart, så vil VETO-processen automatisk blive igangsat ved kamptidspunktet.
      • Hvert hold har 30 sekunder til at foretage et valg. Når VETO er færdiggjort; kommer der en konsolkode, hvor alle “Aktive spillere” samt registrerede trænere for holdene; kan tilslutte sig kampserveren.
      Se Regel
    • 8.3 VETO RÆKKEFØLGE FOR LIGATURNERINGER, CUPS & MESTERSKABER


      Bemærk: Se venligst pkt. 8.4 og 8.5 for specielle VETO-regler vedrørende B+C niveauet i Efterskole-Ligaen samt alle niveauer i Ung-Ligaen.
      VETO-regler kan variere ud fra, hvad der står beskrevet under den respektive turnering.


      8.3.1 VETO rækkefølge for cups (Bo1)

      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Det sidste map vil blive det valgte map.
      • Valg af side vil blive afgjort via tilfældig lodtrækning (knivrunde er deaktiveret på nuværende tidspunkt).

      8.3.2 VETO rækkefølge for ligaturneringer (Bo2)

      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold vælger et map som spilles i den første kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Sidstnævnte hold vælger et map som spilles i den anden kamp.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.

      8.3.3 VETO rækkefølge for slutspil (Bo3)

      (Højest seedede hold vil være sidstnævnte hold. Læs mere omkring tie-breakers, der afgører seedingen)

      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Førstnævnte hold vælger første map.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Sidstnævnte hold vælger andet map.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.
      • Førstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidstnævnte hold fjerner et map.
      • Sidste map vil være decideren; i dette tilfælde tredje map.
      • Valg af side på sidste map, vil blive afgjort via tilfældig lodtrækning (knivrunde er deaktiveret på nuværende tidspunkt).
      Se Regel
    • 8.4 SPECIELLE VETO-REGLER I EFTERSKOLE-LIGAEN


      Bemærk: Følgende VETO-regler gælder kun B+C niveauet i Efterskole-Ligaen.

      8.4.1 Speciel map pool for ligaturneringer

      Efterårsturneringen (Sæson 8):

      • Inferno, Nuke, Ancient

      Forårsturneringen (Sæson 8):

      • Dust2, Vertigo, Mirage

      8.4.2 VETO rækkefølge for bedst-ud-af-3 (Bo3)

      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den første kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den anden kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.
      • Sidste map vil være decideren; i dette tilfælde tredje map.


        Valg af side på sidste map, vil blive afgjort via tilfældig lodtrækning (knivrunde er deaktiveret på nuværende tidspunkt).

      8.4.3 VETO-regler

      • Hvis begge hold ønsker det, så er det tilladt at spille med den fulde map pool. Det er dog ikke et krav.
      • Med mindre, at det aftales blandt begge hold, så vil en administrator ikke fremtvinge en omkamp på kampe, der allerede er spillet på maps uden for map poolen. Det er holdenes eget ansvar at genstarte kampen, eller kontakte en administrator efter hjælp.  
      • Hvis et hold bevidst modstrider at genstarte kampen efter, at et forkert map er valgt, så kan en administrator vælge at taberdømme dem på den pågældende kampdag.
      Se Regel
    • 8.5 SPECIELLE VETO-REGLER I UNG-LIGAEN


      Bemærk: Følgende VETO-regler gælder kun i Ung-Ligaen.

      8.5.1 Speciel map pool for ligaturneringer

      Efterårsturneringen (Sæson 8):

      • Inferno, Nuke, Ancient

      Forårsturneringen (Sæson 8):

      • Dust2, Vertigo, Mirage

      8.5.2 VETO rækkefølge for ligaturneringer (Bo2)

      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den første kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den anden kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.

      8.5.3 VETO rækkefølge for cups/slutspil (Bo3)

      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Sidstnævnte hold fjerner et map, som ikke er i turneringens map pool (qua automatisk VETO).
      • Førstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den første kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger et map, som er i turneringens map pool, der spilles i den anden kamp.
      • Sidstnævnte hold vælger startside på første map.
      • Førstnævnte hold vælger startside på andet map.
      • Sidste map vil være decideren; i dette tilfælde tredje map.


        Valg af side på sidste map, vil blive afgjort via tilfældig lodtrækning (knivrunde er deaktiveret på nuværende tidspunkt).

      8.5.4 VETO-regler

      • Hvis begge hold ønsker det, så er det tilladt at spille med den fulde map pool. Det er dog ikke et krav.
      • Med mindre, at det aftales blandt begge hold, så vil en administrator ikke fremtvinge en omkamp på kampe, der allerede er spillet på maps uden for map poolen. Det er holdenes eget ansvar at genstarte kampen, eller kontakte en administrator efter hjælp.  
      • Hvis et hold bevidst modstrider at genstarte kampen efter, at et forkert map er valgt, så kan en administrator vælge at taberdømme dem på den pågældende kampdag.
      Se Regel
    9. NIVEAUINDDELING
    • 9.1 KORREKT BRUG SAMT ANGIVELSE AF STEAM-KONTO

      9.1.1 Korrekt angivelse af Steam-konto (Til og med år 2024 herefter erstattes 9.1.1 med den nye regel 9.1.1)

      • Ved tilmelding til en turnering skal en spiller altid angive den Steam-konto, der har det HØJESTE niveau (Premier Rang og FaceIt), hvis man har flere Steam-kontoer.
      • Har du forskellige Steam-kontoer tilknyttet til fx FaceIt, så skal du altid angive den Steam-konto, der er mest retvisende for dit niveau.
      • Bemærk regel 9.1.5.

      9.1.1 Flere Steam profiler (Aktuelt fra år 2025 af)

      • Det er ikke tilladt at have flere Steam profiler, der er tilknyttet samme spiller, hvis de ligeledes har Counter-Strike: Global Offensive / Counter-Strike 2 tilknyttet denne konto. Er dette tilfældet, så må personen ikke spille med i Esportligaens turneringer før, at den/de øvrige Steam profiler er godkendt af Esportligaen. Herefter er det tilladt for spillerprofilen at deltage i fremtidige maps på Esportligaen.dk. Dette gælder ikke med bagudrettet effekt med mindre, at modstanderen godkender dette.
      • Alternativt anbefaler Esportligaen stærkt, at man sletter sine øvrige Steam profiler, så dette er i overensstemmelse med spiludvikleren Valve’s egne regler i denne henseende ift. omgåelse af deres MMR. En guide til dette kan findes her. Er sletningsprocessen påbegyndt, så er det tilladt at spille med uden dispensation. Hvis man dog spiller med på baggrund af, at sletningsprocessen er påbegyndt, men den efterfølgende stoppes, så vil det straffes på lige fod med, at man har brudt reglen jf. nedenstående konsekvens.
      • Vurderer Esportligaen, at en spiller har flere Steam profiler, hvoraf dette er ikke godkendt af Esportligaen el., at påbegyndelsen på sletningsprocessen ikke kan dokumenteres (inden mapstart), så vil alle aktuelle maps, hvor spilleren har deltaget, ændres til et FF-nederlag. Her kan regel 6.1.4 være aktuel, hvis det berører et betydningsfuldt antal af kampserier – dette vurderes af Esportligaen.
      • OBS: Bryder spilleren regel 9.1.2 ift. smurfing, så vil både spilleren samt holdet blive straffet jf. denne regel. Dette gælder uagtet af, om profilen er godkendt af Esportligaen. Her er det fortsat spillerens eget ansvar, at den forbundne Steam profil er den mest retvisende samt højest-rangerede Steam konti.

      9.1.2 Angivelse af forkert Steam-konto

      Brugen af en anden bruger (smurf) med lavere rang for at omgå ligaens niveausystem; anses som snyd og vil medføre en direkte spillerkarantæne samt medføre, at holdet bliver taberdømt og udelukket fra turneringen.

      • Spillerkarantænen medfører et års bandlysning fra alle Esportligaens turneringer.
      • Personen, der har sat profilen (smurf-kontoen) som “Aktiv spiller” på holdet, vil ligeledes blive udelukket i et år fra alle Esportligaens turneringer. Hvis det er spilleren selv eller en admin, der har gjort dette, så vil det være den holdansvarlige, der modtager denne straf.
      • Spillerens holdkammerater vil modtage en spillerkarantæne på 3 måneder.
      • Hvis denne regel overtrædes efter første karantæne eller personen forsøger at omgå denne karantæne, så vil personen blive udelukket for livstid.

      9.1.3 Ændring af Steam-konto

      • En Steam-konto er fastlåst til én spillerprofil, hvorved det ikke er muligt at skifte eller ændre sin Steam-konto efter, at man har forbundet dette til sin profil.
      • Det er muligt at søge dispensation hos Esportligaen til at ændre sin Steam-konto, hvis der er en begrundelse for dette.

      9.1.4 Manipulering af Steam-konto

      • Det er ikke tilladt at manipulere med sin rang i FaceIt eller Premier. Dette vil sige, at man bevidst falder i rang for at opnå en fordel i en turnering i Esportligaen.
      • Opdages dette; vil det blive straffet på lige fod med smurfing. Se pkt. 9.1.2.

      9.1.5 Korrekte angivelse af Premier og FaceIt

      • Det er spillerens eget ansvar, at den korrekte Steam- og FaceIt-profil fremgår på spillerens profil.
      • Er dette ikke tilfældet, skal man omgående kontakte en administrator for at rette dette.
      • Afhængig af situationen kan det medføre, at spilleren ikke kan deltage i turneringen eller, at spilleren bliver straffet jf. regel 9.1.2.

      9.1.6 Korrekt brug af Steam konto

      • Det er på intet tidspunkt tilladt at spille på en anden persons Steam-konti uagtet af, om denne er registreret under “aktive spillere” eller ej.
        Man skal altid spille på sin egen Steam konto. Overtrædes dette uden accept fra modstanderen, så vil det som udgangspunkt blive straffet på lige fod med smurfing jf. regel 9.1.2. Afhængig af situationen, så kan holdet slippe med en advarelse samt en taberdømning.

      9.1.8 Krav vedr. åben Steam profil (Aktuelt fra år 2025 af:)

      • Det er påkrævet, at alle Steam profiler for “Aktive spillere” er offentlige, så det er transparent for administratorer såvel som modstanderhold at se statistikker, tidsforbrug og andet relevant information, der måtte være om den pågældende konti. Guide til dette kan findes her. Det er “Min profil” / “My profile” der skal være sæt til “Offentlig” / “Public”. Derudover må spilletid ikke være sat til privat.
      • Opdages der, at en/flere “Aktive spillere” har en privat Steam profil, så skal de gøres opmærksom på dette og påkræves, at de opdaterer dette inden kampstart.
      • Nægter en/flere “Aktive spillere” at opdatere dette inden kampstart, så kontaktes en administrator, hvorefter det pågældende hold vil blive taberdømt på den pågældende kampdag/kampserie (fx en Bo2 eller Bo3) med mindre, at de opdaterer det korrekt på baggrund af dette hurtigst muligt.
      • Hvis en “Aktiv spiller” har en privat profil, og ikke skal deltage til den pågældende kampserie, så er det muligt for holdet lovligt at afvikle kampen så længe, at de inden for rimelig tid opdaterer dette til offentligt.
      • Såfremt holdene vælger at fuldføre mappet trods ovenstående regler, så ses det som en accept af vilkårene fra begge hold. Der kan derfor ikke efterfølgende indberettes en konflikt ifm. dette og mappets resultat er endeligt.
      Se Regel
    • 9.2 KRAV TIL AT GØRE SPILLER AKTIV

      9.2.1 Krav til aktivering af CS-spiller

      For at sikre den bedst mulige niveauinddeling og minimere antallet af smurfs (spillere på en ikke-retvisende bruger), så er det påkrævet for alle CS-spillere i Esportligaen at gøre følgende via “Profil” > “Rediger profil” > “Forbindelser”:

      • En Prime konto hos CS; dvs. at man har købt spillet. Alternativt kræves dispensation som nævnt nedenfor.
      • Tilslutte din retvisende Steam-Profil og tilføje Steam “Match History token” samt “Authentication Token”, så vi kan hente dit MM-niveau fremadrettet. Det er muligt at få en dispensation til turneringen af en admin. Dette step er kun nødvendigt, hvis man skal sættes op som “Aktiv spiller” og ikke mens turneringen er i gang.
        OBS: Man har kun en “Match History Token”, hvis du har spillet et MM/Premier map inden for 30 dage (begrænsning af spiludbyderen).
      • Sørge for, at din korrekte FaceIt konto (hvis du har en) er tilkoblet på din spillerprofil. Den vil som udgangspunkt automatisk hente din FaceIt-konto efter, at din Steam-konto er tilkoblet. Ellers bedes du kontakte en administrator og linke din profil på Esportligaen samt din FaceIt profil.
      • Få tilføjet en startrang af Esportligaens Steam bot, så vi kan hente dit aktuelle Premier/MM-niveau. Dette kræver, at en administrator gør det for dig. Opret derfor en ticket på vores Discord med et link til din profil eller hele jeres hold på Esportligaen.dk
      Se Regel
    • 9.3 BEREGNING AF SPILLERRANG SAMT HOLDNIVEAU

      9.3.1 BEREGNING AF SPILLERRANG

      • En spillerrang i CS beregnes automatisk ud fra brugerens data på henholdsvis Steam og FaceIt. Herefter omdannes dette til en rang i Esportligaens interne rangsystem, som er synligt via et rangemblem på spillerens profil.
      • Ovenstående er baseret på den senest rang på henholdsvis Steam og FaceIt. Her udvælges den rang, som er højest på tværs af de to platforme. Er der kun aktivitet på én af platformene inden for en periode på 18 måneder, så vil den aktive platform som udgangspunkt være gældende.
      • Her er det Premier i CS2 samt evt. MM i CS:GO, der tæller med i rangeringen af spilleren. Ikke regulære MM-maps i CS2. Derudover spillerens FaceIt profil.
      • Har spilleren ikke en rang inden for ovenstående tidsperiode på begge platforme, så vil systemet tage udgangspunkt i den seneste rang, der er højest på tværs af de to platforme uagtet af tidsperiode. Bemærk: Grundet Steam’s automatiske forfald af rang i MM, så vil den mest retvisende rang blive valgt uden, at den nødvendigvis er den seneste.
      • En helt ny spiller uden registrerede rang maps på hverken Steam eller FaceIt; vil blive tildelt en grundrang i Esportligaens interne rangsystem.
      • Tidligere ligaturneringer på Esportligaens hjemmeside, vil have en indflydelse på spillerens rang baseret på, hvordan holdet samt spilleren klarer det i turneringen. Dette sker via Esportligaens ELO-system. Bemærk dog, at det kun er maps, hvor spilleren har deltaget på serveren, som potentielt vil påvirke spillerens ELO.

      Bemærk: Dit FaceIt niveau vil ikke blive medregnet, hvis der er under 15 spillede maps registreret på kontoen.

      9.3.2 BEREGNING AF HOLDNIVEAU

      • Det samlede niveau på et hold beregnes ud fra de fire højest rangerede aktive spillere på holdet.
      • De aktive spilleres individuelle rang i Esportligaens interne rangsystem; bliver plusset sammen og giver herefter holdets samlede niveau.
      Se Regel
    • 9.4 TILFØJELSE AF SPILLER FØR/UNDER TURNERING

      9.4.1 Tilføjelse af en spiller efter en turnerings tilmeldingsdeadline

      • Det er ikke muligt at tilføje en spiller mellem endt turneringsdeadline og op til 48 timer før første officielle kampdag. Dette er grundet, at gruppeniveauerne bliver udregnet og derefter fordelt.
      • Er der mindre end 48 timer til første officielle kampdag eller det er en igangværende turnering, så kan en spiller godt blive tilføjet så længe, at han overholder §9.4.2.

      9.4.2 Tilføjelse af en spiller under en aktiv turnering

      • Det er altid muligt at tilføje en spiller under en aktiv turnering, men spilleren kan ikke gøres aktiv før spilleren opfylder flg. krav:

        A: Spilleren har forbundet sit Steam-ID til sin profil.
        B: Spilleren er blevet tilføjet af Esportligaens Steam-bot. Dette skal gøres af en administrator.
        C: Spilleren har udfyldt sin Steam “Match History token” & “Authentication Token”.
        OBS: Man har kun en “Match History Token”, hvis du har spillet et MM/Premier map inden for 30 dage (begrænsning af spiludbyderen). Her kan man blive tildelt en dispensation til den pågældende turnering ved at kontakte en administrator.

        D: Spilleren har en ELO.

      • ELO: En spillers ELO udregnes automatisk af systemet som udgangspunkt indenfor hver time, såfremt spilleren har opfyldt kravene A, B og C samt har en aktiv MM-rang.
      • ELO: Såfremt en spillers ELO ikke udregnes automatisk, eller ikke har opfyldt ovenstående krav, så kontakt venligst en admin på vores Discord.


        BEGRÆNSNINGER: Tilføjes en spiller under en aktiv turnering, så kan spilleren ikke blive sat som “aktiv”, hvis tilføjelsen af spilleren hæver holdets samlede niveau, så det kommer til at overskride det gruppeniveau, som holdet er blevet placeret i. Dette er for at sikre, at niveauerne forbliver så ens som muligt gennem hele turneringen.
      Se Regel
    • 9.5 FORKERT UDREGNET SPILLERRANG

      9.5.1 Forkert udregning af spillerrang

      • Det er altid muligt for Esportligaen at fjerne en spiller som “aktiv spiller”, hvis spilleren – uanset årsag – er blevet forkert udregnet i systemet, og dermed ikke er blevet angivet til det korrekte niveau.
      • Hvis ovenstående resulterer i, at holdet ikke længere kan fuldføre sine kampe, så vil holdet blive trukket fra turneringen jf. regel 6.1.4. Her kræver det dog, at holdet retmæssigt kan stilles til ansvar ifm. den forkerte udregning og, at er det markant nok til, at holdet burde være bevidst omkring det.
      Se Regel
    • 9.6 SKABELON TIL KLAGER VEDR. SMURFING

      9.6.1 Skabelon til klager vedr. smurfing

      Har du bemærket en spiller i en af Esportligaens CS-turneringer, som du kan bevise har en sekundær Steam konto, der er højere rangeret end den, som spilleren har forbundet på Esportligaen.dk? Så skal du oprette en ticket på Discord, også kopiere samt udfylde nedenstående skabelon. Herefter vil Esportligaen vurderer, hvorvidt spilleren har omgået ligaens niveausystem, eller skal straffes for at have mere end en Steam konto jf. regel 9.1.1.

      Se venligst regler vedr. smurfing for CS2 inden, at du opretter en sag med nedenstående skabelon. Udfyldes skabelonen ikke korrekt, så kan Esportligaen vælge ikke at undersøge sagen nærmere.

      Generelt information:

      • Indsæt link til spillerens profil på Esportligaen.dk:
      • Indsæt link til spillerens Steam profil, som er forbundet på Esportligaen.dk:
      • Indsæt link til det hold på Esportligaen, hvor smurf-sagen er aktuel:.

      Spil information:

      • Indsæt link til spillerens sekundære Steam profil, hvor personen er højere rangeret end den Steam profil, der er forbundet på Esportligaen.dk:
      • Kom med en specifik begrundelse, der fyldestgørende dokumenterer, at begge Steam profiler er tilknyttet samme spiller. Dette er et essentielt punkt for, at Esportligaen med rette kan tildele en straf til spilleren og/eller holdet. Her vil tilfældigheder og gisninger, som udgangspunkt, ikke anses som tilstrækkelig grundlag:
      • Indsæt link til kampe på Esportligaen.dk, der dokumenterer din påstand om, at spilleren omgår niveausystemet ved at have en sekundær højere rangeret Steam konto:
      Se Regel
    10. SERVERE OG INDRAPPORTERING
    • 10.1 INDRAPPORTERING AF MAPRESULTATER

      10.1.1 Indrapportering af mapresultater

      • Al indrapportering af kampresultater sker automatisk via Esportligaen egne CS-servere, som alle maps udelukkende skal afvikles på.
      Se Regel
    • 10.2 TEKNISKE TIMEOUTS

      10.2.1 Taktiske pauser

      • Hvert hold har 4 taktiske pauser (tac) á 30 sekunder til rådighed per map.
        Bemærk: Man modtager en ekstra taktisk pause, hvis mappet går i overtid.
      • Taktiske pauser kaldes ved at skrive “!tac” i chatten på serveren.

      10.2.2 Teknisk timeout

      • Det er tilladt at pause mappet ved tekniske problemer. Tekniske timeouts er kun tilladt i 15 minutter, herefter kan det ene hold kræve at mappet fortsættes.
      • Er det ikke muligt at igangsætte mappet efter 15 minutter med teknisk timeout, så kan det hold – der ikke har foretaget timeouten – vælge at vente yderligere eller taberdømme det andet hold.
      • Foretag en teknisk timeout ved at skrive “!tech” i chatten på serveren.
      Se Regel
    • 10.3 BEGRÆNSET SERVERADGANG

      10.3.1 Serverkrav til spillere og trænere

      • Det er et krav, at en spiller eller træner skal være registreret under holdets “Aktive spillere” på holdets profil på Esportligaens hjemmeside før, at de kan tilslutte sig et map. Hvis ikke spilleren/træneren er dette, så er det ikke muligt at tilslutte sig serveren.

        Bemærk: Trænerfunktionen virker pt. ikke, da “coach spot” afventer officiel understøttelse af funktionen i CS2. Derfor skal man fjerne sin træner rolle og sætte sig under “Aktive spillere”, hvis man ønsker adgang til serveren som spiller.
      Se Regel
    • 10.4 TEKNISK NEDBRUD

      10.4.1 Teknisk nedbrud

      • I særlige tilfælde såsom under et teknisk nedbrud; vil det være muligt at benytte et holds egen server med Esportligaens serverconfig via DatHost. Dette vil dog ikke være validt uden direkte tilladelse fra Esportligaen på forhånd.

      10.4.2 Lag på serveren

      • Enkeltstående lag eller lignende forbindelsesproblemer, hvoraf det kun er nogle af spillerne, der oplever dette; vil ikke medføre, at mappet bliver genstartet.
      • Kun i meget særlige tilfælde af, at begge hold er enige om at genstarte det pågældende map; kan en administrator hjælpe med dette via Discord.
      • Oplever du serverlag, som er gældende for flere spillere, og ikke kun enkelte spillere, så benyt denne skabelon til at indberette det.
      Se Regel
    • 10.5 SERVERKOMMANDOER

      10.5.1 Serverkommandoer i CS

      Følgende kommandoer kan skrives i chatten på CS-serveren til at udføre diverse handlinger.

      • !tac
        Starter en 30. sekunders taktisk pause inden en ny runde starter (hvert hold har 4 af disse på hvert map).
        Bemærk: Ender mappet i overtid, så modtaget hvert hold en ekstra taktisk pause.
      • !tech
        Benyttes kun i tilfælde af tekniske udfordringer (efter 15. minutter, så kan modstanderholdet kræve, at mappet fortsættes).
      • !unpause
        Benyttes efter en “!tech”, hvor der har været tekniske udfordringer. Begge hold skal skrive dette for at igangsætte mappet igen.
      Se Regel
    • 10.6 SERVERDEMOER

      10.6.1 Download af serverdemoer

      • Det er muligt for alle – uanset om man har deltaget i mappet eller ej – at downloade en demofil af en færdigafviklet CS-mapi Esportligaens ligasystem. Der vil fremgå en “Download demo” knap under den pågældende kampside, hvorefter du kan hente denne ned.

        OBS: Det er ikke muligt for øvrige hold at downloade demoer fra træningskampe, hvis de ikke er medlem af min. et af holdene.
      • Har en person ikke downloadet serverdemoen senest 14 dage efter, at mappet er færdigafviklet, så vil demofilen automatisk blive slettet.
      • Downloadede serverdemoer vil løbende blive slettet på kampsiden ud fra en automatiseret udrensningsproces, der afhænger af, hvor mange demoer der bliver downloadet i alt.
      Se Regel
    • 10.7 AUTOMATISKE SERVEROPDATERINGER

      10.7.1 Automatiske opdateringer på serverne

      • Serverne i CS vil automatisk blive opdateret med den seneste tilgængelig opdatering fra Valve. Der bliver tjekket efter opdateringer hvert 15. minut, hvorefter en evt. opdatering vil blive installeret med det samme. Starter man en server lige før en opdatering, så kan man risikere at spille med en gammel opdatering.
      • Bemærk: Bliver der foretaget ændringer til den eksisterende maprotation i CS, så vil det først være aktuelt i vores turneringer, når det fremgår her.
      Se Regel
    • 10.8 SELVHJÆLP (GENSTART AF SERVER)

      10.8.1 Selvhjælp (genstart af server)

      • Hvis en server lukker ned, eller et kamprum ender i et “annulleret” stadie grundet, at et hold fx ikke når at tilslutte serveren med alle sine spillere, så vil det være muligt for et holdmedlem tilknyttet kampen; at bruge “selvhjælp” knappen på kampen inde på Esportligaen.dk for at anmode om en genstart af hele kamprummet (manuel indtastning af map og side), eller genstart af en af serverne på de valgte maps.
      • Accepterer modstanderen denne anmodningen på kampen inden for 30 minutter, så vil anmodningen blive kørt igennem. Genindlæs evt. siden manuelt, hvis dette ikke sker automatisk.
      Se Regel
    • 10.9 SKABELON TIL KLAGER VEDR. SERVERPROBLEMER (FX LAG)

      10.9.1 Skabelon til klager vedr. serverproblemer


      Oplever du, at serveren opfører sig underligt, eller konstant kommer med fejlbeskeder ift. forbindelsen såsom fx “packet loss”? Hvis dette er tilfældet, så har vi lavet en guide, som du skal følge for at indberette dette til en administrator. Dette gør, at vi kan håndtere udfordringerne bedst muligt i samspil med vores serverudbyder, DatHost. Her er det vigtigt, at man på forhånd kan udelukke klientudfordringer, der kan være fx lokale netværksproblemer eller andre nedenstående forslag.

      1. Er jeres hold placeret samme sted? Fx via en netcafe, esportsforening, arbejdsplads el.lign.
        => Undersøg om jeres netværk virker 100%. Benyt eksempelvis SpeedTest. Derudover bør du bruge en kablet forbindelse og ikke trådløs.

      2. Verificer spilfilerne via Steam. Bør gøres mellem maps eller via en !tech.
        => Dette er for at sikre, at alle filer ifm. spillet er korrekte.

      3. Benytter du/I en VPN-service og/eller en speciel router?
        => Sørg for, at VPN’en er deaktiveret og tjek, om der er indstillinger, der modarbejder serveren på routeren, og se om det løser problemet.

      4. Downloader du noget I baggrunden? Fx en spilklient, der er åben og henter opdateringer?
        => Sørg for, at al unødvendig internetaktivitet lukkes ned, så du giver dit netværk de bedste forudsætninger.

      5. Er det enkelte spillere på serveren, der oplever udfordringerne? Eller er det samtlige spillere på begge hold?
        => Sørg for, at dette er bekræftet og ikke blot er antagelser. Enkelte spillere kan betyde, at det kan være grundet lokale netværksproblemer eller, at det er sammenkædet til samme internetudbyder. Hvis man fejlagtigt meddeler, at andre spillere har netværksudfordringer i et forsøg på at øge fokus på sagen, men dette ikke er tilfældet, så modarbejder du fejlsøgningen, og gør det dermed svære at nå til bunds i sagen.
      6. Har du tilpasset indstillingerne inde i spillet?
        => Du kan inde i spillet forsøge at trykke “Escape” > “Indstillinger” > “Telemetri” > Find undermenuen “Spil”, også sætte nedenstående indstilling til enten “1 tick” eller “2 tick” – afhængig af hvilken der fungerer bedst. Dette vil resultere i en smule højere ping, men kan reducere “packet loss” og/eller “jitter”.

      Har du testet ovenstående tips, og løser disse ikke problemet? Udfyld nedenstående skabelon via #kontakt-admin / #opret-ticket-cs på en af vores Discords:
      Udfyldes skabelonen ikke korrekt, så kan Esportligaen vælge ikke at undersøge sagen nærmere.

      • Hvilken internetudbyder har jeres spillere? Hvis muligt, så fremskaf også udbyderne fra modstanderholdet. Noter gerne ned, hvis flere spillere har samme udbyder:
      • Hvilken serverudfordringer oplever I? Er det fx packet loss, slow serverframe eller noget tredje? (Indsæt meget gerne dokumentation af, hvilken slags fejlkoder eller -beskeder, som I modtager fra serveren)
      • Synliggør netværksinformationer på serveren (net_graph) via nedenstående indstillinger og indsæt et billede af dette i tråden.
        (Tryk “Escape” > “Indstillinger” > “Telemetri” > Find “Telemetri” igen > Sæt indstillinger tilsvarende nedenstående (række 2, 5 og 6 er ikke essentielle).
      • 1. Åben “Kommandopromt” på din PC (Windows tast + “R” > Skriv “cmd” > Tryk “Enter”)
        2. Skriv “tracert yourserver.dathost.net”
        Bemærk: “yourserver” skal erstattes med et servernavn, som en administrator skal udlevere til dig via en ticket på Discord. Husk at inkludere link til kampen.
        3. Vent på “Trace complete” beskeden.
        4. Kopier alt indholdet og indsæt det via fx pastebin.com.
        5. Del link i ticket’en på Discord.

      Fastlægning af, hvornår serverudfordringerne finder sted:

      • Indsæt link til kampen på Esportligaen.dk, hvor udfordringen er aktuel:
      • Er det 1., 2., 3. eller samtlige maps, hvor i oplever serverudfordringerne:
      • Udspecifer efter bedste evne; hvornår i løbet af hvert map, at i oplever udfordringerne. Er det fx særligt runde 5, 7 og 12 eller decideret konstant? Gerne så præcist angivede tidspunkter som muligt, så serverudbyderen kan finde et ca. timestamp ud fra dette, når de fejlsøger serveren:
      Se Regel
    11. UDSKIFTNING AF SPILLERE UNDER EN KAMP
    • 11.1 UDSKIFTNING AF SPILLERE

      11.1.1 Udskiftning af spillere

      • Det er tilladt at skifte spillere ud i løbet af en kampserie, men må kun ske mellem banerne (fx mellem map 1 og map 2) eller i halvlegen.
      • Der må under ingen omstændigheder foretages en indskiftning under et map med mindre, at dette foregår i opvarmningen eller i halvlegen og, at kampen er sat på pause via kommandoen !tech eller !tac i CS2-chatten.
      • Hvis en spiller må trække sig midt i et map, så må resten af halvlegen spilles færdig før, at en indskiftning kan foretages med mindre, at modstanderholdet skriftligt godkender en tidlig indskiftning.
      • Det er god sportsmanship at informere modstanderholdet om, at en udskiftning foretages.

      11.1.2 Krav til indskiftere

      • En indskifter skal stå som “Aktiv spiller” på det pågældende hold før, at han kan tilslutte sig serveren.
        Bemærk: Spilleren skal stå som “Aktiv spiller” inden, at serveren bliver startet.
      Se Regel