AlleDGIEfterskoleEsportKollegaOldboysStudieUng
Regler
Se nedenstående regler, som er gældende for alle vores turneringer.
Ingen resultater
    1. – 4. GENERELLE REGLER (INKL. RETTELSER)
    • 1. – 4. GENERELLE REGLER

      1. – 4. Generelle regler

      • Se vores generelle regler for alle spil under overkategorien “Generelle regler”.
      Se Regel
    • ÆNDRINGER/RETTELSER TIL REGLER

      31.10.22 – Placeholders og teknisk pause

      • Regel: 5.6.1 Benyttelse af placeholders i champion select
        Tilføjet regel med, at det er tilladt at benytte sig af placeholders i champions select.
      • Regel: 5.6.2 Tekniske pauser under en kamp
        Tilføjet regel med, at det er tilladt at foretage en teknisk pause under kampen. Læs reglen for kravene til dette.

      18.11.22 – Krav til spillere i slutspillet

      • Regel: 5.2.2 Krav til spillere i slutspillet
        Denne regel er blevet fjernet, da den ikke længere anses som relevant i det nye turneringssystem. Dette er ikke aktuelt med bagudrettet effekt.

      09.12.22 – Tjek-ind til kamp

      • Regel: 10.1.1 og 10.1.2
        Tilføjet to regler, der beskriver tjek-ind proceduren for henholdvis ligaturneringer (strict mode) og cups (ikke strict mode).
      Se Regel
    5. TURNERING OG KAMPFORMAT
    • 5.1 LIGATURNERINGER

      5.1.1 Kampformat

      Alle kampe skal afvikles som:

      • Bane: Summoners Rift. 
      • Spiltype: Tournament Draft 
      • Turneringsformat: Bedst-ud-af-3 (Bo3)

      5.1.2 Server region

      • Region: EU West

      5.1.3 Oprettelse af kamp

      Se følgende guide for oprettelse:

      • Det er det hold, der står til venstre på kampsiden, som har ansvaret for at oprette en kamp.
      • Find kontaktoplysninger på modstanderens kontaktperson og tilføj deres LoL-konti på din League of Legends klient.
      • Tryk på “Play” på “League of Legends” klienten.
      • Vælg “Create Custom”.
      • Vælg “Tournament Draft” på Summoner’s Rift.
      • Klik “All” under “Allow Spectators”, da det er tilladt for en evt. træner at se kampen live.

      5.1.4 Vinder af kampen

      • Det hold der først ødelægger modstanderens Nexus (base), eller får det andet hold til at overgive sig via in-game vote systemet; kan erklære sig vinder af kampen.

      5.1.5 Pointfordeling for hver kampdag

      (Vinder du en samlet Bo3, så får du 3 point)

      • Vundet kampdag = 3 point
      • Tabt kampdag = 0 point
      • Udeblevet (ikke tjekket ind) kampdag = -2 point

      5.1.6 Seed (valg af side)

      • Højeste seed vælger den side, de vil starte på (blå/venstre/first pick og rød/højre/second pick).
      • Bliver der spillet flere runder; skifter holdene side efter hver kamp.

      5.1.7 Begrænsninger på valg af champions 

      • Alle nye champions, som bliver udgivet; må ikke spilles før der er gået 7 dage fra udgivelsesdatoen.
        I mellemtiden vil denne champion kunne ses i “Champion Select”, men må hverken bannes eller vælges.
      Se Regel
    • 5.2 SLUTSPIL

      5.2.1 Kampformat i slutspillet

      • Alle kampdage i slutspillet; afvikles som bedst-ud-af-3 (Bo3).
      Se Regel
    • 5.3 ADMIN RÅDIGHED

      5.3.1 Rådighed af LoL-admins

      • LoL Admins vil være til rådighed på hoveddiscorden på de officielle kampdage.
      • Opret en ticket på discorden for at modtage hjælp.

      Torsdag: 18:30 – 22:30
      Søndag: 16:30 – 22:00

      Se Regel
    • 5.4 TIE-BREAKERS

      5.4.1 Tie-breakers i gruppespillet

      Placering i gruppespillet vil blive afgjort ud fra følgende faktorer i nævnte rækkefølge:

      1. Højeste antal samlede point 
      2. Højeste runde difference (Vundne runder – tabte runder)
      3. Højeste antal point head-2-head (H2H) mellem de pågældende hold
      4. Tilfældig lodtrækning
      Se Regel
    • 5.5 STREAMING

      5.5.1 Streaming af kampe

      • Det er kun tilladt for admins samt trænere for de deltagende hold; at spectate kampene i real-tid via en direkte spectator-plads på kampen.
      • Det er tilladt for en spiller, træner eller tredjepart at streame direkte fra kampen af, hvis de manuelt har indsat 180 sekunders delay på deres stream.
      • Andre parter der ønsker at se kampen, kan benytte sig af “spectate” funktionen på LoL-klienten, som indeholder et fastlagt delay på 180 sekunder.
      Se Regel
    • 5.6 PLACEHOLDERS OG PAUSER IN-GAME

      5.6.1 Benyttelse af placeholders i champion select

      • Det er tilladt at benytte sig af placeholders, når Tournament Draften finder sted.
      • En placeholder er, hvis man fx vælger Irelia, men skriver til modstanderen, at det er en placeholder for Annie. Årsagen til dette er, hvis en spiller ikke har alle champions.
      • Her skal modstanderen gøres opmærksom på, at den valgte champion er en placeholder inden, at valget foretages.

      5.6.2 Tekniske pauser under en kamp

      • Det er muligt at pause in-game i League of Legends klienten, hvis et hold oplever tekniske problemer eller andre udfordringer, der midlertidigt forhindrer dem i at spille kampen. Dette gøres via /pause og /unpause.
      • Det er maksimalt muligt at pause kampen i en samlet periode på 15 minutter for hvert hold.
      • Hvis et hold pauser kampen i mere end 15 minutter, så vil de som udgangspunkt blive taberdømt medmindre, at modstanderen ønsker at spille kampen videre.
      Se Regel
    • 5.7 CUPS OG MESTERSKABER

      5.7.1 Cups

      • Turneringsformat til cups vil fremgå på den enkeltes cups informationsside under “Turneringer”.

      5.7.2 Mesterskaberne

      • Turneringsformat til Mesterskaberne kan ses på informationssiden under “LAN & Mesterskaber” under den pågældende liga.
      Se Regel
    6. SANKTIONER OG STRAF
    • 6.1 NO SHOWS ELLER FRIVILLIG TRÆKNING FRA KAMPEN

      6.1.1. No show

      • Et no show er, når et hold undlader at dukke op til det fastsatte kamptidspunkt, og ikke har registreret deres afbud på kampsiden.
      • De tre kampe på samme dag tæller som 1 no show.
      • Et hold kan registrere modstanderen som no show, hvis holdet ikke har tjekket ind senest 5 minutter efter kamptidspunktet.

      6.1.2 Straf ved no shows

      • Hvis et hold under grundspillet får 2 “no shows”, så udelukkes holdet fra slutspillet i den igangværende turnering.
      • Ved 2 eller flere “no shows”, så kan holdet risikere karantæne for en eller flere kommende turneringer.
      • Et no-show giver -2 point i tabellen for det hold, som er udeblevet fra kampen.

      6.1.3 Afbud

      • Et afbud er, når et hold ikke har mulighed for at møde op til kampdagen, men har registreret dette på hjemmesiden før kampstart, så modstanderen er opmærksom på, at kampen ikke kan blive spillet.

      6.1.4 Frivillig trækning fra kampen

      • Hvis et hold trækker sig fra ligaen midt et grundspil, så vil alle holdets kampe blive ændret til default loss. Dette gælder også tidligere afviklede kampe uagtet af kampens resultat.
      Se Regel
    • 6.2 SNYD OG EXPLOITS

      6.2.1 Definition af snyd og exploits

      • Alle bevidste forsøg på at udnytte en dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl eller exploit i spillet; kan resultere i, at spilleren bliver udelukket samt at holdet bliver taberdømt.
      • Bemærk: Det er tilladt bruge hjælpeprogrammer såsom Blitz, Porofessor el.lign.

      6.2.2 Pågribelse af snyd

      • Hvis en spiller tages i at snyde, så aflægger den pågældende hovedadministrator en rapport til eSportligaen.
      • På baggrund af fremlagte rapport tager eSportligaen stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf samt omfanget af denne.


        • 6.2.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
        • 6.2.2.2 Definition: Rødt kort = Karantæne i den igangværende og næste turnering.
        • 6.2.2.3 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.

      GÆLDENDE FOR HOLD:

      6.2.3 Modtagelse af gråt kort

      • Hvis en spiller modtager et gråt kort, kan spillerens hold risikere at blive tildelt et rødt kort.

      6.2.4 Gentagende snyd

      • Hvis to spillere i løbet af en sæson; bliver taget i at snyde, og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson samt den næste sæson.

      GÆLDENDE FOR ORGANISATIONER:

      6.2.5 Flere hold med tilfælde af snyd

      • Hvis en organisation i en pågældende sæson har to eller flere hold – også på tværs af ligaerne – der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.

      6.2.6 Udelukkelse af organisation

      • Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.
      Se Regel
    • 6.3 CHIKANE ELLER INTOLERANT OPFØRSEL

      6.3.1 Chikanering af modstandere

      • Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen. Det vil sige, at al chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
      • eSportligaen samt admins vil foretage en vurdering af den konkrete sag, når de har modtaget dokumentation jf. regel 6.3.2 for hændelsen.
      • Holdet, der har chikaneret en modstander, kan risikere at blive taberdømt eller eventuelt påført yderligere sanktioner.

      6.3.2 Dokumentation af chikane

      • Hvis der forekommer problemer, er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og/eller anden dokumentation, der kan bruges som bevis. Dette skal sendes til admins.
      • Uden dokumentation kan der ikke gøres noget.

      6.3.3 Religion eller minoritetsgrupper

      • Gør en spiller brug af ord eller tegn, som anses for at være racistiske eller yderst diskriminerende overfor religion eller minoritetsgrupper, så kan admins vurdere om holdet skal taberdømmes eller eventuelt påføres yderligere sanktioner.
      Se Regel
    • 6.4 KONFLIKTER


      Herunder ses en guideline til, hvornår der kan oprettes en konflikt:


      6.4.1 Tidskrav på oprettelse af konflikt

      • Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen. Indberettes de efter denne tidsfrist, så kan admins vælge ikke at dømme sagen.

      6.4.2 Ikke gældende som konflikt

      • Dårlig spilledag
        Hvis i ikke kan spille på den pågældende dag, så kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag. Er dette ikke muligt, vil i være nødsaget til at melde afbud på kampsiden.
      • Uenighed vedrørende spilledag
        Hvis begge hold ikke kan spille på den oprindelige dato, og det samtidig ikke er muligt at finde en en alternativ spilledag, hvor kampen kan afvikles, så vil kampen blive annulleret.

      6.4.3 Gældende som konflikt

      • Mistænkt snyd
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har snydt med tredjepartsprogrammer i forbindelse med en kamp i eSportligaen.
      • Udnyttelse af fejl eller exploits
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har udnyttet en fejl i spillet – i forbindelse med en kamp i eSportligaen – som ikke er tilladt jf. reglerne.
      • Ulovlig eller ikke-retvisende bruger
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har benyttet en ulovlig eller en ikke-retvisende bruger (smurf) i forbindelse med en kamp i eSportligaen.

      6.4.4 Sådan opretter du en konflikt

      • Det er meget vigtigt, at du læser hele konfliktafsnittet grundigt inden oprettelsen af en konflikt.
      • Det er op til det pågældende hold – der opretter konflikten – at fremskaffe beviser, som understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan en admin afvise konflikten.
      • Hvis ovenstående del er læst og forstået, så kan man gå ind på den pågældende Discord (link kan findes under turneringen), hvorefter der skal oprettes en ticket.
      • Bemærk: Det er påkrævet, at konfliktstarter tilføjer modparten til denne ticket, så begge hold er med i processen.
      Se Regel
    7. KAMPTIDSPUNKTER
    • 7.1 FLYTNING AF KAMPE

      7.1.1 Kamptidspunkter

      • EFTERSKOLE-LIGAEN:
        LoL: Torsdag kl. 19.30
      • DGI-LIGAEN:
        LoL: Søndag kl. 17.00
      • STUDIE-LIGAEN:
        LoL: Søndag kl. 19.00

      7.1.2 Overholdelse af gruppe- og slutsspilsdeadlines

      • Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt så længe, at kampen ligger inden for deadlines i henholdsvis gruppe- og slutspillet og begge hold er enige om dato samt tidspunkt.
      • Deadlines kan findes på turneringssiden under den pågældende liga (fx DGI-Ligaen).

      7.1.3 Uenighed vedr. fastsatte kampdage

      • Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampen og begge hold registreres som afbud.
      • Det er vigtigt, at dette registreres på kampsiden, så ingen hold modtager et no show.

      7.1.4 Registrering af flytninger

      • Alle flytninger af kampe skal registreres via kampsiden, hvor man kan anmode om ny spilledato.

      7.1.5 Dispensation til ekstraordinær rykning af kampe

      • I ekstraordinære tilfælde kan admin give dispensation til, at en kamp kan afvikles efter deadline.
      • Ønsker man dispensation, så skal man kontakte admin og flytningen skal godkendes. Tidligere dispensationer giver ikke fremtidig præcedens.
      Se Regel
    8. NIVEAUINDDELING
    • 8.1 ANGIVELSE AF SUMMONER-ID

      8.1.1 Korrekt angivelse af Summoner-ID

      • Ved tilmelding til en turnering skal en spiller altid angive det Summoner-ID, der har det HØJESTE niveau, hvis man har flere Summoner-ID’er.

      8.1.2 Angivelse af forkert Summoner-ID

      • Brug af en anden bruger (fx en smurf) med lavere rang for at matche sine holdkammeraters niveau, og dermed omgå ligaens niveau system; anses som snyd og vil medføre karantæne, default loss til holdet og udelukkelse af turneringen.

      8.1.3 Ændring af Summoner-ID

      • Et Summoner-ID er fastlåst til én spillerprofil, hvorved det ikke er muligt at skifte eller ændre sit Summoner-ID efter, at man har forbundet dette til sin profil.
      • Det er muligt at søge dispensation hos eSportligaen til at ændre sit Summoner-ID.
      Se Regel
    • 8.2 KRAV TIL AKTIVERING AF LOL-SPILLER

      8.2.1 Krav til aktivering af LoL-spiller

      For at sikre den bedst mulige niveauinddeling og minimere antallet af smurfs (spillere på en ikke-retvisende bruger), så er det påkrævet for alle League of Legends-spillere i eSportligaen at gøre følgende: (står du som aktiv spiller på dit hold, så er dette allerede gjort på din spillerprofil).

      • Tilkoble dit Summoner-ID på din EU-West profil til din spillerprofil hos eSportligaen.

        Dette kan gøres hurtig og effektivt under oprettelsen af en spillerprofil; alternativt kan man gå under sin spillerprofil og tilføje forbindelser.
      • Det er ikke tilladt at deltage i en turnering i eSportligaen, hvis spilleren ikke fremgår under “Aktive spillere”. Benyttelse af en LoL-konti, som ikke er tilknyttet en “Aktiv spiller” vil resultere i, at holdet bliver taberdømt i den pågældende kamp samt en evt. yderligere straf for spiller og/eller hold.
      Se Regel
    • 8.3 TILFØJELSE AF SPILLER FØR/UNDER TURNERING

      8.3.1 Tilføjelse af en spiller efter turneringsdeadline, men før turneringsstart

      • Det er ikke muligt at tilføje en spiller mellem endt turneringsdeadline og op til 48 timer før første kampdag. Dette er grundet, at gruppeniveauerne bliver udregnet og derefter fordelt.
      • Er der mindre end 48 timer til første kampdag eller det er en igangværende turnering, så kan en spiller godt blive tilføjet så længe, at han overholder §8.3.2.

      8.3.2 Tilføjelse af en spiller under en aktiv turnering

      • Det er altid muligt at tilføje en spiller under en aktiv turnering, men spilleren kan ikke gøres aktiv før, at spillerniveauet er udregnet.
        Dette udregnes jævnligt, men i tilfælde af kort varsel, så bedes i kontakte en admin, som kan hjælpe med dette.
      • Bemærk: Tilføjes en spiller under en aktiv turnering, så kan spilleren ikke blive sat som “aktiv”, hvis spillerens niveau overskrider det gruppeniveau, som holdet er blevet placeret i.
      Se Regel
    • 8.4 BEREGNING AF SPILLER- SAMT HOLDNIVEAU

      8.4.1 Beregning af spillerniveau

      • Et spillerniveau i League of Legends beregnes automatisk ud fra brugerens data på League of Legends.
      • Her tager systemet udgangspunkt i spillerens Solo/Duo rang. Hvis spilleren ikke har en Solo/Duo rang, vil den tage udgangspunkt i spillerens Flex rang.
        Herefter omdannes dette til en rang i eSportligaens interne rangsystem.
      • En helt ny spiller uden en registreret rang i hverken Solo/Duo eller Flex; vil blive tildelt en grundrang i eSportligaens interne rangsystem.

      8.4.2 Beregning af holdniveau

      • Det samlede niveau på et hold beregnes ud fra de fire højest rangerede aktive spillere på holdet.
      • Spillernes individuelle rang i eSportligaens interne rangsystem; bliver plusset sammen og giver herefter holdets samlede rangering.
      Se Regel
    9. INDBERETNING AF RESULTATER
    • 9.1 INDBERETNING AF RESULTATER

      9.1.1 Holdansvarlig for indberetning

      • Det er pålagt hvert holds holdkaptajn, træner eller anden holdrepræsentant at indberette kampresultatet kort efter, at kampen er færdigafviklet.

      Guide til indberetning:

      1. Login ind på www.esportligaen.dk med en profil, som er tilknyttet det pågældende hold.
      2. Upload skærmbillederne fra alle banerne på kampdagen.
      3. Indberet resultatet fx “2-1” til Hold A over Hold B.
      4. Modstanderholdet har 24 timer til at modstride resultatet. Overskrides denne tidsgrænse, så vil resultatet – som udgangspunkt – blive fastlåst med mindre, at der er klare beviser for et fejlagtigt resultat.

      9.1.2 Skærmbilleder af resultater

      • Det påhviler hvert hold at tage et skærmbillede af scoreboardet efter hvert afsluttet kamp.
      • Der er op til tre kampe på én kampdag, når det er en bedst-ud-af-3 (Bo3).

      9.1.3 Opbevaring af kampresultater

      • Skærmbilleder fra kampresultater i eSportligaen; skal beholdes i minimum 14 dage, og kunne fremvises ved behov.

      9.1.4 Afgørelse af kampe, som ikke er færdigafviklet

      • Enhver kampdag som ikke er færdigafviklet, vil resultere i, at denne bliver slettet, hvis holdene ikke kan findes en fælles dato at afvikle de manglende kampe fra kampdagen på.
      • Det er ikke tilladt at aftale et kampresultat indbyrdes for en ikke-afviklet kamp, da dette kan medføre manipulation i tabellen i den pågældende turnering.

      9.1.5 Snyd ved indberetning

      • Snyd ved indberetning af et resultat; anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne og kan medføre, at holdet bliver taberdømt og evt. udelukkelse fra indeværende samt kommende turneringer.
      Se Regel
    • 9.2 GODKENDELSE AF RESULTATER

      9.2.1 Godkendelse af kampresultat

      • Modstanderholdet har 24 timer til at modstride resultatet.
      • Overskrides denne tidsgrænse, så vil resultatet – som udgangspunkt – blive fastlåst med mindre, at der er klare beviser for et fejlagtigt resultat.
      Se Regel
    10. TJEK-IND TIL KAMP
    • 10.1 TJEK-IND TIL KAMP

      10.1.1 Tjek-ind til kamp (ligaturneringer) [Ikke strict mode]

      • Et holdmedlem skal tjekke deres hold ind til kamp på selve kampdagen.
        Tidsrummet for dette åbner 15. minutter før det fastsatte kamptidspunkt og lukker senest 5 minutter efter.
      • Hvis begge hold har tjekket ind inden kampstart, så er det muligt for holdene at oprette kampen med det samme, hvis de ønsker at igangsætte kampen hurtigst muligt.
      • Hvis et hold ikke tjekker ind til en kamp senest 5 minutter efter det fastsatte kamptidspunkt, så vil systemet afbryde kampen og tildele et “no show” til det hold, som ikke har mødt op.
      • Systemet vil automatisk taberdømme det hold, som er udeblevet fra kampen. Ønskes kampen at blive afviklet alligevel, så kontakt venligst en administrator.

      10.1.2 Tjek-ind til kamp (cups) [Strict mode]

      • Et holdmedlem skal tjekke deres hold ind til kamp på selve kampdagen.
        Tidsrummet for dette åbner 15. minutter før det fastsatte kamptidspunkt.

        Modsat i ligaturneringerne, så er der ingen begrænsning på, hvornår man seneste kan tjekke ind.
        Kontakt derfor modstanderen inden i tjekker ind, så begge parter er klar til kampen.

      • Er modstanderen ikke i gang med en kamp, så er de forpligtet til at tjekke ind hurtigst muligt, så den oprindelige tidsplan kan opretholdes bedst muligt.

      10.1.3 Guide til tjek-ind

      1. Login på https://esportligaen.dk/, og gå ind på den aktuelle kampside.
        (Kan findes under “Din næste kamp” i toppen på forsiden, via din holdside eller under den pågældende turnering).
      2. Klik “Tjek-ind” under den pågældende kamp.
      3. Find kontaktoplysninger på modstanderens kontaktperson og tilføj deres LoL-konti på din League of Legends klient. (Husk: Hjemmeholdet har ansvaret for at oprette en kamp)
      4. Tryk på “Play” på “League of Legends” klienten.
        – Vælg “Create Custom”.
        – Vælg “Tournament Draft ” på Summoner’s Rift
        – Klik “All” under “Allow Spectators”, da det er tilladt for en evt. træner at se kampen live.
      5. Invitér modstanderen til kampen via deres “Summoner ID” på https://esportligaen.dk/. Kontakt dem evt. via telefon eller SMS, hvis de ikke responderer på jeres anmodning.
      6. Når alle spillere har tilsluttet sig lobbyen, igangsættes “Champion Select”, hvorefter kampen automatisk går i gang.
      7. Step 3 og 4 gentages indtil, at ét hold har vundet 2 ud af de 3 kampe på kampdagen.
      8. Efter vinderen er fundet, så skal en holdadmin indberette et kampresultat på hjemmesiden. Her bedes i venligst tage et billede af hver afsluttet kamp. Modstanderen har 24 timer til at godkende resultatet inden, at det bliver fastlåst.

      Guide til at tage et billede af din skærm:

      • Holde “Ctrl” nede, og tryk “PrtSc”.
      • Åben “Paint”, hold “Ctrl” nede og tryk “V”. 
      • Gem billedet og upload det til vores hjemmeside.
      Se Regel
    11. UDSKIFTNING AF SPILLERE UNDER EN KAMP
    • 11. UDSKIFTNING AF SPILLERE

      Det er tilladt at skifte spillere ud i løbet af en kampdag, men kan kun ske efter, at en kamp er færdigafviklet.

      11.1.1 Krav til indskiftere

      • En indskifter skal stå som registreret spiller på det pågældende hold før, at han kan tilslutte sig kampen.

      11.1.2 Informering om udskiftning

      • Det er påkrævet, at modstanderholdet bliver informeret omkring, at en udskiftning foretages. 
      Se Regel