ROCKET LEAGUE REGLER

Rocket League regler

VIGTIGT: Husk også at læse de generelle regler for ligaen. De kan læses her.

Seneste rettelser i regelsættet:

Uge 40, 2020

  • Ændring i struktur, streaming og spillertider. Flere ændringer kommer inden opstart af Sæson 4.

Uge 9, 2020

  • Ændring i 11.1.5, omfatter nu kun grupperunde 5 (pointstraf for afbud).

Uge 35 –  30/8-19

  • Oprettelse af Rocket League reglement.

Uge 36 – 03/9-19

  • Regelsæt indordnet efter RLCS (Verdensmesterskaberne) og ESL.

1.0 Fortolkning, forståelse og rettelser af regelsættet

  • 1.1 eSportligaen har altid ret til at ændre i regelsættet uden varsel. Rettelser sker ikke med tilbagevirkende kraft.
  • 1.2 eSportligaen har altid sidste ord i tilfælde af tvister som ikke er beskrevet i regelsættet.
  • 1.3 Det påhviler holdet/spilleren selv at have læst og forstået regelsættet udstukket af eSportligaen.
  • 1.4 Hvis hold vælger at afvikle kampe efter andre regler end dem som står beskrevet i eSportligaens regelsæt, så kan der ikke efterfølgende indberettes en konflikt.

2.0 og 3.0

4.0 Rocket League Regler:

SÆSON 4 I ESPORTLIGAEN

  • En sæson løber fra september til april.
  • En sæson er opdelt i et grundspil og et slutspil.
  • Grundspillet er inddelt i 5 turneringer. 2 afvikles i efteråret 2020 og 3 afvikles i 2021 inden DM I ESPORT.
  • Hver turnering spilles på ligaens datoer for cups.
  • Når 5 turneringer er afviklet begynder slutspillet.
  • Slutspillet består af et Danmarksmesterskab.
  • Det er tilladt at have én spiller som udskiftning på hvert hold.
  • Alle gruppespilskampe er Bo3.
4.1  Map pool
  • 4.1.1 Der konkurreres i gruppespillets turneringer på følgende map:
    • DFH Stadium
4.2 Controllers
  • Alle standard controllers, som inkluderer keyboard og mus er tilladt. Makro funktioner, som turbo knapper er ikke tilladt.
4.3 Spilindstillinger
  • 4.3.1.1 Alle kampe skal spilles 3on3.
  • 4.3.1.2 Ingen bots tilladt.
  • 4.3.1.3 Ingen mutators tilladt.
  • 4.3.1.4 Der spilles i 5 minutter.
  • 4.3.1.5 Spillet skal kunne joines med name/password.
  • 4.3.1.6 Server er EU.
  • 4.3.1.7 Hjemmeholdet (det hold som står førstnævnt i kampprogrammet) sørger for at starte serveren og videregive password til modstanderholdet.
  • 4.3.2 Tilladte platforme: PS4, Nintendo Switch, Steam eller Xbox One (bemærk at finalerne spilles til DM på PC).
  • 4.3.3 Alle spillere hopper først på deres side når alle seks spillere er inde i kampen. I tilfælde af at kampen skal castes, er det caster eller admin der sætter kampen i gang.
  • 4.3.4 Det er ikke tilladt at udskifte spillere under en aktuel kamp. Dette kan kun foregå imellem kampdagene.
  • 4.3.5 Det er ikke tilladt at bruge andet navn end det du har opgivet ved indmeldelse. Derudover skal dit navn ikke være krænkende eller stødende.
4.4 Generelle regler for kampe
  • 4.4.1 Kommunikation ingame skal holdes på et sagligt niveau, og det påhviler holdkaptajnerne at stå for den generelle kommunikation. Dårlig opførsel, trusler og lignende bliver ikke tolereret og kan medføre sanktioner.
  • 4.4.2 Mappet skal kun spilles helt om, hvis serveren crasher helt.
  • 4.4.3 Streaming af en kamp er altid tilladt, såfremt at der minimum er et delay på 90 sekunder. Aldrig via direkte spectator pladser.
  • 4.4.4 Spectators er på intet tidspunkt tilladt.
4.5 Turnerings struktur
  • 4.5.1 Alle deltagende hold placeres i grupper af 4-6 hold. Antallet af hold afhænger af antallet af deltagere.
  • 4.5.2 Alle hold i gruppespillet spiller alle imod alle i Bo3 kampe.
  • 4.5.3. De 16 bedste hold fra gruppespillet går videre til A Slutspillet
  • 4.5.4 Alle hold placeret 17+ går videre til B Slutspillet
  • 4.5.5. Slutspillene afvikles som Single Elimination Bo5
  • 4.5.6 Der kåres en vinder i både A og B slutspillet, men kun holde i A slutspillet modtager kvalifikationspoint.
4.6 Kvalifkationspoint.
  • 4.6.1 Alle hold i A slutspillet (16 hold) modtager kvalifikations point.

1: 25 point
2: 18 point
3-4: 14 point
5-8: 10 point
9-16: 5 point

4.6.2 Efter 5 turneringer/cups inviteres de bedste 8 hold med til DM I ESPORT

4.7 Streaming i sæson 4
  • 4.7.1 Der vil blive streamet Rocket League kampe i sæson 4.
  • 4.7.2 Alle kampene vil blive vist på eSportligaens Twitch kanaler.
  • 4.7.3 Hvis et hold ønsker at streame deres egen kamp er dette tilladt, så længe der er minimum 90 sekunders delay på streamen.
  • 4.7.4 Det er Esportligaens Rocket League streamer der har fuld bestemmelses ret over hvilke kampe der vises på Esportligaens Twitch kanaler.
4.8 Chikane
  • 4.8.1 Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen på nogen måde, det vil sige, at chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
  • 4.8.2 Hvis der forekommer problemer er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og andet materiale, der kan bruges som bevis. Dette skal sendes til admins.

5.0 Spilletider:

5.1 Kamptidspunkter:

  • 5.1.1 Alle turneringer afvikles med kampstart kl. 16:00.
  • 5.1.2 Kampprogrammerne til turneringerne udgives om fredagen inden turneringen.
  • 5.1.3 Slettet.
  • 5.1.4 Alle hold skal i sæson 4 tjekke ind på Discord forud for en planlagt kamp senest 30 minutter inden kampstart.
  • 5.1.5 Kamptidspunkt kan ses på holdsiden.
  • 5.1.6 Hvis et hold ikke tjekker ind til kamp på discord, så betragtes det som et NO SHOW, og holdet modtager en straf. Se. sektion 11.
  • 5.1.7 Discord kan findes på dette link.

5.2 Flytning af kampe

  • 5.2.1 Kampe spilles på turneringsdagene og kan ikke rykkes

6.0 Kommunikation

  • 6.1 Hvert hold er som minimum pålagt at vælge en holdkaptajn, som håndterer al kommunikation mellem hold og eSportligaen. 
  • 6.2 Hvis et hold består af børn under 14 år, så opfordrer eSportligaen alle hold til at tilknytte en holdleder til at foretage al kommunikation imellem holdene og ligaen.
  • 6.3 Hvis I har behov for at kommunikere med modstanderholdet inden kampen, så kan I kontakte dem via deres holdprofil.
  • 6.4. eSportligaen opfordrer til at man bruger kommunikationsfeltet under den pågældende kamp. 
  • 6.5. eSportligaen anbefaler alle detaljer vedr. kampene er aftalt på forhånd imellem respektive holdledere eller kaptajner. 
  • 6.6. Begge hold møde op på eSportligaens Discord kanal min. 30 minutter før kampstart.
  • 6.7. Vi opfordrer alle hold til at være tilstede på Discord under kampen, da det her er muligt, at komme i kontakt med admin.

    eSportligaens Discord -> LINK

    Guide til Discord:
  • Når man har åbnet Discord, så går man ind i den kanal som tilhører den liga man spiller i. Spiller man f.eks. Fortnite i DGI ligaen, så går man ind i Fortnite-DGI kanalen.
  • Opstart en privat samtale med modstanderen og del IP og PW til serveren.
  • Første gang man besøger Discord: For at kunne skrive beskeder inde i Discord, skal du registrere din profil. Sørg for at bruge et profilnavn som matcher din eSportliga-profil.
  • Info om Discord: Discord er et gratis tekst- og samtaleprogram udviklet til gaming. Det kan bruges i webbrowseren eller downloades til PC. Download her: www.discord.com

7.0 Server

  • 7.0.1 Der spilles på EU server

8.0 Indberetning af konflikter

Herunder findes der en guideline til hvornår der kan oprettes en konflikt:

  • 8.1 Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen.
  • 8.2. Der skal ikke oprettes en konflikt hvis:
    • I før kampen ikke har har tjekket om modstanderens spillere har indtastet spil ID.
    • I efter kampen finder ud af at en eller flere spillere ikke har indtastet Spil ID.
    • I ikke kan spille på den pågældende dag. Kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag.
    • I ikke kan blive enige om at spille på en alternativ spilledag. Skriv en mail til rocket@esportligaen.dk. Måske kan de mægle i sagen.
  • 8.3. Der kan oprettes en konflikt hvis:
    • I har begrundet mistanke om snyd med tredjeparts programmer.
    • I har begrundet mistanke til at en eller flere spillere har udnyttet fejl i spillet, som ikke er tilladt jf. reglerne.
    • I har mistanke om at en spiller benytter en ulovlig account eller spiller ulovligt på en account.
  • 8.4. Sådan indrapporter du en konflikt.
    • Gå ind på kampens administrationsside og klik på “opret konflikt”.
    • Skriv en begrundelse for oprettelsen af konflikten og afvent svar fra admins. 
    • Det er op til det pågældende hold at fremskaffe beviser, der understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan admin afvise konflikten.

9.0 Indberetning af resultater og no shows

9.1 Generelt
  • 9.1.1 Det er pålagt at en af holdkaptajnerne eller holdlederen, umiddelbart efter kampen er færdig, at gå ind på deres holdprofil på www.esportligaen.dk og indtaste resultatet fra hvert map via nedenstående metode beskrevet i punkt 9.2
  • 9.1.2. Når et hold har indtastet et resultat, så skal modstanderholdet efterfølgende godkende resultatet.
  • 9.1.3 Hvis et hold har indtastet et resultat, og modstanderen inden for 24 timer enten ikke godkender det eller har startet en konflikt, så står resultatet fast.
  • 9.1.4 No shows – et hold: Hvis en modstander ikke møder op som aftalt, så skal man så vidt det er muligt have det bekræftet af en admin. Derefter skal resultatet indberettes ved at bruge no-show knappen.
  • 9.1.5 No shows – begge hold: Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampen og ingen af holdene modtager point. Informer gerne admins om situationen.
9.2 Indberetning af resultater
  • 9.2.1 Indrapportering af kampresultater sker via sitet, hvor holdkaptajnen kan indtaste resultatet.
     9.2.2 Gå ind på selve kamp siden og klik på knappen “Administrer kamp”. Den sidder i toppen til højre.
    9.2.3 Der indtaste et resultat for hvert spil. Dette gøres ud for “Score map 1”, “Score map 2” osv.
    9.2.4 Det er altid det enkelte holds ansvar at indtaste og verificere resultater for den enkelte kamp. 
9.3 Godkendelse af resultater
  • 9.3.1 Det tabende hold skal godkende resultatet senest inden for 24 timer.
  • 9.3.2 Efter 24 timer står resultatet fast.
9.4 Screenhots
  • 9.4.1 Det påhviler hvert hold at tage screenshot ved afslutningen på hvert map af scoreboardet. 
  • 9.4.2 Vinderen af kampen opfordres altid til at uploade screenshots på ligaens hjemmeside efter kampen.
  • 9.4.3 Screenshots skal derudover beholdes i minimum 14 dage, og kunne fremvises ved behov. Snyd med indrapportering af kampe, anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne.

10.0 Snyd og exploits

  • 10.1 Det er ikke tilladt at bruge eksterne snyde programmer til at opnå et bedre resultat. Opdages en spiller i at snyde, så udelukkes denne fra ligaen.

11.0 Sanktioner

11.1 No shows eller frivillig trækning fra kampen.
Gældende for pokalrækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar, modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdets samlede rangliste point når den igangværende grupperunde slutter.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdets samlede rangliste point når den igangværende grupperunde slutter.
  • 11.1.3 Modtager et hold to “no shows” i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.
  • 11.1.5 Vælger et hold frivilligt at trække sig fra en kamp, så giver det flg. straf.
    • 11.1.5.1 I grupperunde 1-4. Ingen straf.
    • 11.1.5.2 I grupperunde 5 modtager holdet en straf på 20% af holdets samlede rangliste point når den igangværende grupperunde slutter.
Gældende for bredderækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar modtager holdet et “no show”.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” .
  • 11.1.3 Modtager et hold to “no shows” i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.

11.2 Snyd

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hovedadministrator en rapport til eSportligaens disciplinærudvalg. På baggrund af fremlagte rapport tager disciplinærudvalget stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf. 

  • 11.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
  • 11.2.2 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.
  • 11.2.3 Definition: Rødt kort = Karantæne i den igangværende og næste grupperunde.

Gældende for spillere:

  • 11.2.4 Hvis en spiller tages i at snyde eller bruge en steam konto der har en VAC ban, modtager spilleren et gråt kort og spilleren udelukkes for al liga deltagelse i indeværende, samt efterfølgende sæson.
  • 11.2.5 Hvis en spiller tages i at snyde for anden gang eller forsøger at omgå et gråt kort jf. ovenstående 11.2.4, f.eks ved at spille på en andens konto eller oprette en ny konto, så tildeles spilleren et sort kort. 

Gældende for hold:

  • 11.2.6 Hvis en spiller modtager et gråt kort, tildeles spillerens hold samtidigt et rødt kort jf. reglerne 11.1.3. 
  • 11.2.7 Hvis eSportligaen i en sæson tager to spillere i at snyde, og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson og den næste sæson.

Gældende for organisationer:

  • 11.2.8 Hvis en organisation i en pågældende sæson har 2 hold, også på tværs af ligaerne, der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.
  • 11.2.9 Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.

11.3 Brud på øvrige regler

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSport ligaens disciplinærudvalg.