CS2
Fortnite
League of Legends
Regler
Regler, der er gældende for alle vores turneringer med mindre, at andet er beskrevet under turneringen.
Ingen resultater.
    1. – 4. GENERELLE REGLER (INKL. RETTELSER)
    • 1. – 4. GENERELLE REGLER

      1. – 4. Generelle regler

      • Se vores generelle regler for alle spil under overkategorien “Generelle regler”.
      Se Regel
    • ÆNDRINGER/RETTELSER TIL REGLER

      18.11.24 – No shows eller frivillig trækning fra kampserien

      • Regel 6.1.2 Straf ved no shows
        Tydeliggjort, at mere end to no shows gør, at holdet fjernes fra den igangværende turnering.

      11.11.24 – Forkert udregning af spillerrang

      • Regel: 8.5.1 Forkert udregning af spillerrang
        Tilføjet tekst til reglen, der beretter, at hvis en forkert spillerudregning resulterer i, at holdet ikke længere kan fuldføre sine kampe, så vil holdet blive trukket fra turneringen. Her kræver det dog, at holdet retmæssigt kan stilles til ansvar ifm. den forkerte udregning og, at er det markant nok til, at holdet burde være bevidst omkring det.

      07.11.24 – Smurf skabelon

      • Regel: 8.6.1 Skabelon til klager vedr. smurfing
        Tilføjet ny regel, der beskriver processen vedr. anklager for smurfing.

      07.11.24 – Angivelse af RIOT-ID

      • Regel: 8.1.1 Angivelse af RIOT-ID
        Omformuleret dele samt tilføjet nye underregler, så reglen er mere tilsvarende CS-reglerne.

      28.10.24 – Generelle formuleringsændringer samt ændring til regel: 8.2.1

      • Regel: 8.2.1 Krav til aktivering af LoL-spiller
        Omformuleret reglen samt tilføjet afsnit vedr., at holdet potentielt kun kan blive taberdømt på selve kampen(e), og ikke hele kampserien.
      • Generelle formuleringsændringer
        Skelnet tyderligere mellem kamp og kampdag/kampserie i hele regelsættet.

      21.10.24 – Esportligaens ret til streaming

      • Regel: 5.5.2 Esportligaens ret til eksklusivitet
        Tilføjet ny regel, der beskriver, at Esportligaen kan kræve, at det kun er Esportligaen, der må vise en pågældende kamp via “spectate” funktionen til eksternt publikum (fx Twitch).

      09.10.24 – Formuleringsændring til snydafsnit

      • Regel: 6.2.2 Pågribelse af snyd
        Opdateret afsnit, så der ikke længere kan sås tvivl omkring, at det primært er aktuelt ift. ligaturneringer, og ikke cups.

      08.08.24 – Tie-breakers

      • Regel: 5.6 Opdateret tie-breakers
        Tilføjet afsnit vedr. slutspil samt ændret rækkefølgen på tie-breakers således, at H2H prioriteres højere end rundedifference.

      20.11.23 – Fjernelsen af et hold i gruppespillet

      • Regel 6.1.4 Fjernelsen af et hold i gruppespillet
        Tilføjet formulering, der tydeliggør, at en administrator altid kan vurdere, hvorvidt samtlige af et holds kampe bør ændres til default loss, hvis holdet har meldt afbud og/eller ikke dukket op til et betydningsfuldt antal af kampe i gruppespillet.

      20.08.23 – Begrænsninger på valg af champions

      • Regel 5.1.7 Begrænsninger på valg af champions
        Øget antallet af dage der skal gå før, at en ny champion må benyttes. Hævet fra 7 til 14 dage.

      23.05.23 – Seed (Valg af side)

      • Regel 5.1.6 Seed
        Udspecificeret seedingsregler i gruppe- samt slutspillet for henholdvis ligaturneringer og Mesterskaber.

      31.03.23 – Forkert udregning af spillerrang

      • Regel 8.5.1 Forkert udregning af spillerrang
        Tilføjet en regel under niveauafsnittet, så det fremgår tydeligt, at det altid er muligt for Esportligaen at fjerne en spiller som “aktiv spiller”, hvis spilleren – uanset årsag – er blevet forkert udregnet i systemet, og dermed ikke er blevet angivet til det korrekte niveau.

      21.03.23 – Fjernelsen af et hold

      • Regel 6.1.4 Fjernelsen af et hold i gruppespillet
        Omformuleret reglen, så det fremgår tydeligt, at hvis et hold trækker sig eller bliver smidt ud af ligaen midt i et gruppespil, så vil alle holdets kampe blive ændret til default loss.

      08.03.23 – Begrænsninger på champions

      • Regel: 5.1.7 Begrænsninger på valg af champions
        Denne regel er blevet uddybet, så det er tydeliggjort, at det ikke inkluderer reworks og adjustments samt, at en fælles igangsættelse af en kamp betyder, at holdene har accepteret vilkårene.

      09.12.22 – Tjek-ind til kamp

      • Regel: 10.1.1 og 10.1.2
        Tilføjet to regler, der beskriver tjek-ind proceduren for henholdvis ligaturneringer (strict mode) og cups (ikke strict mode).

      18.11.22 – Krav til spillere i slutspillet

      • Regel: 5.2.2 Krav til spillere i slutspillet
        Denne regel er blevet fjernet, da den ikke længere anses som relevant i det nye turneringssystem. Dette er ikke aktuelt med bagudrettet effekt.

      31.10.22 – Placeholders og teknisk pause

      • Regel: 5.6.1 Benyttelse af placeholders i champion select
        Tilføjet regel med, at det er tilladt at benytte sig af placeholders i champions select.
      • Regel: 5.6.2 Tekniske pauser under en kamp
        Tilføjet regel med, at det er tilladt at foretage en teknisk pause under kampen. Læs reglen for kravene til dette.
      Se Regel
    5. TURNERING OG KAMPFORMAT
    • 5.1 LIGATURNERINGER

      5.1.1 Kampformat

      Alle kampdage skal afvikles som:

      • Bane: Summoners Rift. 
      • Spiltype: Tournament Draft 
      • Turneringsformat: Bedst-ud-af-3 (Bo3)
      • En “bedst-ud-af-X” kaldes også for en kampserie eller en kampdag.

      5.1.2 Server region

      • Region: EU West

      5.1.3 Oprettelse af kamp

      Se følgende guide for oprettelse:

      • Det er det hold, der står til venstre på kampsiden, som har ansvaret for at oprette en kamp.
      • Find kontaktoplysninger på modstanderens kontaktperson og tilføj deres LoL-konti på din League of Legends klient.
      • Tryk på “Play” på “League of Legends” klienten.
      • Vælg “Create Custom”.
      • Vælg “Tournament Draft” på Summoner’s Rift.
      • Klik “All” under “Allow Spectators”, da det er tilladt for en evt. træner at se kampen live.

      5.1.4 Vinder af kampen

      • Det hold der først ødelægger modstanderens Nexus (base), eller får det andet hold til at overgive sig via in-game vote systemet; kan erklære sig vinder af kampen.

      5.1.5 Pointfordeling for hver kampdag

      (Vinder du en samlet Bo3, så får du 3 point)

      • Vundet kampdag = 3 point
      • Tabt kampdag = 0 point
      • Udeblevet (ikke tjekket ind) kampdag = -2 point

      5.1.6 Seed (valg af side)

      • Højeste seed vælger den side, de vil starte på. Bliver der spillet flere runder; skifter holdene side efter hver kamp.

        Med mindre, at der står skrevet andet under selve turneringen; så er det følgende, der gælder:
      • Seeding er tilfældigt sorteret i ligaturneringernes gruppespil, og dermed er det holdet til venstre, der vælger startside (Bemærk tidl. nævnte regel, hvis det er en Bo3).
        I slutspillet er højeste seed den med den bedste placering fra gruppespillet i den pågældende turnering.
      • Højeste seed til Mesterskabernes gruppespil baseres ud fra, hvem der er placeret højest på sæsonranglisten. I slutspillet er højeste seed den med den bedste placering fra gruppespillet i det pågældende Mesterskab.

      5.1.7 Begrænsninger på valg af champions 

      • Alle nye champions, som bliver udgivet (gælder ikke reworks og adjustments); må ikke spilles før der er gået til og med 14 dage fra udgivelsesdatoen.
        I mellemtiden vil denne champion kunne ses i “Champion Select”, men må ikke vælges.
      • Såfremt holdene vælger at igangsætte kampen trods ovenstående regler vedr. brugen af nye champions, så ses det som en accept af vilkårene fra begge hold. Der kan derfor ikke efterfølgende indberettes en konflikt og kampens resultat er endeligt.
      Se Regel
    • 5.2 SLUTSPIL

      5.2.1 Kampformat i slutspillet

      • Alle kampdage i slutspillet; afvikles som bedst-ud-af-3 (Bo3).
      Se Regel
    • 5.3 ADMIN RÅDIGHED

      5.3.1 Rådighed af LoL-admins

      • LoL Admins vil, som udgangspunkt, være til rådighed på Danmark-Discorden på de officielle kampdage og/eller alm. hverdage.
      • Opret en ticket på discorden for at modtage hjælp.
      Se Regel
    • 5.4 TIE-BREAKERS

      5.4.1 Tie-breakers i gruppespillet

      Placering i gruppespillet vil blive afgjort ud fra følgende faktorer i nævnte rækkefølge:

      1. Højeste antal samlede point 
      2. Højeste antal point head-2-head (H2H) mellem de pågældende hold
      3. Højeste runde difference (Vundne runder – tabte runder)
      4. Tilfældig lodtrækning
      • Mødes to hold i et slutspil, så vil højeste seeding blive afgjort ud fra ovenstående tie-breakers med mindre, at andet er beskrevet under turneringen.
      Se Regel
    • 5.5 STREAMING OG SPECTATING

      5.5.1 Streaming og spectating af kampe

      • Det er kun tilladt for admins samt trænere for de deltagende hold; at spectate kampene i real-tid via en direkte spectator-plads på kampen.
      • Det er tilladt for en spiller, træner eller tredjepart at streame direkte fra kampen af, hvis de manuelt har indsat 180 sekunders delay på deres stream.
      • Andre parter der ønsker at se kampen, kan benytte sig af “spectate” funktionen på LoL-klienten, som indeholder et fastlagt delay på 180 sekunder.

      5.5.2 Esportligaens ret til eksklusivitet

      • Esportligaen kan kræve, at det kun er Esportligaen, der må vise en pågældende kamp via “spectate” funktionen til eksternt publikum (fx Twitch).
        Brud på dette kan medføre sanktioner til holdet og/eller påvirke den pågældende kamp.
      Se Regel
    • 5.6 PLACEHOLDERS OG PAUSER IN-GAME

      5.6.1 Benyttelse af placeholders i champion select

      • Det er tilladt at benytte sig af placeholders, når Tournament Draften finder sted.
      • En placeholder er, hvis man fx vælger Irelia, men skriver til modstanderen, at det er en placeholder for Annie. Årsagen til dette er, hvis en spiller ikke har alle champions.
      • Her skal modstanderen gøres opmærksom på, at den valgte champion er en placeholder inden, at valget foretages.

      5.6.2 Tekniske pauser under en kamp

      • Det er muligt at pause in-game i League of Legends klienten, hvis et hold oplever tekniske problemer eller andre udfordringer, der midlertidigt forhindrer dem i at spille kampen. Dette gøres via /pause og /unpause.
      • Det er maksimalt muligt at pause kampen i en samlet periode på 15 minutter for hvert hold.
      • Hvis et hold pauser kampen i mere end 15 minutter, så vil de som udgangspunkt blive taberdømt i den pågældende kamp medmindre, at modstanderen ønsker at spille kampen videre på trods af dette.
      Se Regel
    • 5.7 CUPS OG MESTERSKABER

      5.7.1 Cups

      • Turneringsformat til cups vil fremgå på den enkeltes cups informationsside under “Turneringer”.

      5.7.2 Mesterskaberne

      • Turneringsformat til Mesterskaberne kan ses på informationssiden under “LAN & Mesterskaber” under den pågældende liga.
      Se Regel
    6. SANKTIONER OG STRAF
    • 6.1 NO SHOWS ELLER FRIVILLIG TRÆKNING FRA KAMPSERIEN

      6.1.1. No show

      • Et no show er, når et hold undlader at dukke op til det fastsatte kamptidspunkt, og ikke har registreret deres afbud på kampsiden.
      • Selve kampserien tæller som 1 no show. Det vil sige, at fx en Bo3 tæller som ét no show.
      • Et hold bliver automatisk registreret som no show, hvis holdet ikke har tjekket ind senest 5 minutter efter kamptidspunktet.

      6.1.2 Straf ved no shows

      • Hvis et hold under gruppespillet får 2 no shows, så udelukkes holdet fra slutspillet i den igangværende turnering. Får de mere end to no shows, så fjernes holdet fra den igangværende turnering.
      • Ved mere end 2 no shows, så kan holdet risikere karantæne for kommende turneringer.
      • Et no-show giver -2 point i tabellen for det hold, som er udeblevet fra kampserien.

      6.1.3 Afbud

      • Et afbud er, når et hold ikke har mulighed for at møde op til kampserien, men har registreret dette på hjemmesiden før kampstart, så modstanderen er opmærksom på, at kampserien ikke bliver spillet.

      6.1.4 Fjernelsen af et hold i gruppespillet

      • Hvis et hold trækker sig eller bliver smidt ud af ligaen midt i et gruppespil, så vil alle holdets kampserier som udgangspunkt blive ændret til et FF-nederlag i turneringen. Dette gælder også tidligere afviklede kampserier i turneringen uagtet af kampens resultat. Dette er en vurdering, som en administrator foretager sig for at sikre fairness til alle hold.
      • En administrator kan ligeledes vurdere, hvorvidt samtlige af et holds kampserier bør ændres til et FF-nederlag, hvis holdet har meldt afbud, blevet taberdømt og/eller ikke dukket op til et betydningsfuldt antal af kampserier i gruppespillet.
      Se Regel
    • 6.2 SNYD OG EXPLOITS

      6.2.1 Definition af snyd og exploits

      • Alle bevidste forsøg på at udnytte en dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl eller exploit i spillet; kan resultere i, at spilleren bliver udelukket samt at holdet bliver taberdømt.
      • Bemærk: Det er tilladt bruge hjælpeprogrammer såsom Blitz, Porofessor el.lign.

      6.2.2 Pågribelse af snyd

      • Hvis en spiller tages i at snyde eller være medlem af et hold, som snyder, så vil den/de pågældende spiller(e) som udgangspunkt modtage en straf jf. nedenstående afhængig af de fremlagte beviser og omstændighederne hertil.


      • 6.2.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
      • 6.2.2.2 Definition: Rødt kort = Karantæne tilsvarende længden i den evt. igangværende turnering (uagtet af om regelbruddet er sket i en tidl. turnering) og næste ligaturnering. Hvis den igangværende turnering er en cupturnering, så vil holdet blive taberdømt heri og modtage en karantæne t.o.m. næstkommende ligaturnering for den pågældende liga.
      • 6.2.2.3 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.

      GÆLDENDE FOR HOLD:

      6.2.3 Modtagelse af gråt kort

      • Hvis en spiller modtager et gråt kort, kan spillerens hold risikere at blive tildelt et rødt kort.

      6.2.4 Gentagende snyd

      • Hvis to spillere i løbet af en sæson; bliver taget i at snyde, og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson samt den næste sæson.

      GÆLDENDE FOR ORGANISATIONER:

      6.2.5 Flere hold med tilfælde af snyd

      • Hvis en organisation i en pågældende sæson har to eller flere hold – også på tværs af ligaerne – der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.

      6.2.6 Udelukkelse af organisation

      • Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.
      Se Regel
    • 6.3 CHIKANE ELLER INTOLERANT OPFØRSEL

      6.3.1 Chikanering af modstandere

      • Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen. Det vil sige, at al chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
      • Esportligaen samt admins vil foretage en vurdering af den konkrete sag, når de har modtaget dokumentation jf. regel 6.3.2 for hændelsen.
      • Holdet, der har chikaneret en modstander, kan risikere at blive taberdømt eller eventuelt påført yderligere sanktioner.

      6.3.2 Dokumentation af chikane

      • Hvis der forekommer problemer, er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og/eller anden dokumentation, der kan bruges som bevis. Dette skal sendes til admins.
      • Uden dokumentation kan der ikke gøres noget.

      6.3.3 Religion eller minoritetsgrupper

      • Gør en spiller brug af ord eller tegn, som anses for at være racistiske eller yderst diskriminerende overfor religion eller minoritetsgrupper, så kan admins vurdere om holdet skal taberdømmes i den pågældende kamp, hele kampserien eller eventuelt påføres yderligere sanktioner.
      Se Regel
    • 6.4 KONFLIKTER


      Herunder ses en guideline til, hvornår der kan oprettes en konflikt:


      6.4.1 Tidskrav på oprettelse af konflikt

      • Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampserien. Indberettes de efter denne tidsfrist, så kan admins vælge ikke at dømme sagen.

      6.4.2 Ikke gældende som konflikt

      • Dårlig spilledag
        Hvis i ikke kan spille på den pågældende dag, så kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag. Er dette ikke muligt, vil i være nødsaget til at melde afbud på kampsiden.
      • Uenighed vedrørende spilledag
        Hvis begge hold ikke kan spille på den oprindelige dato, og det samtidig ikke er muligt at finde en en alternativ spilledag, hvor kampdagen kan afvikles, så vil kampserien blive annulleret.

      6.4.3 Gældende som konflikt

      • Mistænkt snyd
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har snydt med tredjepartsprogrammer i forbindelse med en kamp i Esportligaen.
      • Udnyttelse af fejl eller exploits
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har udnyttet en fejl i spillet – i forbindelse med en kamp i Esportligaen – som ikke er tilladt jf. reglerne.
      • Ulovlig eller ikke-retvisende bruger
        I har begrundet mistanke samt bevis på, at en eller flere spillere har benyttet en ulovlig eller en ikke-retvisende bruger (smurf) i forbindelse med en kamp i Esportligaen.

      6.4.4 Sådan opretter du en konflikt

      • Det er meget vigtigt, at du læser hele konfliktafsnittet grundigt inden oprettelsen af en konflikt.
      • Det er op til det pågældende hold – der opretter konflikten – at fremskaffe beviser, som understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan en admin afvise konflikten.
      • Hvis ovenstående del er læst og forstået, så kan man gå ind på den pågældende Discord (link kan findes under turneringen), hvorefter der skal oprettes en ticket.
      Se Regel
    7. KAMPTIDSPUNKTER
    • 7.1 FLYTNING AF KAMPDAGE

      7.1.1 Kamptidspunkter

      • LOL DANMARK-LIGAEN:
        LoL: Torsdag kl. 20.00

      7.1.2 Overholdelse af gruppe- og slutsspilsdeadlines

      • Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt så længe, at kampserien ligger inden for deadlines i henholdsvis gruppe- og slutspillet og begge hold er enige om dato samt tidspunkt.
      • Deadlines kan findes på turneringssiden under den pågældende liga.

      7.1.3 Uenighed vedr. fastsatte kampdage

      • Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampserien og begge hold registreres som afbud.
      • Det er vigtigt, at dette registreres på kampsiden, så ingen hold modtager et no show.

      7.1.4 Registrering af flytninger

      • Alle flytninger af kampserier skal registreres via kampsiden, hvor man kan anmode om ny spilledato.

      7.1.5 Dispensation til ekstraordinær rykning af kampserier

      • I ekstraordinære tilfælde kan admin give dispensation til, at en kampserie kan afvikles efter deadline.
      • Ønsker man dispensation, så skal man kontakte admin og flytningen skal godkendes. Tidligere dispensationer giver ikke fremtidig præcedens.
      Se Regel
    8. NIVEAUINDDELING
    • 8.1 ANGIVELSE AF RIOT-ID

      8.1.1 Korrekt angivelse af RIOT-ID

      • Ved tilmelding til en turnering skal en spiller altid angive det RIOT-ID, der har det HØJESTE niveau, hvis man har flere RIOT-ID’er.

      8.1.2 Angivelse af forkert RIOT-ID

      • Brugen af en anden bruger (smurf) med lavere rang for at omgå ligaens niveausystem; anses som snyd og vil medføre en direkte spillerkarantæne samt medføre, at holdet bliver taberdømt og udelukket fra turneringen.
      • Spillerkarantænen medfører et års bandlysning fra alle Esportligaens turneringer.
      • Personen, der har sat profilen (smurf-kontoen) som “Aktiv spiller” på holdet, vil ligeledes blive udelukket i et år fra alle Esportligaens turneringer. Hvis det er spilleren selv eller en admin, der har gjort dette, så vil det være den holdansvarlige, der modtager denne straf.
      • Spillerens holdkammerater vil modtage en spillerkarantæne på 3 måneder.
      • Hvis denne regel overtrædes efter første karantæne eller personen forsøger at omgå denne karantæne, så vil personen blive udelukket for livstid.

      8.1.3 Ændring af RIOT-ID

      • Et RIOT-ID er fastlåst til én spillerprofil, hvorved det ikke er muligt at skifte eller ændre RIOT-ID efter, at man har forbundet dette til sin profil.
      • Det er muligt at søge dispensation hos Esportligaen til at ændre sit RIOT-ID, hvis der er en begrundelse for dette.

      8.1.4 Manipulering af RIOT konto

      • Det er ikke tilladt at manipulere med sin rang i Ranked Solo/Duo eller Ranked Flex. Dette vil sige, at man bevidst falder i rang for at opnå en fordel i en turnering i Esportligaen.
      • Opdages dette; vil det blive straffet på lige fod med smurfing. Se pkt. 8.1.2.

      8.1.5 Korrekt brug af RIOT konto

      • Det er på intet tidspunkt tilladt at spille på en anden persons RIOT-konti uagtet af, om denne er registreret under “aktive spillere” eller ej.
        Man skal altid spille på sin egen RIOT konto. Benyttelse af en LoL-konti, som ikke er tilknyttet en “Aktiv spiller” vil resultere i, at holdet bliver taberdømt i den pågældende kampserie (også kaldet kampdag) samt mulighed for en evt. yderligere straf for spiller og/eller hold.
      • OBS: Hvis den ikke-tilknyttede konto kan bevises er spilleren selv, og det ikke overskrider niveauet i den pågældende gruppe, så kan en administrator vælge kun at taberdømme holdet på selve kampen(e), hvor kontoen er brugt, og ikke hele kampserien (fx en hel Bo3).
      Se Regel
    • 8.2 KRAV TIL AKTIVERING AF LOL-SPILLER

      8.2.1 Krav til aktivering af LoL-spiller

      For at sikre den bedst mulige niveauinddeling og minimere antallet af smurfs (spillere på en ikke-retvisende bruger), så er det påkrævet for alle League of Legends-spillere i Esportligaen at gøre følgende: (står du som aktiv spiller på dit hold, så er dette allerede gjort på din spillerprofil).

      • Tilkoble dit RIOT-ID på din EU-West profil til din spillerprofil hos Esportligaen.

        Dette kan gøres hurtig og effektivt under oprettelsen af en spillerprofil; alternativt kan man gå under sin spillerprofil og tilføje forbindelsen.
      • Det er ikke tilladt at deltage i en turnering i Esportligaen, hvis spilleren ikke fremgår under “Aktive spillere”. Benyttelse af en LoL-konti, som ikke er tilknyttet en “Aktiv spiller” vil resultere i, at holdet bliver taberdømt i den pågældende kampserie (også kaldet kampdag) samt mulighed for en evt. yderligere straf for spiller og/eller hold.
      • OBS: Hvis den ikke-tilknyttede konto kan bevises er spilleren selv, og det ikke overskrider niveauet i den pågældende gruppe, så kan en administrator vælge kun at taberdømme holdet på selve kampen(e), hvor kontoen er brugt, og ikke hele kampserien (fx en hel Bo3).
      Se Regel
    • 8.3 TILFØJELSE AF SPILLER FØR/UNDER TURNERING

      8.3.1 Tilføjelse af en spiller efter turneringsdeadline, men før turneringsstart

      • Det er ikke muligt at tilføje en spiller mellem endt turneringsdeadline og op til 48 timer før første kampdag. Dette er grundet, at gruppeniveauerne bliver udregnet og derefter fordelt.
      • Er der mindre end 48 timer til første kampdag eller det er en igangværende turnering, så kan en spiller godt blive tilføjet så længe, at han overholder §8.3.2.

      8.3.2 Tilføjelse af en spiller under en aktiv turnering

      • Det er altid muligt at tilføje en spiller under en aktiv turnering, men spilleren kan ikke gøres aktiv før, at spillerniveauet er udregnet.
        Dette udregnes jævnligt, men i tilfælde af kort varsel, så bedes i kontakte en admin, som kan hjælpe med dette.
      • Bemærk: Tilføjes en spiller under en aktiv turnering, så kan spilleren ikke blive sat som “aktiv”, hvis spillerens niveau overskrider det gruppeniveau, som holdet er blevet placeret i.
      Se Regel
    • 8.4 BEREGNING AF SPILLER- SAMT HOLDNIVEAU

      8.4.1 Beregning af spillerniveau

      • Et spillerniveau i League of Legends beregnes automatisk ud fra brugerens data på League of Legends.
      • Her tager systemet udgangspunkt i spillerens Solo/Duo rang. Hvis spilleren ikke har en Solo/Duo rang, vil den tage udgangspunkt i spillerens Flex rang.
        Herefter omdannes dette til en rang i Esportligaens interne rangsystem.
      • En helt ny spiller uden en registreret rang i hverken Solo/Duo eller Flex; vil blive tildelt en grundrang i Esportligaens interne rangsystem.

      8.4.2 Beregning af holdniveau

      • Det samlede niveau på et hold beregnes ud fra de fire højest rangerede aktive spillere på holdet.
      • Spillernes individuelle rang i Esportligaens interne rangsystem; bliver plusset sammen og giver herefter holdets samlede rangering.
      Se Regel
    • 8.5 FORKERT UDREGNET SPILLERRANG

      8.5.1 Forkert udregning af spillerrang

      • Det er altid muligt for Esportligaen at fjerne en spiller som “aktiv spiller”, hvis spilleren – uanset årsag – er blevet forkert udregnet i systemet, og dermed ikke er blevet angivet til det korrekte niveau.
      • Hvis ovenstående resulterer i, at holdet ikke længere kan fuldføre sine kampe, så vil holdet blive trukket fra turneringen jf. regel 6.1.4. Her kræver det dog, at holdet retmæssigt kan stilles til ansvar ifm. den forkerte udregning og, at er det markant nok til, at holdet burde være bevidst omkring det.
      Se Regel
    • 8.6 SKABELON TIL KLAGER VEDR. SMURFING

      8.6.1 Skabelon til klager vedr. smurfing

      Har du bemærket en spiller i en af Esportligaens LoL-turneringer, som du kan bevise har en sekundær RIOT konto, der er højere rangeret end den, som spilleren har forbundet på Esportligaen.dk? Så skal du oprette en ticket på Discord, også kopiere samt udfylde nedenstående skabelon. Herefter vil Esportligaen vurderer, hvorvidt spilleren har omgået ligaens niveausystem eller, at holdet fx skal taberdømmes i kampen el. kampserien.

      Se venligst regler vedr. smurfing for LoL inden, at du opretter en sag med nedenstående skabelon. Udfyldes skabelonen ikke korrekt, så kan Esportligaen vælge ikke at undersøge sagen nærmere.

      Generelt information:

      • Indsæt link til spillerens profil på Esportligaen.dk:
      • Indsæt link til spillerens RIOT profil via op.gg, som er forbundet på Esportligaen.dk:
      • Indsæt link til det hold på Esportligaen, hvor smurf-sagen er aktuel:.

      Spil information:

      • Indsæt link til spillerens sekundære RIOT profil, hvor personen er højere rangeret end den RIOT profil, der er forbundet på Esportligaen.dk:
      • Kom med en specifik begrundelse, der fyldestgørende dokumenterer, at begge RIOT profiler er tilknyttet samme spiller. Dette er et essentielt punkt for, at Esportligaen med rette kan tildele en straf til spilleren og/eller holdet. Her vil tilfældigheder og gisninger, som udgangspunkt, ikke anses som tilstrækkelig grundlag:
      • Indsæt link til kampe på Esportligaen.dk, der dokumenterer din påstand om, at spilleren omgår niveausystemet ved at have en sekundær højere rangeret RIOT konto:
      Se Regel
    9. INDBERETNING AF RESULTATER
    • 9.1 INDBERETNING AF RESULTATER

      9.1.1 Holdansvarlig for indberetning

      • Det er pålagt hvert holds holdkaptajn, træner eller anden holdrepræsentant at indberette kampresultatet kort efter, at kampserien er færdigafviklet.

      Guide til indberetning:

      1. Login ind på www.esportligaen.dk med en profil, som er tilknyttet det pågældende hold.
      2. Upload skærmbillederne fra alle kampene på kampdagen.
      3. Indberet resultatet fx “2-1” til Hold A over Hold B.
      4. Modstanderholdet har 24 timer til at modstride resultatet. Overskrides denne tidsgrænse, så vil resultatet – som udgangspunkt – blive fastlåst med mindre, at der er klare beviser for et fejlagtigt resultat.

      9.1.2 Skærmbilleder af resultater

      • Det påhviler hvert hold at tage et skærmbillede af scoreboardet efter hvert afsluttet kamp.
      • Der er op til tre kampe på én kampdag, når det fx er en bedst-ud-af-3 (Bo3).

      9.1.3 Opbevaring af kampresultater

      • Skærmbilleder fra kampresultater i Esportligaen; skal beholdes i minimum 14 dage, og kunne fremvises ved behov.

      9.1.4 Afgørelse af kampserie, som ikke er færdigafviklet

      • Enhver kampserie som ikke er færdigafviklet, vil resultere i, at denne bliver slettet, hvis holdene ikke kan findes en fælles dato at afvikle denne på.
      • Det er ikke tilladt at aftale et kampresultat indbyrdes for en ikke-afviklet kampserie, da dette kan medføre manipulation i tabellen i den pågældende turnering.

      9.1.5 Snyd ved indberetning

      • Snyd ved indberetning af et resultat; anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne og kan medføre, at holdet bliver taberdømt og evt. udelukkelse fra indeværende samt kommende turneringer.
      Se Regel
    • 9.2 GODKENDELSE AF RESULTATER

      9.2.1 Godkendelse af kampresultat

      • Modstanderholdet har 24 timer til at modstride resultatet.
      • Overskrides denne tidsgrænse, så vil resultatet – som udgangspunkt – blive fastlåst med mindre, at der er klare beviser for et fejlagtigt resultat.
      Se Regel
    10. TJEK-IND TIL KAMP
    • 10.1 TJEK-IND TIL KAMP

      10.1.1 Tjek-ind til kampdag (ligaturneringer) [Strict mode]

      • Et holdmedlem skal tjekke deres hold ind til kampserie på selve kampdagen.
        Tidsrummet for dette åbner 15. minutter før det fastsatte kamptidspunkt og lukker senest 5 minutter efter.
      • Hvis begge hold har tjekket ind inden kampstart, så er det muligt for holdene at oprette kampen med det samme, hvis de ønsker at igangsætte kampen hurtigst muligt.
      • Hvis et hold ikke tjekker ind til en kampserie senest 5 minutter efter det fastsatte kamptidspunkt, så vil systemet afbryde kampserien og tildele et “no show” til det hold, som ikke har mødt op.
      • Systemet vil automatisk taberdømme det hold, som er udeblevet fra kampserien. Ønskes kampserien at blive afviklet alligevel, så kontakt venligst en administrator.

      10.1.2 Tjek-ind til kampserie (cups) [Ikke strict mode]

      • Et holdmedlem skal tjekke deres hold ind til kampserie på selve kampdagen.
        Tidsrummet for dette åbner 15. minutter før det fastsatte kamptidspunkt.

        Modsat i ligaturneringerne, så er der ingen begrænsning på, hvornår man seneste kan tjekke ind.
        Kontakt derfor modstanderen inden i tjekker ind, så begge parter er klar til kampserien.

      • Er modstanderen ikke i gang med en kampserie, så er de forpligtet til at tjekke ind hurtigst muligt, så den oprindelige tidsplan kan opretholdes bedst muligt.

      10.1.3 Guide til tjek-ind

      1. Login på https://esportligaen.dk/, og gå ind på den aktuelle kampside.
      2. Klik “Tjek-ind” under den pågældende kampserie.
      3. Find kontaktoplysninger på modstanderens kontaktperson og tilføj deres LoL-konti på din League of Legends klient. (Husk: Hjemmeholdet har ansvaret for at oprette en kamp)
      4. Tryk på “Play” på “League of Legends” klienten.
        – Vælg “Create Custom”.
        – Vælg “Tournament Draft ” på Summoner’s Rift
        – Klik “All” under “Allow Spectators”, da det er tilladt for en evt. træner at se kampen live.
      5. Invitér modstanderen til kampen via deres “RIOT ID” på https://esportligaen.dk/. Kontakt dem evt. via telefon eller SMS, hvis de ikke responderer på jeres anmodning.
      6. Når alle spillere har tilsluttet sig lobbyen, igangsættes “Champion Select”, hvorefter kampen automatisk går i gang.
      7. Step 3 og 4 gentages indtil, at ét hold har vundet 2 ud af de 3 kampe på kampdagen.
      8. Efter vinderen er fundet, så skal en holdadmin indberette et kampresultat på hjemmesiden. Her bedes i venligst tage et billede af hver afsluttet kamp. Modstanderen har 24 timer til at godkende resultatet inden, at det bliver fastlåst.

      Guide til at tage et billede af din skærm:

      • Holde “Ctrl” nede, og tryk “PrtSc”.
      • Åben “Paint”, hold “Ctrl” nede og tryk “V”. 
      • Gem billedet og upload det til vores hjemmeside.
      Se Regel
    11. UDSKIFTNING AF SPILLERE UNDER EN KAMP
    • 11. UDSKIFTNING AF SPILLERE

      Det er tilladt at skifte spillere ud i løbet af en kampdag (fx en Bo3), men kan kun ske efter, at en kamp (Fx en kamp på Summoners Rift) er færdigafviklet.

      11.1.1 Krav til indskiftere

      • En indskifter skal stå som registreret spiller på det pågældende hold før, at han kan tilslutte sig kampen.

      11.1.2 Informering om udskiftning

      • Holdet der foretager udskiftningen, bør informere modstanderholdet om, at en udskiftning foretages.
      Se Regel