5.7.1 Format i Divisionerne
- Kampdag: Torsdag
- Tidsrum: 18-22 (kampstart)
- Bo1 mod hvert hold på hver side af transfervinduet. Altså Double Round Robin format.
- Fri rykning af kampe indtil deadline for gruppespillet.
(En separat deadline pr. del af gruppespillet) - Se venligst snydregler under §6.2.
5.7.1.1 Deltagerkrav
- For at kunne deltage i Esportligaen, så skal en spiller enten være dansk statsborger eller være fastboende i Kongeriget Danmark. Enhver deltagende organisation kan søge om dispensation for én udlandsspiller. Overtrædelse af dette vil medføre, at spilleren bliver udelukket.
- Alle spillere, der tilmeldes ligaen, skal være min. 14 år gammel og repræsentere en organisation med et gyldigt samt aktivt CVR-nummer. Det er påkrævet, at alle deltagende spillere er medlemmer, eller på anden vis er formelt tilknyttet til organisationen (fx via kontrakt eller tilkendegivelse). Der skal være tilladelse fra organisationen selv til at repræsentere denne, men det er den enkelte organisations eget ansvar, at der er givet tilladelse til spillere og hold. Overtrædelse af dette vil medføre, at den retmæssige organisationsejer kan trække holdet, og derefter vil spillerne modtage en karantæne.
OBS: En spillerkontrakt behøves ikke være bundet op på økonomi og/eller specifik længde. Det er blot en formel bekræftelse på tilknytning til organisationen, hvis man ikke er almen medlem såsom fx et foreningsmedlem, ansat, elev eller studerende. - Hvis et hold benytter en spiller, som ikke er i overensstemmelse med dertilhørende krav, så vil holdet som udgangspunkt blive taberdømt samt modtage en advarsel. Gentagende overtrædelser vil medføre, at holdet bliver udelukket fra turneringen, og alle spillere modtager en karantæne på 6 måneder.
5.7.2 Tilføjelsen af hold i Divisionerne
- Det er ikke tilladt at have flere hold en ét fra samme organisation tilmeldt Divisionerne. Dette skyldes VRS-hensyn.
- Hvis et nyt hold skal tilmeldes Divisionerne uden en eksisterende plads, så kræver det, at de deltager i kvalifikationscuppen, som finder sted inden den pågældende hovedturnering (Main Stage med gruppe- og slutspil).
OBS: I tilfælde af tilstrækkelig efterspørgsel, så kan en ekstra division blive tilkoblet divisionssystemet, hvoraf der vil være plads til flere i kvalifikationscuppen i den pågældende turnering. Dette vil blive kommunikeret ud i retmæssig tid, hvis det er aktuelt.
5.7.3 Broadcasting og medierettigheder
- Esportligaen udtager hver uge som udgangspunkt fire/fem kampe til streaming. Streamingoversigten forventes at blive frigivet hver tirsdag kl. 13.00 på Esportligens hoveddiscord.
- I forbindelse med afviklingen af de udtagede kampe, forpligter de involverede hold sig til, at stille med et holdmedlem der kan deltage i interviews før eller efter en kamp.
- Hvis en kamp er udtaget til streaming, er det Esportligaens produktion der starter kampene. Spillerne i kampen tilpligtes derfor til at være tilstede og klar på serveren senest fem minutter FØR det programsatte starttidspunkt. Dette koordineres via Discord i en ticket med en holdansvarlig fra hvert hold.
- Det er tilladt at streame alle kampe i Esportligaen vha. de offentligt tilgængelige CSTV IP’er. Der er 120 sekunders delay på CSTV.
Streamingretningslinjer:
- Der findes streamingassets på dette link, og det er et krav at disse bruges i overensstemmelse med tilhørende guide.
- Egne sponsorer må gerne fremgå på community streams, så længe de ikke kontraherer med Esportligaens partnerskaber. Er du i tvivl? Læs mere om Esportligaens samarbejdsaftaler.
- Vil du streame en kamp, skal du advisere i denne kanal på vores discord. Senest den næstfølgende mandag kl. 12.00 skal statistikker for streamet sendes til stream@esportligaen.dk.
- Mailen skal indeholde:
– Stream-url(er)
– Gennemsnits antal seere
– Unikke seere
– Streamets varighed
– Titlen på dit stream skal skrives i følgende format:
“DIVISIONERNE – 1. DIVISION | HOLD vs HOLD | CS DANMARK-LIGAEN”
5.7.4 Afbud, no shows eller frivillig trækning fra kampserien/turneringen
- Det er et krav, at alle kampe i gruppe- samt slutspillet bliver afviklet. Hvis et hold udebliver eller melder afbud til en kamp, så modtager holdet en advarsel.
- Alle maps spilles 5v5, og det er ikke muligt at starte mappet på serveren uden, at 5 spillere er tilsluttet fra hvert hold.
- Det er hvert holds eget ansvar at finde en fælles dato til afvikling af den pågældende kamp, hvis ikke den oprindelige dato kan lade sig gøre. I tilfælde af en tvist, vil det vurderes, hvorvidt begge hold har gjort en tilstrækkelig indsats for at finde en fælles løsning.
- Ved gentagne tilfælde, så bliver holdet som udgangspunkt diskvalificeret samt, at alle tilknyttede spillere på daværende tidspunkt modtager en karantæne på 6 måneder med mindre, at Esportligaen vurderer, at der er formildende omstændigheder.
Tilsvarende er gældende, hvis et hold ikke kan stille hold uden at bryde transferreglerne.
5.7.5 Transferregler i Divisionerne
- Fra dagen for seedingscuppen og frem til åbningen af transfervinduet, må et hold kun have haft 7 forskellige spillere registreret som aktive i denne periode (første del af gruppespillet før transfervinduet). På tværs af hele turneringen, f.eks. Efterårsturneringen, må et hold samlet set højst have haft 9 forskellige aktive spillere registreret fra seedingscuppens start og frem til turneringens afslutning (efter transfervinduet).
- Der kan kun tilføjes og fjernes spillere inden dagen for seedingscuppen eller i transfervinduet.
- I ekstraordinære tilfælde, kan Esportligaen give en spiller lov til holdskifte påtrods af, at transfervinduet er lukket, hvis det overholder maks. antal spillere reglen.
- Løbende benyttelse og udskiftning af spillere (udenfor transfervinduet) er tilladt, hvis spilleren har spillet en turneringskamp senest inden for den forgangne sæson på Esportligaen under den pågældende organisation for et andet hold. Dette er for at tilgodese akademihold el.lign. En sæson strækker sig over hele Esportligaens turneringshjul – på tværs af ligatilbud – fra ca. september til slutningen af juni. Det kræver dog fortsat, at øverste punkt overholdes.
5.7.5.1 Udskiftninger i Divisionerne
- Spillere kan kun skiftes mellem maps eller under tekniske/taktiske pauser.
- Spillere, der trækker sig midt i et map, må erstattes før næste map eller pause, ikke under en aktiv runde/map.
- Midt-runde indskiftning er ikke tilladt, medmindre det er en teknisk fejl og godkendt af en administrator.
- Alle indskiftere skal være registreret som “Aktiv spiller” på holdet før serverstart samt overholde transferregler.
5.7.6 Krav til POV-demo [Anti-cheat og fair play]
For at sikre konkurrencemæssig integritet og overholdelse af Valves Tournament Operation Requirements, vil denne turnering blive afviklet under følgende anti-cheat-rammer.
Guide til at uploade en POV-demo. Disse skal sendes til Esportligaens POV-demo mappe, der sendes ud via kampprogrammet, og det er kun muligt for registrerede mailadresser i turneringen. Alternativt kontakt Esportligaen for link til denne.
OBS: Kravet gælder kun i kvalifikationscuppen samt Elitedivisonen.
- Officielle servere: Alle kampe spilles på officielle, liga-udpegede servere, der kører den nyeste version af Counter-Strike 2. Servere tjekkes efter opdateringer ca. hvert 15. minut.
- Ingen tredjeparts-klient: Turneringen vil ikke kræve eller benytte nogen tredjeparts anti-cheat-klient ud over VAC.
- Obligatorisk POV-demo upload: Hver spiller skal optage en fuld POV / in-eye demo af hver officiel kamp. Demofiler skal uploades til ligaadministrationen via det delte Google Drev link; umiddelbart efter afslutningen af hver kamp (senest 30 min. efter kampens afslutning). Manglende aflevering af en demofil på forespørgsel kan medføre sanktioner, herunder tab af kampen eller diskvalifikation fra turneringen.
- Tilfældige admin-tjek: Turneringens administratorer forbeholder sig retten til at anmode om yderligere beviser (herunder rå demofiler eller systemtjek), når som helst for at undersøge mistænkelig adfærd.
- Valve-overholdelse: Demofiler vil blive arkiveret af ligaen og gjort tilgængelige for Valve og mediepartnere efter anmodning, hvilket sikrer gennemsigtighed og overholdelse af Valves integritetsstandarder. Dette system er indført for at opretholde et fair konkurrence-miljø og samtidig give den nødvendige kontrol til at overholde Valves krav for VRS-rangerede events.
5.7.6.1 Krav til Teamspeak [Anti-cheat og fair play]
For at sikre konkurrencemæssig integritet og overholdelse af Valves Tournament Operation Requirements, vil denne turnering blive afviklet under følgende anti-cheat-rammer.
OBS: Kravet gælder kun i kvalifikationscuppen samt Elitedivisonen.
- Obligatorisk Teamspeak-optagelse upload: En spiller skal optage alle kommunikationer i løbet af hver officiel kamp. Optagelser skal uploades til ligaadministrationen via det delte Google Drev link; umiddelbart efter afslutningen af hver kamp (senest 30 min. efter kampens afslutning). Manglende aflevering af en fil på forespørgsel kan medføre sanktioner, herunder tab af kampen eller diskvalifikation fra turneringen.
- Alle hold skal være på Esportligaens officielle Teamspeak under kampene. Her er det kun de 5 spillere på serveren, der må være inde på serveren.
- Træneren må ikke deltage i lydkanaler. Ved online-kampe er coach-kommunikation under pauser og freeze time hellere ikke tilladt.
- Coach-kommunikation, som beskrevet nedenfor, er kun tilladt ved LAN-events, så Esportligaen har fuld kontrol og kan sikre, at VRS-retningslinjer overholdes.
Dette indebærer: Freeze time, taktiske pauser, tekniske pauser og mellem maps.
5.7.7 Steam profil regler
Korrekt brug af Steam konto
Det er på intet tidspunkt tilladt at spille på en anden persons Steam-konti uagtet af, om denne er registreret under “aktive spillere” eller ej. Man skal altid spille på sin egen Steam konto. Overtrædes dette uden accept fra Esportligaen, så vil det som udgangspunkt medføre nedenstående konsekvenser i punktform. Afhængig af situationen herunder adminskøn, så kan holdet slippe med en advarelse samt en taberdømning.
- Spillerkarantænen medfører et års bandlysning fra alle Esportligaens turneringer.
- Personen, der har sat profilen (smurf-kontoen) som “Aktiv spiller” på holdet, vil ligeledes blive udelukket i et år fra alle Esportligaens turneringer. Hvis det er spilleren selv eller en admin, der har gjort dette, så vil det være den holdansvarlige, der modtager denne straf.
- Spillerens holdkammerater vil modtage en spillerkarantæne på 3 måneder.
- Hvis denne regel overtrædes efter første karantæne eller personen forsøger at omgå denne karantæne, så vil personen blive udelukket for livstid.
Hvis en anden Steam konto anvendes for at omgå en aktuel karantæne, så vil personen blive udelukket for livstid. Hele snyd-afsnittet kan findes her.
Ændring af Steam-konto
En Steam-konto er fastlåst til én spillerprofil, hvorved det ikke er muligt at skifte eller ændre sin Steam-konto efter, at man har forbundet dette til sin profil. Det er muligt at søge dispensation hos Esportligaen til at ændre sin Steam-konto, hvis der er en begrundelse for dette.
5.7.8 Betting og gambling
Esportligaen tager stærk afstand til alle former for betting og gambling i forbindelse med vores turneringer. Spillere, trænere og holdmedlemmer må ikke placere væddemål på kampe og turneringer, hvor de selv deltager, eller forsøge at påvirke kampresultater. Vi gør opmærksom på, at eventuel betting via tredjepartsplatforme som HLTV eller lignende, ligger uden for Esportligaens kontrol, og vi kan derfor ikke holdes ansvarlige for disse aktiviteter.
Matchfixing
- Enhver form for manipulation af kampresultater, herunder forsætlig tab, aftalt uafgjort eller lignende, er strengt forbudt.
- Dette gælder både interne aftaler mellem spillere, hold eller tredjepart.
Konsekvenser ved overtrædelse
Overtrædelse af reglerne for matchfixing og ulovlig betting kan medføre:
- Øjeblikkelig diskvalifikation fra den aktuelle turnering.
- Midlertidig eller permanent udelukkelse fra fremtidige turneringer.
- I alvorlige tilfælde kan Valve eller andre turneringsarrangører blive underrettet, hvilket kan påvirke berettigelsen til VRS-point eller andre officielle events.
Rapportering
- Alle mistanker om matchfixing eller ulovlig betting skal omgående rapporteres til ligaadministrationen. Ligaen forbeholder sig retten til at gennemgå kampe, demos, chatlogs eller andre relevante beviser for at vurdere overtrædelsen.
5.7.9 Billeder og holdlogoer (Elitedivisionen)
For at Elitedivisionen kan opnå VRS-point via HLTV/Valve, skal alle hold og spillere, der potentielt kan komme i Elitedivisionen, indsende:
- Et officielt holdlogo i høj opløsning (PNG/JPG). Se HLTV-krav.
- Et spillerbillede (headshot) af hver registreret spiller. Se HLTV-krav.
- Alle billeder og logoer skal uploades via Esportligaen.dk under holdets og spillernes profiler.
Deadline
- Billeder og logoer skal være uploadet INDEN første kampdag på Main Stage/Elitedivisionen.
- Hold, der ikke overholder kravet, kan ikke rykkes op til Elitedivisionen, og deres resultater tæller ikke med til VRS-point.
- Esportligaen forbeholder sig retten til at afvise billeder eller logoer, der ikke lever op til standarderne.
- Det er holdets ansvar, at materialet er korrekt og uploadet rettidigt.
