● Livestream nu

Offline

LOL Regler

LOL Regler

VIGTIGT: Husk også at læse de generelle regler for ligaen. De kan læses her.

Seneste rettelser i regelsættet:

August 2019

  • Alle regler er opdateret
  • Uge 37: Regler vedr. seeding.

1.0 Fortolkning, forståelse og rettelser af regelsættet

  • 1.1 eSportligaen har altid ret til at ændre i regelsættet uden varsel. Rettelser sker ikke med tilbagevirkende kraft.
  • 1.2 eSportligaen har altid sidste ord i tilfælde af tvister som ikke er beskrevet i regelsættet.
  • 1.3 Det påhviler holdet/spilleren selv at have læst og forstået regelsættet udstukket af eSportligaen.
  • 1.4 Hvis hold vælger at afvikle kampe efter andre regler end dem som står beskrevet i eSportligaens regelsæt, så kan der ikke efterfølgende indberettes en konflikt.

2.0 og 3.0

4.0 League of Legends Regler:

4.1 Turneringsformat
  • 4.1.1 Summoners Rift – 5v5.
  • 4.1.2 Tournament Draft.
  • 4.1.2 Bo3.
4.2 Server
  • 4.2.1 EU West.
4.3 Vinder
  • 4.3.1 Det hold der først ødelægger modstanderens Nexus eller får det andet hold til at overgive sig.
  • 4.3.2 Vinderen får 3 point.
  • 4.3.3 Taberen får 0 point.
4.4 Begrænsninger og picks
  • 4.4.1 Alle items og champions er tilladt.
  • 4.4.2 Alle nye champions som bliver udgivet må ikke spilles før der er gået 1 uge, før den uge er gået vil den nye champion kunne ses men han må ikke bannes eller pickes.
  • 4.4.3 Under champion select kan holdet gøre brug af “Placeholder”. Placeholder kan bruges hvis en af spillerne ikke har en champion, men holdet vælger en bestemt champion. Placeholder skal underrettes med det samme til modstanderholdet. Hvis dette ikke bliver gjort vil en remake af champion select være ugyldig.
4.5 Seed
  • 4.5.1 Højeste seed vælger den side de vil starte på (blåt/venstre/first pick og rødt/højre/second pick).
  • 4.5.2 Bliver der spillet flere runder, skifter holdene side efter hver kamp.
4.6 Øvrige regler
  • 4.6.1 Holdet skal være klar 15 minutter inden kampstart.
  • 4.6.2 Spillet kan pauses i op til 15 minutter i alt. Spillet pauses hvis udstyret man spiller på (computer, keyboard, mus og skærm) pludselig ikke fungerer. Pauser må ikke bruges til at forstyrre spillet bevidst.
  • 4.6.3 Det er tilladt for admins, streamers og trænere at spectate spillet.
4.7 Chikane
  • 4.7.1 Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen i på nogen måde, det vil sige at chikane i og ude for spillet er strengt forbudt.
  • 4.7.2 Hvis der forekommer problemer er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og andet materiale der kan bruges som bevis. Dette skal sendes til admins.
4.8 Før kampen
  • 4.8.1 Alle hold skal i sæson 3 melde sig klar forud for en planlagt kamp.
  • 4.8.2 Begge hold skal minimum 4 timer før kampen melde sig klar.
  • 4.8.3 Hvis et hold ikke melder sig klar til kamp, betragtes det som et “no show” og holdet modtager en straf. Se. sektion 11.
  • 4.8.4 Man kan melde sig klar inde på den respektive kamp.
4.9 Seeding til pokalrækken i Sæson 3
  • 4.9.1 Seeding til pokalrækkens sæson 3 vil blive baseret på den endelige rangliste ved udgangen af sæson 2.
  • 4.9.2 Alle nye hold vil blive placeret i 2. division
  • 4.9.3 Undtagelse: Hvis der opstår et skævt antal hold på tværs af divisionerne, så har admins ret til at fordele hold efter deres vurdering.
4.7 Streaming i sæson 3
  • 4.10.1 Der vil blive streamet LOL kampe fra ESD-Ligaen i sæson 3.
  • 4.10.2 Alle kampene vil blive vist på eSportligaens twitch kanal og evt. på vores facebook side.
  • 4.10.3 Hvis et hold ønsker deres kamp streamet, så skal de udfylde vores streaming formular om senest lørdagen inden den pågældende kampuge. Se punkt. 4.7.5.
  • 4.10.4 Du ansøger om streamet HER (Link kommer)
  • 4.10.5 Deadline for ansøgninger om streaming:
    • Grupperunde 1 : Kamp uge 1: Lørdag d. 19/10
    • Grupperunde 1 : Kamp uge 2: Lørdag d. 26/10
    • Grupperunde 1 : Kamp uge 3: Lørdag d. 2/11
    • Grupperunde 2 : Kamp uge 1: Lørdag d. 9/11
    • Grupperunde 2 : Kamp uge 2: Lørdag d. 16/11
    • Grupperunde 2 : Kamp uge 3: Lørdag d. 23/11
    • Næste grupperunder opdateres i januar.
  • 4.10.6 Det er som udgangspunkt streameren der har fuld bestemmelses ret over hvilke kampe der vises.
  • 4.10.7 Streaming programmet for en kamp uge offentliggøres mandag i den pågældende kampuge.

5.0 Spilletider:

5.1 Kamptidspunkter:
  • 5.1.1 Alle hold spiller to kampe pr. uge mod samme modstander. En kamp som hjemmehold og en som udehold. Første kamp spilles på det liga specifikke tidspunkt f.eks. kl. 19:00 i ESD-ligaen. Anden kamp spilles 1 time efter.
    5.1.2. Kampene fastsættes som udgangspunkt til et specifikt tidspunkt hver uge – kampene kan dog godt afvikles på andre tider, så længe begge parter kan blive enige herom. Se punkt 5.2.
  • 5.1.3 Det er tilladt at samle sine 3 kampe i en uge. Se punkt 5.2.

DGI-LIGAEN:
LOL: Søndag kl. 17:00

EFTERSKOLE-LIGAEN:
LOL: Torsdag kl. 19:30

STUDIE-LIGAEN:
LOL: Onsdag kl. 19.00

ESD-LIGAEN:
LOL: Torsdag kl. 19.00

KOLLEGA-LIGAEN:
CS:GO Onsdag kl. 20:00

UNG-LIGAEN:
CS:GO: Onsdag kl. 16.00

5.2 Flytning af kampe
  • 5.2.1 Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt. 
  • 5.2.2 Alle kampe som flyttes til en anden dato skal være afviklet ved udgangen af kamp uge 3 (søndag midnat). 

    Eks: Grupperunde 2 løber i ugerne 43, 44, 45 og 46. Det betyder at alle kampe skal være afviklet senest i uge 45, da det er den tredje kampuge.
  • 5.2.3 Alle flytninger af kampe skal adviseres til dommerne på deres respektive mails, samt noteres under den pågældende kamps kommentarfelt.
  • 5.2.4 Hvis en kamp ikke kan afvikles, da ingen af holdene kan spille på kampdagen eller blive enige om en alternativ dato, så henvises der til punkt 9.1.5. i de spil specifikke regler.

6.0 Kommunikation

  • 6.1 Hvert hold er som minimum pålagt at vælge en holdkaptajn, som håndterer al kommunikation mellem hold og eSportligaen. 
  • 6.2 Hvis et hold består af børn under 14 år, så opfordrer eSportligaen alle hold til at tilknytte en holdleder til at foretage al kommunikation i mellem holdene og ligaen.
  • 6.3 Hvis I har behov for at kommunikere med modstanderholdet inden kampen, så kan I kontakte dem via deres holdprofil.
  • 6.4. eSportligaen opfordrer til, at man bruger kommunikationsfeltet under den pågældende kamp. 
  • 6.5. eSportligaen anbefaler alle detaljer vedr. kampene er aftalt på forhånd imellem respektive holdledere eller kaptajner. 
  • 6.6. Såfremt det før kampstart ikke har været muligt at aftale kampens detaljer, så skal begge hold møde op på eSportligaens Discord kanal min. 15 minutter før kampstart.
  • 6.7. Vi opfordrer alle hold til at være tilstede på Discord under kampen, da det her muligt, at komme i kontakt med admin.

    eSportligaens Discord -> LINK

    Guide til Discord:
    • Når man har åbnet Discord, så går man ind i den kanal som tilhører den liga man spiller i. Spiller man f.eks. Fortnite i DGI ligaen, så går man ind i Fortnite-DGI kanalen.
    • Opstart en privat samtale med modstanderen og del IP og PW til serveren.
    • Første gang man besøger Discord: For at kunne skrive beskeder inde i Discord, skal du registrere din profil. Sørg for at bruge et profilnavn som matcher din eSportliga-profil.
    • Info om Discord: Discord er et gratis tekst- og samtaleprogram udviklet til gaming. Det kan bruges i webbrowseren eller downloades til PC. Download her: www.discord.com

7.0 – ingen info

8.0 Konflikter

Herunder findes der en guideline til hvornår der kan oprettes en konflikt:

  • 8.1 Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen.
  • 8.2. Der skal ikke oprettes en konflikt hvis…
    • I før kampen har accepteret at spille med en anden config end ligaens egen.
    • I før kampen har accepteret at spille på en server, som ikke lever op til kravene i reglerne. F.eks. 128 ticks.
    • I før kampen ikke har har tjekket om modstanderens spillere har indtastet spil ID.
    • I efter kampen finder ud af at en eller flere spillere ikke har indtastet Spil ID. NB: Dette gælder ikke pokalrækkerne. Her SKAL alle have Steam ID indtastet.
    • I ikke kan spille på den pågældende dag. Kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag.
    • I ikke kan blive enige om at spille på en alternativ spilledag. Skriv en mail til lol@esportligaen.dk. Måske kan de mægle i sagen.
  • 8.3. Der kan oprettes en konflikt hvis…
    • I har begrundet mistanke om snyd med tredjeparts programmer.
    • I har begrundet mistanke om, at en eller flere spillere har udnyttet fejl i spillet, som ikke er tilladt jf. reglerne.
    • I har mistanke om, at en spiller benytter en ulovlig account eller spiller ulovligt på en account.
  • 8.4. Sådan indrapporter du en konflikt.

    • Gå ind på kampens administrationsside og klik på “opret konflikt”.
    • Skriv en begrundelse for oprettelsen af konflikten og afvent svar fra admins. 
    • Det er op til det pågældende hold at fremskaffe beviser, der understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan admin afvise konflikten.

9.0 Indberetning af resultater og no shows

9.1 Generelt
  • 9.1.1 Det er pålagt at en af holdkaptajnerne eller holdlederen, umiddelbart efter kampen er færdig, at gå ind på deres holdprofil på www.esportligaen.dk og indtaste resultatet fra hvert map via nedenstående metode beskrevet i punkt 9.2.
  • 9.1.2. Når et hold har indtastet et resultat, så skal modstanderholdet efterfølgende godkende resultatet.
  • 9.1.3 Hvis et hold har indtastet et resultat, og modstanderen inden for 24 timer enten ikke godkender det, eller har startet en konflikt, så står resultatet fast.
  • 9.1.4 No shows – et hold: Hvis en modstander ikke møder op som aftalt, så skal man så vidt det er muligt have det bekræftet af en admin. Derefter skal resultatet indberettes ved at bruge no show-knappen.
  • 9.1.5 No shows – begge hold: Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag, og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampen og ingen af holdene modtager point. Oplys gerne admins om situationen.
9.2 Indberetning af resultater
  • 9.2.1 Indrapportering af kampresultater sker via sitet, hvor holdkaptajnen eller holdlederen kan indtaste resultatet.
  • 9.2.2 Gå ind på selve kamp siden og klik på knappen “Administrer kamp”. Den sidder i toppen til højre.
  • 9.2.3 Når der skal indrapporteres resultat i CS:GO, så skal man indtaste fordelingen af vundne runder, samt hvilke maps der er dystet på. F.eks. 16-9. Det er ikke nok at skrive 1-0
  • 9.2.4 Det er altid det enkelte holds ansvar at indtaste og verificere resultater for den enkelte kamp. 
9.3 Godkendelse af resultater
  • 9.3.1 Det tabende hold skal godkende resultatet senest inden for 24 timer.
  • 9.3.2 Efter 24 timer står resultatet fast.
9.4 Screenhots
  • 9.4.1 Det påhviler hvert hold at tage screenshot ved afslutningen på hvert map af scoreboardet. 
  • 9.4.2 Vinderen af kampen opfordres altid til at uploade screenshots på ligaens hjemmeside efter kampen.
  • 9.4.3 Screenshots skal derudover beholdes i minimum 14 dage, og kunne fremvises ved behov. Snyd med indrapportering af kampe, anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne.

10.0 Snyd og exploits

  • 10.1 Scripts eller lignende giver udelukkelse af holdet.

11.0 Sanktioner

11.1 No shows eller frivillig trækning fra kampen.
Gældende for pokalrækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar, modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdet nuværende rangliste point.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdet nuværende rangliste point.
  • 11.1.3 Modtager et hold to “no shows” i en grupperunde, vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 (FJERNET)
  • 11.1.5. Vælger et hold frivilligt at trække sig fra en kamp, så giver det flg. straf.
    • 11.1.5.1 I grupperunde 1-3: Ingen straf.
    • 11.1.5.2 I grupperunde 4 og 5 modtager holdet en straf på 20% af holdet nuværende rangliste point.
Gældende for bredderækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar, modtager holdet et “no show”.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show”
  • 11.1.3 Modtager et hold to “no shows” i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 “no show”.

11.2 Snyd

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hovedadministrator en rapport til eSportligaens disciplinærudvalg. På baggrund af fremlagte rapport tager disciplinærudvalget stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf. 

  • 11.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne
  • 11.2.2 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne
  • 11.2.3 Definition: Rødt kort = Karantæne i den igangværende og næste grupperunde.

Gældende for spillere:

  • 11.2.4 Hvis en spiller tages i at snyde eller bruge en Steam konto med VAC ban, modtager spilleren et gråt kort, og spilleren udelukkes for al liga deltagelse i nuværende, samt efterfølgende sæson.
  • 11.2.5 Hvis en spiller tages i at snyde for anden gang eller forsøger at omgå et gråt kort jf. ovenstående 11.2.4, f.eks. ved at spille på en andens konto eller oprette en ny konto, så tildeles spilleren et sort kort. 

Gældende for hold:

Gældende for organisationer:

  • 11.2.6 Hvis en spiller modtager et gråt kort, tildeles spillerens hold samtidigt et rødt kort jf. reglerne 11.1.3. 
  • 11.2.7 Hvis eSportligaen i en sæson tager 2 spillere i at snyde, og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson og den næste sæson.
  • 11.2.8 Hvis en organisation i en pågældende sæson har 2 hold, også på tværs af ligaerne, der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.
  • 11.2.9 Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.

11.3 Brud på øvrige regler

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hovedadministrator en rapport til eSportligaens disciplinærudvalg.