FORTNITE REGLER

Fornite Regler

VIGTIGT: Husk også at læse de generelle regler for ligaen. De kan læses her.

Seneste rettelser i regelsættet:

Oktober 2019 v.3.0

  • Alle regler er opdateret.
  • Punkt 4.3. vedr. tjek ind

august 2019 v.3.0

  • Alle regler er opdateret.
  • Uge 37. Reglerne vedr. seeding er opdateret.

1.0 Fortolkning, forståelse og rettelser af regelsættet

  • 1.1 eSportligaen har altid ret til at ændre i regelsættet uden varsel. Rettelser sker ikke med tilbagevirkende kraft.
  • 1.2 eSportligaen har altid sidste ord i tilfælde af tvister som ikke er beskrevet i regelsættet.
  • 1.3 Det påhviler holdet/spilleren selv at have læst og forstået regelsættet udstukket af eSportligaen.
  • 1.4 Hvis hold vælger at afvikle kampe efter andre regler end dem som står beskrevet i eSportligaens regelsæt, så kan der ikke efterfølgende indberettes en konflikt.

4.0 Fortnite Regler:

Fornite i eSportligaen spilles ved at 2 hold, med hver 2 spillere, samles i et squad. Sammen starter de et spil, hvor det gælder om at få flere kills end modstanderen. Det er ikke tilladt at skyde sit modstander, hold eller obstruere deres spil. Hver kamp består af tre spil. Der spilles BO3 (Best of 3).

  • 4.0.1 Kamp format: 2v2. Det skal dog pointeres, at man ikke spiller direkte imod hinanden.
  • 4.0.2 Minimum antal spillere på holdlisten: 2
  • 4.0.3 Maximum antal spillere på holdlisten: 6
4.1 Definitioner
  • 4.1.1 Et hold: 2 spillere fra samme hold på eSportligaen. 
  • 4.1.2 Et party: De 2 hold samlet i et “squad”.
  • 4.1.3 Et spil: Defineres af et hop ud over øen, hvor spillerne lander og spiller enten til de vinder kampen eller bliver elimineret.
  • 4.1.4 Kamp: Består af op til 3 spil (BO3).
4.2 Afvikling af kampe.
  • 4.2.1 Finde spillere: Holdkaptajnen på det førstnævnte hold i kampprogrammet, inviterer modstanderens hold til deres party.
  • 4.2.2 Vinder af en spil: Det hold, hvis to spillere, sammenlagt har det fleste antal kills (drab).
    • F.eks.
      Hold 1: 4 kills i alt.
      Hold 2: 8 kills i alt.

      Hold 2 vinder spillet.

  • 4.2.3 Kampens vinder: Det hold som først opnår to vundne spil, vinder kampen og dermed 3 point.
  • 4.2.4 Afslutningen af et spil: Et spil er øjeblikkeligt afsluttet når den sidste spiller i partyet er død. Det er herefter tilladt at returnere til lobbyen.
  • 4.2.4 Screenshots: Det er vigtigt, at alle spillere tager screenshots af deres skærm når de enten har vundet eller er blevet skudt. Billedet bruges som bevis  på det samlede antal kills.
  • 4.3.5 Alle holdledere eller holdkaptajner skal i sæson 3 tjekke deres hold ind forud for en planlagt kamp.
  • 4.3.6 Begge hold skal SENEST 4 timer før kampen tjekke ind kamp. Du kan tjekke ind så snart du har modtaget dit kampprogram.
  • 4.3.7 Hvis et hold ikke tjekker ind til kamp betragtes det som et NO SHOW, og holdet modtager en straf. Se. sektion 11.
  • 4.3.8 Man kan tjekke ind på kamp administrations siden.
4.3 Før kampen – tjek ind
  • 4.3.5 Alle holdledere eller holdkaptajner skal i sæson 3 tjekke deres hold ind forud for en planlagt kamp.
  • 4.3.6 Begge hold skal SENEST 4 timer før kampen tjekke ind kamp. Du kan tjekke ind så snart du har modtaget dit kampprogram.
  • 4.3.7 Hvis et hold ikke tjekker ind til kamp betragtes det som et NO SHOW, og holdet modtager en straf. Se. sektion 11.
  • 4.3.8 Man kan tjekke ind på kamp administrations siden.
4.4 Regler ved kills og uafgjort: 
  • 4.4.1 I tilfælde af at begge hold har samme antal kills ved spillets afslutning, så er vinderen det hold der overlevede længst tid.
  • 4.4.2 I de tilfælde hvor der som party opnås Victory Royale, og begge hold har lavet lige mange kills, så vinder det hold som har flest spillere i live. Har begge hold det samme antal spillere i live, så vinder det hold som først fik lavet et kill.

Oversigt og hvad der afgør en kamp ved uafgjort:

  1. Det hold der overlevede længst
  2. Det hold der har flest spillere i live ved spillets afslutning
  3. Det hold der først fik et kill.
  • 4.4.3 Det er vigtigt, at begge hold forsøger at få så mange kills som muligt, da kills kan få en afgørende betydning i forhold til holdenes placering i gruppen.
  • 4.4.4. Ved uafgjort, gives det vindende hold et ekstra kill på resultatsiden
4.5 Specifikke regler vedr. kills:
  • 4.5.1 Kills der forekommer efter hele partyet er døde, tæller ikke. 

Eksempel 1: Spiller A, B og C er alle døde. Spiller D står stadig. Hvis spiller A får et kill (pga et knock), så tæller det med i holdets samlede score.

Eksempel 2: Spillere A, B og C er alle døde. Spiller D knocker en modstander og bliver derefter selv skudt. Skulle den knockede modstander dø efter spiller D selv er død, så tæller det ikke med.

4.6 Party regler:
  • 4.6.1 Begge hold har lov til at arbejde sammen, men man må ikke med vilje forårsage sin modstanders død eller påvirke sin modstanderens kamp negativt. Dette omfatter sabotage af strukturer, der forårsager faldskader eller andre negative indgreb i modstandernes gameplay.
  • 4.6.2 Forbryder et hold sig på ovenstående, så taber de det pågældende spil.
  • 4.6.3 Kill og Loot-stealing er tilladt. Det samme gælder stalking, men vi anser det som usportsligt.

    Drop zone valg og minimering af sabotage og Loot/kill-stealing
    For at minimere risikoen for sabotage, loot/kill-stealing, så er flg. regler taget i brug.
  • 4.6.4 Hjemmebaneholdet (Dem som står til venstre på eSportligaens hjemmeside) skal umiddelbart efter de loadet ind på serveren markere deres dropzone på kortet.
  • 4.6.5. Modstanderholdet må herefter ikke lande i det grid som hjemmebaneholdet har markeret.
  • 4.6.6. Modstanderholdet skal lande minimum +1 grid væk fra den zone som modstanderen har valgt.
    • Eksempel 1:
      – Hold 1 vælger at lande i Frenzy Farm (F4)
      – Hold 2 må derfor ikke landet i de grids der omkredser F4. Dvs. E3,E4,E5 + F3,F4,F5 + G3,G4,G5
    • Eksempel 2:
      – Hold 1 vælger at lande i Graggy Clifs (E1)
      – Hold 2 må derfor ikke landet i de grids der omkredser E1. Dvs. D1,D2 + E1,E2 + F1,F2
  • 4.6.7 Dette er ikke en regel, men vi opfordrer holdene til ikke at søge de samme grids, indtil det er uundgåeligt pga. zonen.
  • 4.6.8 I andet spil er det udebaneholdet som vælger dropzone og ved eventuelt tredje spil, vil hjemmebaneholdet vælge først igen.
4.7 Generelle kommunikationsregler for kampe
  • 4.7.1 Kommunikation ingame skal holdes på et sagligt niveau, og det påhviler holdkaptajnerne at stå for den generelle kommunikation. Dårlig opførsel, trusler og lignende bliver ikke tolereret.
  • 4.7.2 Streaming af en kamp er altid tilladt.
4.8 Chikane
  • 4.8.1 Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen på nogen måde, det vil sige, at chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
  • 4.8.2 Hvis der forekommer problemer er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og andet materiale, der kan bruges som bevis. Dette skal sendes til admins.
4.9 Seeding til pokalrækken i Sæson 3
  • 4.9.1 Seeding til pokalrækkens sæson 3 vil blive baseret på den endelige rangliste ved udgangen af sæson 2.
  • 4.9.2 Alle nye hold vil blive placeret i 2. division
  • 4.9.3 Undtagelse: Hvis der opstår et skævt antal hold på tværs af divisionerne, så har admins ret til at fordele hold efter deres vurdering.
4.7 Streaming i sæson 3

Grundet de manglende muligheder for spectate Fortnite vil ingen af kampene i Fornite-ligaerne blive streamet.

5.0 Spilletider:

5.1 Kamptidspunkter:

  • 5.1.1 Som udgangspunkt spiller alle hold en kamp pr. uge.
  • 5.1.2. Kampene fastsættes som udgangspunkt til et specifikt tidspunkt hver uge – kampene kan dog godt afvikles på andre tider, så længe begge parter kan blive enige herom. Se punkt 5.2.
  • 5.1.3 Det er tilladt at samle sine 3 kampe i en uge. Se punkt 5.2.

DGI-LIGAEN: Søndag kl. 10.00

UNG-LIGAEN: Torsdag kl. 16.00

ESD-LIGAEN: Torsdag kl. 19:00

5.2 Flytning af kampe

  • 5.2.1 Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt. 
  • 5.2.2 Alle kampe som flyttes til en anden dato skal være afviklet ved udgangen af kamp uge 3 (søndag midnat). 

    Eks: Grupperunde 2 løber i ugerne 43, 44, 45 og 46. Det betyder at alle kampe skal være afviklet senest i uge 45, da det er den tredje kampuge.

  • 5.2.3 Alle flytninger af kampe skal adviseres til dommerne på deres respektive mails, samt noteres under den pågældende kamps kommentarfelt.
  • 5.2.4 Hvis en kamp ikke kan afvikles, da ingen af holdene kan spille på kampdagen eller blive enige om en alternativ dato, så henvises der til punkt 9.1.5. i de spil specifikke regler.

6.0 Kommunikation

  • 6.1 Hvert hold er som minimum pålagt at vælge en holdkaptajn, som håndterer al kommunikation mellem hold og eSportligaen. 
  • 6.2 Hvis et hold består af børn under 14 år, så opfordrer eSportligaen alle hold til at tilknytte en holdleder til at foretage al kommunikation imellem holdene og ligaen.
  • 6.3 Hvis I har behov for at kommunikere med modstanderholdet inden kampen, så kan I kontakte dem via deres holdprofil.
  • 6.4 eSportligaen opfordrer til at man bruger kommunikationsfeltet under den pågældende kamp. 
  • 6.5 eSportligaen anbefaler alle detaljer vedr. kampene er aftalt på forhånd imellem respektive holdledere eller kaptajner. 
  • 6.6 Såfremt det før kampstart ikke har været muligt at aftale kampens detaljer, så skal begge hold møde op på eSportligaens Discord kanal min. 15 minutter før kampstart.
  • 6.7 Vi opfordrer alle hold til at være tilstede på Discord under kampen, da det her er muligt, at komme i kontakt med admin.

    eSportligaens Discord -> LINK

    Guide til discord:
  • Når man har åbnet Discord, så går man ind i den kanal som tilhører den liga man spiller i. Spiller man f.eks. Fortnite i DGI ligaen, så går man ind i Fortnite-DGI kanalen.
  • Opstart en privat samtale med modstanderen og del IP og PW til serveren.
  • Første gang man besøger Discord: For at kunne skrive beskeder inde i Discord, skal du registrere din profil. Sørg for at bruge et profilnavn som matcher din eSportliga-profil.
  • Info om Discord: Discord er et gratis tekst- og samtaleprogram udviklet til gaming. Det kan bruges i webbrowseren eller downloades til PC. Download her: www.discord.com

7.0 Server

  • 7.0.1 Der spilles på EU server

8.0 Indberetning af konflikter

Herunder findes der en guideline til hvornår der kan oprettes en konflikt:

  • 8.1 Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen.
  • 8.2. Der skal ikke oprettes en konflikt hvis…
    • I før kampen ikke har har tjekket om modstanderens spillere har indtastet spil ID.
    • I efter kampen finder ud af at en eller flere spillere ikke har indtastet Spil ID.
    • I ikke kan spille på den pågældende dag. Kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag.
    • I ikke kan blive enige om at spille på en alternativ spilledag. Skriv en mail til fornite@esportligaen.dk. Måske kan de mægle i sagen.
  • 8.3. Der kan oprettes en konflikt hvis…
    • I har begrundet mistanke om snyd med tredjeparts programmer.
    • I har begrundet mistanke til at en eller flere spillere har udnyttet fejl i spillet, som ikke er tilladt jf. reglerne.
    • I har mistanke om at en spiller benytter en ulovlig account eller spiller ulovligt på en account.
  • 8.4. Sådan indrapporter du en konflikt.
    • Gå ind på kampens administrationsside og klik på “opret konflikt”.
    • Skriv en begrundelse for oprettelsen af konflikten og afvent svar fra admins. 
    • Det er op til det pågældende hold at fremskaffe beviser, der understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan admin afvise konflikten.

9.0 Indberetning af resultater og no shows

9.1 Generelt
  • 9.1.1 Det er pålagt at en af holdkaptajnerne eller holdlederen, umiddelbart efter kampen er færdig, at gå ind på deres holdprofil på www.esportligaen.dk og indtaste resultatet fra hvert map via nedenstående metode beskrevet i punkt 9.2
  • 9.1.2. Når et hold har indtastet et resultat, så skal modstanderholdet efterfølgende godkende resultatet.
  • 9.1.3 Hvis et hold har indtastet et resultat og modstanderen inden for 24 timer enten ikke godkender det eller har startet en konflikt, så står resultatet fast.
  • 9.1.4 No shows – et hold: Hvis en modstander ikke møder op som aftalt, så skal man så vidt det er muligt have det bekræftet af en admin. Derefter skal resultatet indberettes ved at bruge no-show knappen.
  • 9.1.5 No shows – begge hold: Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampen og ingen af holdene modtager point. Oplys gerne admins om situationen.
9.2 Indberetning af resultater
  • 9.2.1 Indrapportering af kampresultater sker via sitet, hvor holdkaptajnen kan indtaste resultatet. 
    9.2.2 Gå ind på selve kamp siden og klik på knappen “Administrer kamp”. Den sidder i toppen til højre.
    9.2.3 Der indtaste et resultat for hvert spil.
    Dette gøres ud for “Score map 1”, “Score map 2” osv.
    9.2.4 Værdien der indtastes er holdenes samlede kill i hvert spil.
    9.2.5 I tilfælde af uafgjort. F.eks. 5 – 5 i kills, så tilføjes et ekstra kill til det hold som vinder jf. reglerne om uafgjort, f.eks. 6-5.
    9.2.6 Det er altid det enkelte holds ansvar at indtaste og verificere resultater for den enkelte kamp.  

Eksempel på indtastning af resultater:

  • Hvis Hold A får 5 kills i første spil og Hold B får 2 kills, skal der stå 5-2 i “score map1”. 
  • Kills optjent i map 1 betyder ikke noget i map 2.
  • I næste andet spil får Hold A 0 kills og Hold B 1 kill. Der skal hermed stå 0-1 i “score map2”
  • BEMÆRK: Du vil se at Scoren i toppen automatisk opdatere hver gang du har tastet en kamp ind.
  • VIGTIGT: Hvis det står uafgjort efter to spil, skal der hermed spilles et tredje og afgørende spil.
  • I tredje spil får Hold A 2 kills og Hold B får også 2 kills. Den spiller fra partyet som var i live i længst tid var fra Hold A, derfor vinder Hold A mappet 3-2 som tastes ind på “Score map 3”. Der skal altså skrives et ekstra kill ind for Hold A, da de havde samme kills, men Hold A var længst tid i live.(se punkt 4.4.2 for reglerne ved uafgjort)
  • Hold A vinder spillet med scoren 2-1.
9.3 Godkendelse af resultater
  • 9.3.1 Det tabende hold skal godkende resultatet senest inden for 24 timer.
  • 9.3.2 Efter 24 timer står resultatet fast.
9.4 Screenhots
  • 9.4.1 Det påhviler hvert hold at tage screenshot ved afslutningen på hvert map af scoreboardet. 
  • 9.4.2 Vinderen af kampen opfordres altid til at uploade screenshots på ligaens hjemmeside efter kampen.
  • 9.4.3 Screenshots skal derudover beholdes i minimum 14 dage, og kunne fremvises ved behov. Snyd med indrapportering af kampe, anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne.

10.0 Snyd og exploits

  • 10.1 Det er ikke tilladt at bruge eksterne snyde programmer til at opnå et bedre resultat. Opdages en spiller i at snyde, så udelukkes denne fra ligaen.

11.0 Sanktioner

11.1 No shows eller frivillig trækning fra kampen.
Gældende for pokalrækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar, modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdets nuværende rangliste point.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdets nuværende rangliste point.
  • 11.1.3 Modtager et hold to “no shows” i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 (FJERNET)
  • 11.1.5. Vælger et hold frivilligt at trække sig fra en kamp, så giver det flg. straf.
    • 11.1.5.1 I grupperunde 1-3. Ingen straf.
    • 11.1.5.2 I grupperunde 4 og 5 modtager holdet en straf på 20% af holdet nuværende rangliste point.
Gældende for bredderækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar modtager holdet et “no show”.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” .
  • 11.1.3 Modtager et hold to “no shows” i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.

11.2 Snyd

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hovedadministrator en rapport til eSportligaens disciplinærudvalg. På baggrund af fremlagte rapport tager disciplinærudvalget stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf. 

  • 11.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
  • 11.2.2 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.
  • 11.2.3 Definition: Rødt kort = Karantæne i den igangværende og næste grupperunde.

Gældende for spillere:

  • 11.2.4 Hvis en spiller tages i at snyde eller bruge en steam konto der har en VAC ban, modtager spilleren et gråt kort og spilleren udelukkes for al liga deltagelse i indeværende, samt efterfølgende sæson.
  • 11.2.5 Hvis en spiller tages i at snyde for anden gang eller forsøger at omgå et gråt kort jf. ovenstående 11.2.4, f.eks ved at spille på en andens konto eller oprette en ny konto, så tildeles spilleren et sort kort. 

Gældende for hold:

  • 11.2.6 Hvis en spiller modtager et gråt kort, tildeles spillerens hold samtidigt et rødt kort jf. reglerne 11.1.3. 
  • 11.2.7 Hvis eSportligaen i en sæson tager to spillere i at snyde, og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson og den næste sæson.

Gældende for organisationer:

  • 11.2.8 Hvis en organisation i en pågældende sæson har 2 hold, også på tværs af ligaerne, der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.
  • 11.2.9 Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.

11.3 Brud på øvrige regler

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSport ligaens disciplinærudvalg.