FIFA REGLER

FIFA Regler v 4.0

VIGTIGT: Husk også at læse de generelle regler for ligaen. De kan læses her.

Seneste rettelser i regelsættet:

September 2020 v4.0

  • Alle regler er opdateret og forventes at blive løbende opdateret op til liga og cup start. Hvis I har konkrete spørgsmål som ikke står beskrevet i reglerne eller ting som I mener bør være beskrevet i reglerne, så må I meget gerne skrive til info@esportligaen.dk

1.0 Fortolkning, forståelse og rettelser af regelsættet

  • 1.1 eSportligaen har altid ret til at ændre i regelsættet uden varsel. Rettelser sker ikke med tilbagevirkende kraft.
  • 1.2 eSportligaen har altid sidste ord i tilfælde af tvister som ikke er beskrevet i regelsættet.
  • 1.3 Det påhviler holdet/spilleren selv at have læst og forstået regelsættet udstukket af eSportligaen.
  • 1.4 Hvis hold vælger at afvikle kampe som bryder eSportligaens regelsæt eller spille efter andre regler end dem som står beskrevet regelsættet, så kan der ikke efterfølgende indberettes en konflikt og admins kan vælge ikke vurdere og dømme evt. konflikter som kan være opstået pga. ovenstående.

4.0 FIFA Regler

I FIFA dyster 2 spillere fra hvert hold imod hinanden. Der spilles fire matches, hvor spillerne dyster 1v1 i en H2H match. Vinderen af kampen er det hold som vinder 3 eller 4 matches. Vinder begge hold 2 matches ender kampen uafgjort 2-2.

  • 4.0.1 Kamp format: 4 kampe
  • 4.0.2 Minimum antal spillere på holdlisten: 2
  • 4.0.3 Maximum antal spillere på holdlisten: 5
  • 4.0.4. Platform: PS4 (PS5 – afventer info om crossplay)
  • 4.0.5. FIFA version: FIFA 21
4.1 Definitioner
  • 4.1.1 Et hold: 2 spillere fra samme hold på eSportligaen. 
  • 4.1.2 En match : En 1v1 kamp imellem to spillere.
  • 4.1.3 En Kamp: Består af 4 matches. Alle matches skal spilles.
4.2 Afvikling af kampe.
  • 4.2.1 Finde spillere: Holdkaptajnen på det førstnævnte hold i kampprogrammet, inviterer modstanderens holdkaptajn til deres venneliste og inviterer til venskabskamp
  • 4.2.2 Afvikling af kamp:
    • Match 1: Hold A / Spiller 1 vs Spiller 1 / Hold B
    • Match 2: Hold A / Spiller 2 vs Spiller 2 / Hold B
    • Match 3: Hold A / Spiller 1 vs Spiller 2 / Hold B
    • Match 4: Hold A / Spiller 2 vs Spiller 1 / Hold B

      Det er frit for holdene at bestemme hvilken spiller på deres hold som defineres som spiller 1 og spiller 2
  • 4.2.3 En match kan ikke ende uafgjort. Der spilles derfor OT efterfulgt af straffespark indtil der findes en vinder af matchen.
  • 4.2.4 Kampens vinder: Det hold som vinder 3 eller 4 matches
  • 4.2.5 Kampen ender uafgjort: Hvis begger hold vinder 2 matches ender kampen uafgjort.
4.3 Før kampen – tjek ind
  • 4.3.5 Alle holdledere eller holdkaptajner skal i sæson 4 tjekke deres hold ind forud for en planlagt kamp.
  • 4.3.6 Du kan tjekke ind så snart du har modtaget dit kampprogram.
  • 4.3.7 Hvis et hold ikke tjekker ind til kamp betragtes det som et NO SHOW, og holdet modtager en straf. Se. sektion 11.
  • 4.3.8 Man kan tjekke ind på kamp administrations siden.
  • 4.3.9. Deadlines for indtjekning er 12 timer før kampstart.
4.4 Settings: 

Det er hjemmeholdet der sætter indstillinger og inviterer til kamp

  • 4.4.1 Frit valg mellem klub og landshold (også kaldet H2H eller Kickoff
  • 4.4.2. 6 min pr. halvleg
  • 4.4.3. Online trupper
  • 4.4.4 Normalt tempo
  • 4.4.5 Ved connection issues vinder NAT type 2, hvis begge eller ingen har dette trækkes der lod om resultatet.
4.5 LIGA struktur – kampdag

DGI FIFA pilot liga består af et grundspil efterfulgt af et slutspil. Hvis der er nok opbakning til at forsætte, så laver vi nye ligaer i begyndelsen af 2021

  • 4.4.1. Tidsplan: Uge 43 – 49
  • 4.4.2. Gruppespil: Grupper med 6 hold. Hvert hold spiller 5 kampe
  • 4.4.3. Slutspil: Afhængigt af antallet af hold, så afvikles der semi- og finaler i uge 48-49.
4.5 Kamptidspunkter:
  • 4.7.1 Som udgangspunkt spiller alle hold en kamp pr. uge.
  • 4.7.2. Kampene fastsættes som udgangspunkt til et specifikt tidspunkt hver uge – kampene kan dog godt afvikles på andre tider, så længe begge parter kan blive enige herom. Se punkt 5.2.
  • 4.7.3 Det er tilladt at samle sine 5 kampe i en uge. Se punkt 5.2.
  • 4.7.4 Kampdagen for DGI-ligaen er LØRDAG kl. xx:xx
4.8 Flytning af kampe
  • 4.8.1 Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt. 
  • 4.8.2 Alle kampe som flyttes til en anden dato skal være afviklet ved udgangen af sidste kampuge (søndag midnat). 
  • 4.8.3 Alle flytninger af kampe skal adviseres til dommerne på deres respektive mails, samt noteres under den pågældende kamps kommentarfelt.
  • 4.8.4 Hvis en kamp ikke kan afvikles, da ingen af holdene kan spille på kampdagen eller blive enige om en alternativ dato, så henvises der til punkt 9.1.5. i de spil specifikke regler.
7.0 Generelle kommunikationsregler for kampe
  • 7.0.1 Kommunikation ingame skal holdes på et sagligt niveau, og det påhviler holdkaptajnerne at stå for den generelle kommunikation. Dårlig opførsel, trusler og lignende bliver ikke tolereret.
  • 7.0.2 Streaming af en kamp er altid tilladt.
8.0 Chikane
  • 8.0.1 Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen på nogen måde, det vil sige, at chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
  • 8.0.2 Hvis der forekommer problemer er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og andet materiale, der kan bruges som bevis. Dette skal sendes til admins.

11.0 Kommunikation

  • 11.1 Hvert hold er som minimum pålagt at vælge en holdkaptajn, som håndterer al kommunikation mellem hold og eSportligaen. 
  • 11.2 Hvis et hold består af børn under 14 år, så opfordrer eSportligaen alle hold til at tilknytte en holdleder til at foretage al kommunikation imellem holdene og ligaen.
  • 11.3 Hvis I har behov for at kommunikere med modstanderholdet inden kampen, så kan I kontakte dem via deres holdprofil.
  • 11.4 eSportligaen opfordrer til at man bruger kommunikationsfeltet under den pågældende kamp. 
  • 11.5 eSportligaen anbefaler alle detaljer vedr. kampene er aftalt på forhånd imellem respektive holdledere eller kaptajner. 
  • 11.6 Såfremt det før kampstart ikke har været muligt at aftale kampens detaljer, så skal begge hold møde op på eSportligaens Discord kanal min. 15 minutter før kampstart.
  • 11.7 Vi opfordrer alle hold til at være tilstede på Discord under kampen, da det her er muligt, at komme i kontakt med admin.

    eSportligaens Discord -> LINK

    Guide til discord:
  • Når man har åbnet Discord, så går man ind i den kanal som tilhører den liga man spiller i. Spiller man f.eks. Fortnite i DGI ligaen, så går man ind i Fortnite-DGI kanalen.
  • Opstart en privat samtale med modstanderen og del IP og PW til serveren.
  • Første gang man besøger Discord: For at kunne skrive beskeder inde i Discord, skal du registrere din profil. Sørg for at bruge et profilnavn som matcher din eSportliga-profil.
  • Info om Discord: Discord er et gratis tekst- og samtaleprogram udviklet til gaming. Det kan bruges i webbrowseren eller downloades til PC. Download her: www.discord.com

13.0 Indberetning af konflikter

Herunder findes der en guideline til hvornår der kan oprettes en konflikt:

  • 13.1 Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen.
  • 13.2. Der skal ikke oprettes en konflikt hvis…
    • I før kampen ikke har har tjekket om modstanderens spillere har indtastet spil ID.
    • I efter kampen finder ud af at en eller flere spillere ikke har indtastet Spil ID.
    • I ikke kan spille på den pågældende dag. Kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag.
    • I ikke kan blive enige om at spille på en alternativ spilledag. Skriv en mail til fornite@esportligaen.dk. Måske kan de mægle i sagen.
  • 13.3. Der kan oprettes en konflikt hvis…
    • I har begrundet mistanke om snyd med tredjeparts programmer.
    • I har begrundet mistanke til at en eller flere spillere har udnyttet fejl i spillet, som ikke er tilladt jf. reglerne.
    • I har mistanke om at en spiller benytter en ulovlig account eller spiller ulovligt på en account.
  • 13.4. Sådan indrapporter du en konflikt.
    • Gå ind på kampens administrationsside og klik på “opret konflikt”.
    • Skriv en begrundelse for oprettelsen af konflikten og afvent svar fra admins. 
    • Det er op til det pågældende hold at fremskaffe beviser, der understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan admin afvise konflikten.

14.0 Indberetning af resultater og no shows

14.1 Generelt
  • 14.1.1 Det er pålagt at en af holdkaptajnerne eller holdlederen, umiddelbart efter kampen er færdig, at gå ind på deres holdprofil på www.esportligaen.dk og indtaste resultatet fra hvert map via nedenstående metode beskrevet i punkt 14.2
  • 14.1.2. Når et hold har indtastet et resultat, så skal modstanderholdet efterfølgende godkende resultatet.
  • 14.1.3 Hvis et hold har indtastet et resultat og modstanderen inden for 24 timer enten ikke godkender det eller har startet en konflikt, så står resultatet fast.
  • 14.1.4 No shows – et hold: Hvis en modstander ikke møder op som aftalt, så skal man så vidt det er muligt have det bekræftet af en admin. Derefter skal resultatet indberettes ved at bruge no-show knappen.
  • 14.1.5 No shows – begge hold: Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampen og ingen af holdene modtager point. Oplys gerne admins om situationen.
14.2 Indberetning af resultater
  • 14.2.1 Indrapportering af kampresultater sker via sitet, hvor holdkaptajnen kan indtaste resultatet. 
  • 14.2.2 Gå ind på selve kamp siden og klik på knappen “Administrer kamp”. Den sidder i toppen til højre.
  • 14.2.3 Der indtaste et resultat for hvert match.
    • Eksempel
    • Match 1: 7 -4
    • Match 2: 3 – 1
    • Match 3: 1 – 2
    • Match 4: 1 – 6
  • 14.2.4 Værdien der indtastes er holdenes samlede antal mål i hver match
  • 14.2.5 Det er altid det enkelte holds ansvar at indtaste og verificere resultater for den enkelte kamp.  
14.3 Godkendelse af resultater
  • 14.3.1 Det tabende hold skal godkende resultatet senest inden for 24 timer.
  • 14.3.2 Efter 24 timer står resultatet fast.
14.4 Screenhots
  • 14.4.1 Det påhviler hvert hold at tage screenshot ved afslutningen af hver match
  • 14.4.2 Vinderen af kampen opfordres altid til at uploade screenshots på ligaens hjemmeside efter kampen.
  • 14.4.3 Screenshots skal derudover beholdes i minimum 14 dage, og kunne fremvises ved behov. Snyd med indrapportering af kampe, anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne.

10.0 Snyd og exploits

  • 10.1 Det er ikke tilladt at bruge eksterne snyde programmer til at opnå et bedre resultat. Opdages en spiller i at snyde, så udelukkes denne fra ligaen.

11.0 Sanktioner

11.1 No shows eller frivillig trækning fra kampen.
  • 11.1.1 Hvis et hold i ligaen ikke melder sig klar modtager holdet et “no show”.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” .
  • 11.1.3 Modtager et hold to “no shows” i en ligaturnering vil de blive udelukket fra den efterfølgende turnering.

11.2 Snyd

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hovedadministrator en rapport til eSportligaens disciplinærudvalg. På baggrund af fremlagte rapport tager disciplinærudvalget stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf. 

  • 11.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
  • 11.2.2 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.
  • 11.2.3 Definition: Rødt kort = Karantæne i den igangværende og næste grupperunde.

Gældende for spillere:

  • 11.2.5 Hvis en spiller tages i at snyde for anden gang eller forsøger at omgå et gråt kort jf. ovenstående 11.2.4, f.eks ved at spille på en andens konto eller oprette en ny konto, så tildeles spilleren et sort kort. 

Gældende for hold:

  • 11.2.6 Hvis en spiller modtager et gråt kort, tildeles spillerens hold samtidigt et rødt kort jf. reglerne 11.1.3. 
  • 11.2.7 Hvis eSportligaen i en sæson tager to spillere i at snyde, og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson og den næste sæson.

Gældende for organisationer:

  • 11.2.8 Hvis en organisation i en pågældende sæson har 2 hold, også på tværs af ligaerne, der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.
  • 11.2.9 Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantænedøbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.

11.3 Brud på øvrige regler

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSport ligaens disciplinærudvalg.