CS:GO Regler

CS:GO Regler

Seneste rettelser i regelsættet v.4.0:

VIGTIGT: Husk også at læse de generelle regler for ligaen. De kan læses her.

September – 2020

  • Opdatering af regelsættet med henblik på sæson 4.

1.0 Fortolkning, forståelse og rettelser af regelsættet

  • 1.1 eSportligaen har altid ret til at ændre i regelsættet uden varsel. Rettelser sker ikke med tilbagevirkende kraft.
  • 1.2 eSportligaen har altid sidste ord i tilfælde af tvister, som ikke er beskrevet i regelsættet.
  • 1.3 Det påhviler holdet/spilleren selv at have læst og forstået regelsættet udstukket af eSportligaen.
  • 1.4 Hvis et eller begge hold vælger at afvikle kampe…
    • … som bryder eSportligaens regelsæt
    • … efter andre regler end dem som står beskrevet regelsættet
    • … imod spillere som ikke er registeret på listen over “aktive spillere”

      … så kan der ikke efterfølgende indberettes en konflikt og admins kan vælge ikke vurdere og dømme evt. konflikter som kan være opstået pga. ovenstående

2.0 og 3.0

4.0 Counter Strike Regler:

4.0 Struktur

  • LIGA:
  • 4.0.1 Hver kamp dag består af to kampe som begge afvikles som Bo1 kampe.
  • 4.0.2 Point
    • Vundet kamp = 3 point
    • Uafgjort kamp = 1 point
    • Tabt kamp = 0 point
  • CUP:
  • 4.0.3 Som udgangpunkt afvikles alle cup gruppespil som Bo1 uden OT.
  • 4.0.4 Som udgangspunkt afvikles alle slutspilskampe som Bo3 inkl. OT., medmindre andet er beskrevet.
  • 4.0.5 Point
    • Vundet kamp = 3 point
    • Uafgjort kamp = 1 point
    • Tabt kamp = 0 point
4.1  Map pool
  • Der konkurreres på følgende maps:
  • de_inferno
  • de_train
  • de_nuke
  • de_mirage
  • de_vertigo
  • de_overpass
  • de_dust2
4.2 Veto og valg af map
  • 4.2.1 LIGA: Begge kampe på en kampdag afvikles som Bo1, hvor begge hold bestemmer et map efter nedenstående Veto regler.
  • 4.2.2 CUPS: Cups kan afvikles efter både Bo1 og Bo3 formattet. Se den specifikke cup for flere detaljer.

    VETO REGLER FOR LIGA
  • Førstnævnte hold i den første kamp fjerner et map.
  • Sidstnævnte hold i den første kamp fjerner et map.
  • Førstnævnte hold vælger et map som spilles i den første kamp.
  • Sidstnævnte hold vælger startside på første map
  • Sidstnævnte hold vælger et map som spilles i den anden kamp.
  • Førstnævnte hold vælger startside på andet map
  • VETO REGLER FOR CUPS (Bo1)
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Det sidste map vil det valgte map

    VETO REGLER FOR CUPS (Bo3)
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Førstnævnte hold vælger første map
  • Sidstnævnte hold vælger startside på første map
  • Sidstnævnte hold vælger andet map
  • Førstnævnte hold vælger startside på andet map
  • Sidste map vil være decideren, i dette tilfælde tredje map
  • 4.2.2 VETO forløbet håndteres intern mellem holdene ved at holdkaptajnerne tager kontakt og aftaler.
  • 4.2.3 For at sikre fairness for begge hold, så opfordrer ligaen til, at veto udføres i timen op til kampen. Hvis man vælger at gennemføre veto seancen på et tidligere tidspunkt, så bør den afsluttes senest 30 minutter efter den er påbegyndt.
  • 4.2.4 Valg af side afgøres ved knife runde, medmindre andet er nævnt ovenfor.

4.3 Kampafvikling

!!VIGTIGT!! Inden kampen går igang skal begge hold sikre sig, at alle de spillere som deltager i kampen også står på de respektive holdsider under “aktive spillere” og at SPIL ID og spiller matcher hinanden.

!!VIGTIGT!! Hvis man vælger at afvikle kampen med spillere som ikke står på den “aktive spiller” liste, så træder paragraf 1.4 i kraft.

  • 4.3.1 Alle kampe skal spilles 5on5, men det er tilladt at spille kampen med 4 mand. Hvis et hold ikke kan stille minimum 4 spillere taber holdet. Allerede afgjorte maps vil beholde deres oprindelige resultat. Kun det pågældende og eventuelt kommende maps, vil blive påvirket af en taber dom.
  • 4.3.2 En kamp består af to halvlege af 15 runder, med hver runde på max tid på 1 minut og 55 sekunder (mp_roundtime_defuse 1.92) og en bombe tid på 40 sekunder (mp_c4timer 40)

    LIGA REGLER:
  • 4.3.3 Vinderen af mappet er det hold, som først når 16 runder. Holdet får 3 point.
  • 4.3.4 Der spilles to kampe (BO1), så det er muligt vinde 2 kampe og dermed 6 point.
  • 4.3.5 Ved afgjort 15-15 i en kamp tildeles der 1 point til hvert hold. Der spilles IKKE overtime.

    CUP REGLER:
  • 4.3.6 Vinderen af mappet er det hold, som først når 16 runder.
  • 4.3.7 Ved afgjort 15-15 i en gruppespils kamp tildeles der 1 point til hvert hold. Der spilles IKKE overtime.

4.4 Generelle regler for kampe

  • 4.4.1 Kommunikation ingame skal holdes på et sagligt niveau, og det påhviler holdkaptajnerne at stå for den generelle kommunikation. Dårlig opførsel, trusler og lignende bliver ikke tolereret og kan medføre sanktioner.
  • 4.4.2 Det er tilladt at pause for tekniske problemer, samt en taktisk pause på maksimalt 3 minutter pr. halvleg. Det er kun tilladt at pause i freezetime.
  • 4.4.3 Tekniske timeouts er kun tilladt i 15 minutter, herefter kan det ene hold kræve at kampen fortsættes.
  • 4.4.4 Mappet skal kun spilles helt om, hvis serveren crasher helt inden for de første 3 runder. Herefter aftales der indbyrdes hvad start økonomi skal sættes til, for at fortsætte kampen på en fair måde.
  • 4.4.5 Streaming af en kamp er altid tilladt, såfremt at der minimum er et delay på 90 sekunder. Streaming sker via GOTV og aldrig via direkte spectator pladser.
    • In-eye streaming = 90 sekunders Delay på twitch
    • Spectator streaming = GOTV 90 sekunders Delay.
  • 4.4.6 Spectators er på intet tidspunkt tilladt.
  • 4.4.7 Det er ikke tilladt at benytte andre karakter skins end default. Hvis man er joinet serveren med andet, skal man skifte til default karakter skin inden kampen starter.
  • 4.4.8 Det er tilladt at bruge custom våben skins
  • 4.4.9 In-game coaching er ikke tilladt på nuværende tidspunkt grundet mulig bug i spillet. Når fejlen er bekræftet væk med 100% sikkerhed, så fjernes denne paragraf.

4.5 Chikane

  • 4.5.1 Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen i på nogen måde, det vil sige at chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
  • 4.5.2 Hvis der forekommer problemer er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og anden dokumentation, der kan bruges som bevis og dette skal sendes til admins.
  • 4.5.3 Gør en spiller brug af ord eller tegn, som anses for at være racistiske eller yderst diskriminerende overfor religion eller minoritetsgrupper, så kan admins vurdere om holdet skal tildeles et default loss.

4.6 Seeding til pokalrækken i Sæson 4

  • 4.6.1 Alle hold der er tilmeldt pokalrækkernes sæson 4 vil blive placeret i 1. division. Efter første grupperunde rykker de dårligst placerede hold ned i 2. division.
  • 4.6.2 Alle nye hold der tilmeldes efter grupperunde 1 vil blive placeret i 2. division
  • 4.6.3 Undtagelse: Hvis der opstår et skævt antal hold på tværs af divisionerne, så har admins ret til at fordele hold efter deres vurdering.

4.7 Før kampen

  • TJEK IND I LIGAERNE
  • 4.7.1 Alle holdledere eller holdkaptajner skal i sæson 4 tjekke deres hold ind forud for en planlagt kamp.
  • 4.7.2 Begge hold skal før kampen tjekke ind kamp. Du kan tjekke ind så snart du har modtaget dit kampprogram.
  • 4.7.3 Hvis et hold ikke tjekker ind til kamp, så betragtes det i udgangpunktet som et NO SHOW, og holdet modtager en straf. Modstanderen kan dog vælge at afvikle kampen alligevel.
  • 4.7.4 Man kan tjekke ind på kamp administrations siden.
  • 4.7.5 Tider for Tjek-ind
    • DGI-LIGAEN: 12 timer før kamp start
    • STUDIE-LIGAEN: 1 time før kampstart
    • KOLLEGA-LIGAEN: 2 timer før kampstart
    • EFTERSKOLE-LIGAEN: 1 time før kampstart
    • OLDBOYS-LIGAEN: 1 time før kampstart
    • UNG-LIGAEN: 1 time før kampstart
    • ESPORT-LIGAEN: 2 timer før kampstart
  • Streaming
  • 4.7.6 Hvis kampen streames, skal alle parter være klar på serveren 10 min før kampstart

4.8 Streaming i sæson 4

  • 4.8.1 Vi streamer kampe i Kollega-ligaen, Esport-ligaen og Oldboys-ligaen.
  • 4.8.2. Hvis du er interesseret I at streame kampe fra Studie, Efterskole, Ung eller DGI, så I meget gerne kontakte os pr. mail.

4.9 Regler for op- og nedrykning:

4.9.1 Tie- breakers:
  • I tilfælde af pointlighed, så afgøres holdenes placering således:

1. Flest point
2. Højest difference, primær score (Runder)
3. Højest difference, sekundær score (Maps)
4. Lodtrækning

4.10 Niveau inddeling CS:GO

I sæson 4 introducerer eSportligaen et nyt ELO baseret niveau system. Dette er gjort for at kunne sikre så jævnt et niveau som muligt.

Angivelse af niveau ved tilmelding
  • 4.10.1 Ved tilmelding til en turnering skal alle spillere angive deres niveau (CS:GO MM Rank).
  • 4.10.2 Tilmelder man sit hold uden at angive niveau, så placeres holdet enten i en unranked turnering med andre unranked hold eller på A niveau.
  • 4.10.3 Når en spiller angiver sit niveau, så skal det være dennes reelle niveau. Der kan forekomme situationer hvor en spiller ikke har dystet i en MM kamp, kun spiller Faceit eller en eller flere CSGO accounts. I disse tilfælde bør man:
    • Ingen MM rank: Hvis spilleren er helt ny, så angives Unranked.
    • Ingen MM rank: Hvis spilleren har spillet en masse private kampe, men aldrig MM, så bør man indtaste et antaget niveau. Hellere højere end for lavt
    • Ingen MM rank: Har en spillet “mistet” sin gamle MM rank pga manglede MM kampe, så skal man indtaste den seneste rank eller et antaget niveau. Det antagede niveau må aldrig være lavere end seneste rank.
    • Kun FaceIT rank: Ved angivelse brug den vedhæftede guide til at vælge dit niveau.
    • Flere CS:GO accounts: Brug af smurf accounts anses for at være meget usportsligt, da formålet er at skjule spillerens reelle niveau
    • Flere CS:GO accounts: En spiller skal ALTID angive spillerens højeste rank uanset hvilken account der bruges hos esportligaen.

      Eksempel: En spiller har to accounts. En med MG1 rank og en med LEM rank. Hvis spilleren bruger den account med MG1 rank i esportligaen, så skal niveauet angives til at være LEM.

!! VIGTIGT !! Snyd med MM Rank og angivelse af niveau kan medføre karantæne og default loss til hold.
!! VIGTIGT !! Brug af smurf account for at kunne angive et lavere niveau og dermed omgå ligaens niveau system, anses som snyd og kan medføre karantæne og default loss.
!! VIGTIGT !! Vi anser det som en alvorlig forseelse og direkte vildledende, hvis en spiller opretter/bruger en lavere MM rank account for at matche sine venner/kollegaers etc. niveau.

5.0 Spilletider:

5.1 Kamptidspunkter:
  • 5.1.1 Alle hold spiller to kampe pr. uge mod samme modstander. En kamp som hjemmehold og en som udehold. Første kamp spilles på det liga specifikke tidspunkt f.eks. kl. 19:00 i Esport-ligaen. Anden kamp spilles 1 time efter.
    5.1.2. Kampene fastsættes som udgangspunkt til et specifikt tidspunkt hver uge – kampene kan dog godt afvikles på andre tider så længe begge parter kan blive enige herom. Se punkt 5.2.
  • 5.1.3 Det er tilladt at samle sine kampe i en uge. Se punkt 5.2.

DGI-LIGAEN:
CS:GO – Pokalrækken: Lørdag kl. 13:00
CS:GO – Bredderækken: Lørdag k. 10.00

EFTERSKOLE-LIGAEN:
CS:GO: Torsdag kl. 19:30

STUDIE-LIGAEN:
CS:GO: Onsdag kl. 19.00

ESPORT-LIGAEN:
CS:GO: Torsdag kl. 19.00

KOLLEGA-LIGAEN:
CS:GO Onsdag kl. 20:00

UNG-LIGAEN:
CS:GO: Onsdag kl. 16.00

OLD BOYS-LIGAEN:
CS:GO: Søndag kl. 20.00

5.2 Flytning af kampe
  • 5.2.1 Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt. 
  • 5.2.2 Alle kampe som flyttes til en anden dato skal være afviklet ved udgangen af den sidste kampuge i grupperunden/gruppespillet (søndag midnat). 
  • 5.2.3 Alle flytninger af kampe skal registeret via kampadministrationssiden, hvor man kan anmode om ny spille dato.
  • 5.2.4 Hvis en kamp ikke kan afvikles, da ingen af holdene kan spille på kampdagen eller blive enige om en alternativ dato, så henvises der til punkt 9.1.5. i de spil specifikke regler.

6.0 Kommunikation

  • 6.1 Hvert hold er som minimum pålagt at vælge en holdkaptajn, som håndterer al kommunikation mellem hold og eSportligaen. 
  • 6.2 Hvis et hold består af børn under 14 år, så opfordrer eSportligaen alle hold til at tilknytte en holdleder til at foretage al kommunikation i mellem holdene og ligaen.
  • 6.3 Hvis I har behov for at kommunikere med modstanderholdet inden kampen, så kan I kontakte dem via deres holdprofil.
  • 6.4. eSportligaen opfordrer til at man bruge SMS til at kommunikere imellem holdene.
  • 6.5. eSportligaen anbefaler alle detaljer vedr. kampene er aftalt på forhånd imellem respektive holdledere eller kaptajner. 
  • 6.6. Såfremt det før kampstart ikke har været muligt at aftale kampens detaljer, så skal begge hold møde op på eSportligaens Discord kanal min. 15 minutter før kampstart.
  • 6.7. Vi opfordrer alle hold til at være tilstede på discord under kampen, da det her muligt, at komme i kontakt med admin.

    eSportligaens Discord -> LINK

    Guide til discord:
    • Når man har åbnet Discord, så går man ind i den kanal som tilhører den liga man spiller i. Spiller man f.eks. Fortnite i DGI ligaen, så går man ind i Fortnite-DGI kanalen.
    • Opstart en privat samtale med modstanderen og del IP og PW til serveren.
    • Første gang man besøger discord: For at kunne skrive beskeder inde i Discord, skal du registrerer din profil. Sørg for at bruge et profilnavn som matcher din eSportliga-profil.
    • Info om Discord: Discord er et gratis tekst- og samtaleprogram udviklet til gaming. Det kan bruges i webbrowseren eller downloades til PC. Download her: www.discord.com

7.0 Server

  • 7.0.1 Det påhviler hjemmeholdet at kunne stille med server placeret i DK, NO, SE, DE eller NL. Server skal køre 128 Ticks. Hjemmeholdet er det hold som står nævnt først i den første kamp. 
  • 7.0.2 Det er tilladt at skifte server imellem kampene, men det er ikke et krav. Som udgangspunkt skal samme server bruges til begge kampe.
  • 7.0.3 Kan hjemmeholdet ikke stille en server, så kan man bruge udeholdets server som alternativ.
  • 7.0.4 Har ingen af holdene en server, så har eSportligaen mindre antal servere som kan lånes. Dette foregår efter først til mølle princippet.
  • 7.0.5 Har man brug for en server, så skal man i god tid, senest 2 dage før kampdagen, skrive til cs@esportligaen.dk
  • 7.0.6 Stiller man med egen server, så skal man bruge ESPORTLIGAENS OFFICIELLE SERVER CONFIG
  • 7.0.7 Hvis begge hold er enige før kampstart, så er det tilladt at spille med f.eks. ESL config. Der kan ikke oprettes en konflikt vedr. forkert config, hvis kampen er spillet.
  • 7.0.8 Et hold har ret til at påkræve esportligaens config.

8.0 Konflikter

Herunder findes der en guideline til hvornår der kan oprettes en konflikt:

  • 8.1 Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen.
  • 8.2. Der skal ikke oprettes en konflikt hvis:
    • I før kampen har accepteret at spille med en anden config end ligaens egen.
    • I før kampen har accepteret at spille på en server der ikke lever op til kravene i reglerne. F.eks. 128 ticks.
    • I før kampen ikke har har tjekket om modstanderens spillere har indtastet spil ID.
    • I efter kampen finder ud af at en eller flere spillere ikke har indtastet Spil ID. NB: Dette gælder ikke pokalrækkerne. Her SKAL alle have steam ID indtastet.
    • I ikke kan spille på den pågældende dag. Kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag.
    • I ikke kan blive enige om at spille på en alternativ spilledag. Skriv en mail til cs@esportligaen.dk. Måske kan de mægle i sagen.
  • 8.3. Der kan oprettes en konflikt hvis:
    • I har begrundet mistanke om snyd med tredjeparts programmer
    • I har begrundet mistanke til at en spiller eller flere spillere har udnyttet fejl i spillet som ikke er tilladt jf. reglerne.
    • I har mistanke om at en spiller spiller på en ulovlig account eller ulovligt på en account.
  • 8.4. Sådan indrapporter du en konflikt.

    • Gå ind på kampens administrationsside og klik på “opret konflikt”.
    • Skriv en begrundelse for oprettelsen af konflikten og afvent svar fra admins. 
    • Det er op til det pågældende hold at fremskaffe beviser der understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan admin afvise konflikten.

9.0 Indberetning af resultater og no shows

9.1 Generelt
  • 9.1.1 Det er pålagt at en af holdkaptajnerne eller holdlederen, umiddelbart efter kampen er færdig, at gå ind på deres holdprofil på www.esportligaen.dk og indtaste resultatet fra hvert map via nedenstående metode beskrevet i punkt 9.2
  • 9.1.2. Når et hold har indtastet et resultat, så skal modstanderholdet efterfølgende godkende resultatet.
  • 9.1.3 Hvis et hold har indtastet et resultat og modstanderen inden for 24 timer enten ikke godkender det eller har startet en konflikt, så står resultatet fast.
  • 9.1.4 No shows – et hold: Hvis en modstander ikke møder op som aftalt, så skal man så vidt det er muligt have det bekræftet af en admin. Derefter skal resultatet indberettes ved at bruge no-show knappen.
  • 9.1.5 No shows – begge hold: Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampen og ingen af holdene modtager point. Oplys gerne admins om situationen.
9.2 Indberetning af resultater
  • 9.2.1 Indrapportering af kampresultater sker via sitet, hvor holdkaptajnen eller holdlederen kan indtaste resultatet.
  • 9.2.2 Gå ind på selve kamp siden og klik på knappen “Administrer kamp”. Den sidder i toppen til højre.
  • 9.2.3 Når der skal indrapporteres resultat i CS:GO så skal man indtaste fordelingen af vundne runder, samt hvilke maps der er dystet på. F.eks. 16-9. Det er ikke nok at skrive 1-0
  • 9.2.4 Det er altid det enkelte holds ansvar at indtaste og verificere resultater for den enkelte kamp. 
9.3 Godkendelse af resultater
  • 9.3.1 Det tabende hold skal godkende resultatet senest inden for 24 timer.
  • 9.3.2 Efter 24 timer står resultatet fast.
9.4 Screenhots
  • 9.4.1 Det påhviler hvert hold at tage screenshot ved afslutningen på hvert map af scoreboardet. 
  • 9.4.2 Vinderen af kampen opfordres altid til at uploade screenshots på ligaens hjemmeside efter kampen.
  • 9.4.3 Screenshots skal derudover beholdes i minimum 14 dage og kunne fremvises ved behov. Snyd med indrapportering af kampe, anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne.

10.0 Snyd og exploits

  • 10.1 Hver spiller er altid pålagt at optage in-eyes demo af deres kampe. Dette gøres ved at skrive “record xxx” i konsollen.  Demoen skal kunne fremvises for eSportligaen på forlangende.
  • 10.2 Boosting er ikke tilladt, såfremt man exploiter en fejl i mappet. Boosting er aldrig tilladt, hvis det er for at plante bomben uden for rækkevidde. Bomben skal altid kunne nås af CT.
  • 10.3 Map exploits er ikke tilladt. Alle bevidste forsøg på at udnytte en dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet, vil blive straffet med enten tabt runde eller map.
  • 10.4 Det er tilladt at benytte alias til eksempelvis jump-throw scripts, i det omfang hvor det følger de internationale regler og ikke udnytter en bug i spillet.
  • 10.5 Det er ikke tilladt at spille på en anden spillers account.

11.0 Sanktioner

11.1 No shows eller frivillig trækning fra kampen.
Gældende for pokalrækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar modtager holdet et “No show” og en straf på 50% af holdets samlede rangliste point når den igangværende grupperunde slutter.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdets samlede rangliste point når den igangværende grupperunde slutter.
  • 11.1.3 Modtager et hold to no-shows i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.
  • 11.1.5. Vælger et hold frivilligt at trække sig fra en kamp, så giver det flg. straf.
    • 11.1.5.1 I grupperunde 1-4. Ingen straf
    • 11.1.5.2 I grupperunde 5 modtager holdet en straf på 20% af holdets samlede rangliste point når den igangværende grupperunde slutter.
Gældende for bredderækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar modtager holdet et “No show”
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show”
  • 11.1.3 Modtager et hold to no-shows i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.

11.2 Snyd

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSportligaens disciplinærudvalg. På baggrund af fremlagte rapport tager disciplinærudvalget stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf. 

  • 11.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
  • 11.2.2 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.
  • 11.2.3 Definition: Rødt kort = Karantæne i den igangværende og næste grupperunde.

Gældende for spillere:

  • 11.2.4 Hvis en spiller tages i at snyde eller bruge en steam konto der har en VAC ban, som er under ét år gammelt, modtager spilleren et gråt kort og spilleren udelukkes for al liga deltagelse i indeværende, samt efterfølgende sæson. VAC bans som er over ét år er tilladt.
  • 11.2.5 Hvis en spiller tages i at snyde for anden gang eller forsøger at omgå et gråt kort jf. ovenstående 11.2.4, f.eks ved at spille på en andens konto eller oprette en ny konto, så tildeles spilleren et sort kort. 

Gældende for hold:

  • 11.2.6 Hvis en spiller modtager et gråt kort, tildeles spillerens hold samtidigt et rødt kort jf. reglerne 11.1.3. 
  • 11.2.7 Hvis eSportligaen i en sæson tager 2 spillere i at snyde og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson og den næste sæson.

Gældende for organisationer:

  • 11.2.8 Hvis en organisation i en pågældende sæson har 2 hold, også på tværs af ligaerne, der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.
  • 11.2.9 Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.

11.3 Brud på øvrige regler

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSport ligaens disciplinærudvalg. Der kan herefter påføres sanktioner imod den pågældende spiller eller hold.