● Livestream nu

Offline

CS:GO Regler

CS:GO Regler

Seneste rettelser i regelsættet v.3.0:

VIGTIGT: Husk også at læse de generelle regler for ligaen. De kan læses her.

Uge 37 August – 2019

  • Tilføjet punkt 4.7 vedr. Streaming af kampe
  • Tilføjet punkt 4.6 vedr. seeding
  • Ændring i punkt 4.6.1 vedr. seeding

August – 2019

  • Tilføjelse af punkt 1.4
  • Opdatering af hele punkt 5.2 flytning af kampe 
  • Opdatering af hele punkt 6.0. Kommunikation

1.0 Fortolkning, forståelse og rettelser af regelsættet

  • 1.1 eSportligaen har altid ret til at ændre i regelsættet uden varsel. Rettelser sker ikke med tilbagevirkende kraft.
  • 1.2 eSportligaen har altid sidste ord i tilfælde af tvister, som ikke er beskrevet i regelsættet.
  • 1.3 Det påhviler holdet/spilleren selv at have læst og forstået regelsættet udstukket af eSportligaen.
  • 1.4 Hvis hold vælger at afvikle kampe efter andre regler end dem som står beskrevet i eSportligaens regelsæt, så kan der ikke efterfølgende indberettes en konflikt.

2.0 og 3.0

4.0 Counter Strike Regler:

På hver kampdag er alle hold tildelt to kampe. To kampe mod samme modstander. Hver kamp skal behandles som individuelle kampe og giver 3 point for en sejr, og 1 point for uafgjort. Begge kampe spilles som BO1. 

4.1  Map pool
  • Der konkurreres på følgende maps:
  • de_inferno
  • de_train
  • de_nuke
  • de_mirage
  • de_vertigo
  • de_overpass
  • de_dust2
4.2 Veto og valg af map
  • 4.2.1 Begge kampe på en kampdag afvikles som BO1, hvor begge hold bestemmer et map efter nedenstående Veto regler.
  • Førstnævnte hold i den første kamp fjerner et map.
  • Sidstnævnte hold i den første kamp fjerner et map.
  • Førstnævnte hold vælger et map som spilles i den første kamp.
  • Sidstnævnte hold vælger et map som spilles i den anden kamp.
  • 4.2.2 VETO forløbet håndteres intern mellem holdene ved at holdkaptajnerne tager kontakt og aftaler.
  • 4.2.3 For at sikre fairness for begge hold, så opfordrer ligaen til, at veto udføres i timen op til kampen. Hvis man vælger at gennemføre veto seancen på et tidligere tidspunkt, så bør den afsluttes senest 30 minutter efter den er påbegyndt.

4.3 Kampafvikling

  • 4.3.1 Alle kampe skal spilles 5on5, men det er tilladt at spille kampen med 4 mand. Hvis et hold ikke kan stille minimum 4 spillere taber holdet. Allerede afgjorte maps vil beholde deres oprindelige resultat. Kun det pågældende og eventuelt kommende maps, vil blive påvirket af en taber dom.
  • 4.3.2 En kamp består af to halvlege på 15 runder, hvorefter der skiftes side undervejs. Hver runde er som udgangspunkt 1 minut og 55 sekunder, mens bomben er sat til 40 sekunder.
  • 4.3.3 Hvert map starter med en kniv runde, hvor vinderne vælger hvilken side de starter på.
  • 4.3.4 Vinderen af mappet er det hold, som først når 16 runder. Holdet får 3 point.
  • 4.3.5 Der spilles to kampe (BO1), så det er muligt vinde 2 kampe og dermed 6 point.
  • 4.3.6 Ved uafgjort 15-15 i en kamp tildeles der 1 point til hvert hold. Der spilles IKKE overtime.

4.4 Generelle regler for kampe

  • 4.4.1 Kommunikation ingame skal holdes på et sagligt niveau, og det påhviler holdkaptajnerne at stå for den generelle kommunikation. Dårlig opførsel, trusler og lignende bliver ikke tolereret og kan medføre sanktioner.
  • 4.4.2 Det er tilladt at pause for tekniske problemer, samt en taktisk pause på maksimalt 3 minutter pr. halvleg. Det er kun tilladt at pause i freezetime.
  • 4.4.3 Tekniske timeouts er kun tilladt i 15 minutter, herefter kan det ene hold kræve at kampen fortsættes.
  • 4.4.4 Mappet skal kun spilles helt om, hvis serveren crasher helt inden for de første 3 runder. Herefter aftales der indbyrdes hvad start økonomi skal sættes til, for at fortsætte kampen på en fair måde.
  • 4.4.5 Streaming af en kamp er altid tilladt, såfremt at der minimum er et delay på 90 sekunder. Streaming sker via GOTV og aldrig via direkte spectator pladser.
  • 4.4.6 Spectators er på intet tidspunkt tilladt.

4.5 Chikane

  • 4.5.1 Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen i på nogen måde, det vil sige at chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
  • 4.5.2 Hvis der forekommer problemer er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og anden dokumentation, der kan bruges som bevis og dette skal sendes til admins.

4.6 Før kampen

  • 4.5.1 Alle hold skal i sæson 3 melde sig klar forud for en planlagt kamp.
  • 4.5.2 Begge hold skal minimum 4 timer før kampen melde sig klar til kamp.
  • 4.5.3 Hvis et hold ikke melder sig klar til kamp betragtes det som et NO SHOW, og holdet modtager en straf. Se. sektion 11
  • 4.5.4 Man kan melde sig klar inde på den respektive kamp.

4.6 Seeding til pokalrækken i Sæson 3

  • 4.6.1 Seeding til pokalrækkens sæson 3 vil blive baseret på den endelige rangliste ved udgangen af sæson 2.
  • 4.6.2 Alle nye hold vil blive placeret i 2. division
  • 4.6.3 Undtagelse: Hvis der opstår et skævt antal hold på tværs af divisionerne, så har admins ret til at fordele hold efter deres vurdering.

4.7 Streaming i sæson 3

  • 4.7.1 Der vil blive streamet CS:GO kampe fra ESD-Ligaen, Efterskole-ligaen, DGI-ligaen, Kollega-ligaen og Old boys-ligaen i sæson 3.
  • 4.7.2 Alle kampene vil blive vist på eSportligaens twitch kanal og evt. på vores facebook side.
  • 4.7.3 Hvis et hold ønsker deres kamp streamet, så skal de udfylde vores streaming formular om senest lørdagen inden den pågældende kampuge. Se punkt. 4.7.5.
  • 4.7.4 Du ansøger om streamet HER (Link kommer)
  • 4.7.5 Deadline for ansøgninger om streaming:
    • Grupperunde 1 : Kamp uge 1: Lørdag d. 19/10
    • Grupperunde 1 : Kamp uge 2: Lørdag d. 26/10
    • Grupperunde 1 : Kamp uge 3: Lørdag d. 2/11
    • Grupperunde 2 : Kamp uge 1: Lørdag d. 9/11
    • Grupperunde 2 : Kamp uge 2: Lørdag d. 16/11
    • Grupperunde 2 : Kamp uge 3: Lørdag d. 23/11
    • Næste grupperunder opdateres i januar.
  • 4.7.6 Det er som udgangspunkt streameren der har fuld bestemmelses ret over hvilke kampe der vises.
  • 4.7.7 Streaming programmet for en kamp uge offentliggøres mandag i den pågældende kampuge.

5.0 Spilletider:

5.1 Kamptidspunkter:
  • 5.1.1 Alle hold spiller to kampe pr. uge mod samme modstander. En kamp som hjemmehold og en som udehold. Første kamp spilles på det liga specifikke tidspunkt f.eks. kl. 19:00 i ESD-ligaen. Anden kamp spilles 1 time efter.
    5.1.2. Kampene fastsættes som udgangspunkt til et specifikt tidspunkt hver uge – kampene kan dog godt afvikles på andre tider så længe begge parter kan blive enige herom. Se punkt 5.2.
  • 5.1.3 Det er tilladt at samle sine 3 kampe i en uge. Se punkt 5.2.

DGI-LIGAEN:
CS:GO – Pokalrækken: Lørdag kl. 13:00
CS:GO – Bredderækken: Lørdag k. 10.00

EFTERSKOLE-LIGAEN:
CS:GO: Torsdag kl. 19:30

STUDIE-LIGAEN:
CS:GO: Onsdag kl. 19.00

ESD-LIGAEN:
CS:GO: Torsdag kl. 19.00
CS:GO Oldboys: Søndag kl. 20.00

KOLLEGA-LIGAEN:
CS:GO Onsdag kl. 20:00

UNG-LIGAEN:
CS:GO: Onsdag kl. 16.00

5.2 Flytning af kampe
  • 5.2.1 Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt. 
  • 5.2.2 Alle kampe som flyttes til en anden dato skal være afviklet ved udgangen af kamp uge 3 (søndag midnat). 

    eks. Grupperunde 2 løber i ugerne 43, 44, 45 og 46. Det betyder at alle kampe skal være afviklet senest i uge 45, da det er den tredje kampuge.
  • 5.2.3 Alle flytninger af kampe skal adviseres til dommerne på deres respektive mails, samt noteres under den pågældende kamps kommentarfelt.
  • 5.2.4 Hvis en kamp ikke kan afvikles, da ingen af holdene kan spille på kampdagen eller blive enige om en alternativ dato, så henvises der til punkt 9.1.5. i de spil specifikke regler.

6.0 Kommunikation

  • 6.1 Hvert hold er som minimum pålagt at vælge en holdkaptajn, som håndterer al kommunikation mellem hold og eSportligaen. 
  • 6.2 Hvis et hold består af børn under 14 år, så opfordrer eSportligaen alle hold til at tilknytte en holdleder til at foretage al kommunikation i mellem holdene og ligaen.
  • 6.3 Hvis I har behov for at kommunikere med modstanderholdet inden kampen, så kan I kontakte dem via deres holdprofil.
  • 6.4. eSportligaen opfordrer til at man bruge kommunikationsfeltet under den pågældende kamp. 
  • 6.5. eSportligaen anbefaler alle detaljer vedr. kampene er aftalt på forhånd imellem respektive holdledere eller kaptajner. 
  • 6.6. Såfremt det før kampstart ikke har været muligt at aftale kampens detaljer, så skal begge hold møde op på eSportligaens Discord kanal min. 15 minutter før kampstart.
  • 6.7. Vi opfordrer alle hold til at være tilstede på discord under kampen, da det her muligt, at komme i kontakt med admin.

    eSportligaens Discord -> LINK

    Guide til discord:
    • Når man har åbnet Discord, så går man ind i den kanal som tilhører den liga man spiller i. Spiller man f.eks. Fortnite i DGI ligaen, så går man ind i Fortnite-DGI kanalen.
    • Opstart en privat samtale med modstanderen og del IP og PW til serveren.
    • Første gang man besøger discord: For at kunne skrive beskeder inde i Discord, skal du registrerer din profil. Sørg for at bruge et profilnavn som matcher din eSportliga-profil.
    • Info om Discord: Discord er et gratis tekst- og samtaleprogram udviklet til gaming. Det kan bruges i webbrowseren eller downloades til PC. Download her: www.discord.com

7.0 Server

  • 7.0.1 Det påhviler hjemmeholdet at kunne stille med server placeret i DK, NO, SE, DE eller NL. Server skal køre 128 Ticks. Hjemmeholdet er det hold som står nævnt først i den første kamp. 
  • 7.0.2 Det er tilladt at skifte server imellem kampene, men det er ikke et krav. Som udgangspunkt skal samme server bruges til begge kampe.
  • 7.0.3 Kan hjemmeholdet ikke stille en server, så kan man bruge udeholdets server som alternativ.
  • 7.0.4 Har ingen af holdene en server, så har eSportligaen mindre antal servere som kan lånes. Dette foregår efter først til mølle princippet.
  • 7.0.5 Har man brug for en server, så skal man i god tid, senest 2 dage før kampdagen, skrive til cs@esportligaen.dk
  • 7.0.6 Stiller man med egen server, så skal man bruge ESPORTLIGAENS OFFICIELLE SERVER CONFIG
  • 7.0.7 Hvis begge hold er enige før kampstart, så er det tilladt at spille med f.eks. ESL config. Der kan ikke oprettes en konflikt vedr. forkert config, hvis kampen er spillet.
  • 7.0.8 Et hold har ret til at påkræve esportligaens config.

8.0 Konflikter

Herunder findes der en guideline til hvornår der kan oprettes en konflikt:

  • 8.1 Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen.
  • 8.2. Der skal ikke oprettes en konflikt hvis:
    • I før kampen har accepteret at spille med en anden config end ligaens egen.
    • I før kampen har accepteret at spille på en server der ikke lever op til kravene i reglerne. F.eks. 128 ticks.
    • I før kampen ikke har har tjekket om modstanderens spillere har indtastet spil ID.
    • I efter kampen finder ud af at en eller flere spillere ikke har indtastet Spil ID. NB: Dette gælder ikke pokalrækkerne. Her SKAL alle have steam ID indtastet.
    • I ikke kan spille på den pågældende dag. Kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag.
    • I ikke kan blive enige om at spille på en alternativ spilledag. Skriv en mail til cs@esportligaen.dk. Måske kan de mægle i sagen.
  • 8.3. Der kan oprettes en konflikt hvis:
    • I har begrundet mistanke om snyd med tredjeparts programmer
    • I har begrundet mistanke til at en spiller eller flere spillere har udnyttet fejl i spillet som ikke er tilladt jf. reglerne.
    • I har mistanke om at en spiller spiller på en ulovlig account eller ulovligt på en account.
  • 8.4. Sådan indrapporter du en konflikt.

    • Gå ind på kampens administrationsside og klik på “opret konflikt”.
    • Skriv en begrundelse for oprettelsen af konflikten og afvent svar fra admins. 
    • Det er op til det pågældende hold at fremskaffe beviser der understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan admin afvise konflikten.

9.0 Indberetning af resultater og no shows

9.1 Generelt
  • 9.1.1 Det er pålagt at en af holdkaptajnerne eller holdlederen, umiddelbart efter kampen er færdig, at gå ind på deres holdprofil på www.esportligaen.dk og indtaste resultatet fra hvert map via nedenstående metode beskrevet i punkt 9.2
  • 9.1.2. Når et hold har indtastet et resultat, så skal modstanderholdet efterfølgende godkende resultatet.
  • 9.1.3 Hvis et hold har indtastet et resultat og modstanderen inden for 24 timer enten ikke godkender det eller har startet en konflikt, så står resultatet fast.
  • 9.1.4 No shows – et hold: Hvis en modstander ikke møder op som aftalt, så skal man så vidt det er muligt have det bekræftet af en admin. Derefter skal resultatet indberettes ved at bruge no-show knappen.
  • 9.1.5 No shows – begge hold: Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampen og ingen af holdene modtager point. Oplys gerne admins om situationen.
9.2 Indberetning af resultater
  • 9.2.1 Indrapportering af kampresultater sker via sitet, hvor holdkaptajnen eller holdlederen kan indtaste resultatet.
  • 9.2.2 Gå ind på selve kamp siden og klik på knappen “Administrer kamp”. Den sidder i toppen til højre.
  • 9.2.3 Når der skal indrapporteres resultat i CS:GO så skal man indtaste fordelingen af vundne runder, samt hvilke maps der er dystet på. F.eks. 16-9. Det er ikke nok at skrive 1-0
  • 9.2.4 Det er altid det enkelte holds ansvar at indtaste og verificere resultater for den enkelte kamp. 
9.3 Godkendelse af resultater
  • 9.3.1 Det tabende hold skal godkende resultatet senest inden for 24 timer.
  • 9.3.2 Efter 24 timer står resultatet fast.
9.4 Screenhots
  • 9.4.1 Det påhviler hvert hold at tage screenshot ved afslutningen på hvert map af scoreboardet. 
  • 9.4.2 Vinderen af kampen opfordres altid til at uploade screenshots på ligaens hjemmeside efter kampen.
  • 9.4.3 Screenshots skal derudover beholdes i minimum 14 dage og kunne fremvises ved behov. Snyd med indrapportering af kampe, anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne.

10.0 Snyd og exploits

  • 10.1 Hver spiller er altid pålagt at optage in-eyes demo af deres kampe. Dette gøres ved at skrive “record xxx” i konsollen.  Demoen skal kunne fremvises for eSportligaen på forlangende.
  • 10.2 Boosting er ikke tilladt, såfremt man exploiter en fejl i mappet. Boosting er aldrig tilladt, hvis det er for at plante bomben uden for rækkevidde. Bomben skal altid kunne nås af CT.
  • 10.3 Map exploits er ikke tilladt. Alle bevidste forsøg på at udnytte en dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet, vil blive straffet med enten tabt runde eller map.
  • 10.4 Det er tilladt at benytte alias til eksempelvis jump-throw scripts, i det omfang hvor det følger de internationale regler og ikke udnytter en bug i spillet.
  • 10.5 Det er ikke tilladt at spille på en anden spillers account.

11.0 Sanktioner

11.1 No shows eller frivillig trækning fra kampen.
Gældende for pokalrækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar modtager holdet et “No show” og en straf på 50% af holdet nuværende rangliste point.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdet nuværende rangliste point.
  • 11.1.3 Modtager et hold to no-shows i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.
  • 11.1.5. Vælger et hold frivilligt at trække sig fra en kamp, så giver det flg. straf.
    • 11.1.5.1 I grupperunde 1-3. Ingen straf
    • 11.1.5.2 I grupperunde 4 og 5 modtager holdet en straf på 20% af holdet nuværende rangliste point.
Gældende for bredderækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar modtager holdet et “No show”
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show”
  • 11.1.3 Modtager et hold to no-shows i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.

11.2 Snyd

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSportligaens disciplinærudvalg. På baggrund af fremlagte rapport tager disciplinærudvalget stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf. 

  • 11.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
  • 11.2.2 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.
  • 11.2.3 Definition: Rødt kort = Karantæne i den igangværende og næste grupperunde.

Gældende for spillere:

  • 11.2.4 Hvis en spiller tages i at snyde eller bruge en steam konto der har en VAC ban, modtager spilleren et gråt kort og spilleren udelukkes for al liga deltagelse i indeværende, samt efterfølgende sæson.
  • 11.2.5 Hvis en spiller tages i at snyde for anden gang eller forsøger at omgå et gråt kort jf. ovenstående 11.2.4, f.eks ved at spille på en andens konto eller oprette en ny konto, så tildeles spilleren et sort kort. 

Gældende for hold:

  • 11.2.6 Hvis en spiller modtager et gråt kort, tildeles spillerens hold samtidigt et rødt kort jf. reglerne 11.1.3. 
  • 11.2.7 Hvis eSportligaen i en sæson tager 2 spillere i at snyde og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson og den næste sæson.

Gældende for organisationer:

  • 11.2.8 Hvis en organisation i en pågældende sæson har 2 hold, også på tværs af ligaerne, der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.
  • 11.2.9 Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.

11.3 Brud på øvrige regler

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSport ligaens disciplinærudvalg. På baggrund af fremlagte rapport tager discip