CS:GO Regler

CS:GO Regler v5.0

Seneste rettelser i regelsættet v.5.0:

VIGTIGT: Husk også at læse de generelle regler for ligaen. De kan læses her.

September – 2021

  • Opdatering af regelsættet med henblik på sæson 5.

1.0 Fortolkning, forståelse og rettelser af regelsættet

  • 1.1 eSportligaen har altid ret til at ændre i regelsættet uden varsel. Rettelser sker ikke med tilbagevirkende kraft.
  • 1.2 eSportligaen har altid sidste ord i tilfælde af tvister, som ikke er beskrevet i regelsættet.
  • 1.3 Det påhviler holdet/spilleren selv at have læst og forstået regelsættet udstukket af eSportligaen.
  • 1.4 Hvis et eller begge hold vælger at afvikle kampe…
    • … som bryder eSportligaens regelsæt
    • … efter andre regler end dem som står beskrevet regelsættet

      … så kan der ikke efterfølgende indberettes en konflikt og admins kan vælge ikke vurdere og dømme evt. konflikter som kan være opstået pga. ovenstående

2.0 og 3.0

4.0 Counter Strike Regler:

4.0 Struktur for LIGA, CUP, LADDER og Mega Gaming Rumble Days (Ung-ligaen)

  • LIGA:
  • 4.0.1 Hver kamp dag består af to kampe som begge afvikles som Bo1 kampe.
  • 4.0.2 Som udgangspunkt afvikles alle slutspilskampe som Bo3 inkl. OT., medmindre andet er beskrevet.
  • 4.0.3 Point
    • Vundet kamp = 3 point
    • Uafgjort kamp = 1 point
    • Tabt kamp = 0 point
  • CUP:
  • 4.0.3 Som udgangpunkt afvikles alle cup gruppespil som Bo1 uden OT.
  • 4.0.4 Som udgangspunkt afvikles alle slutspilskampe som Bo3 inkl. OT., medmindre andet er beskrevet.
  • 4.0.5 Point
    • Vundet kamp = 3 point
    • Uafgjort kamp = 1 point
    • Tabt kamp = 0 point
  • LADDER:
    Ladderen (eller leaderboard) afvikles i løbet af hele sæsonen er opdelt i forskellige målgrupper, såsom Kollega, Oldboys osv. Hver sæson består af 3 sprints. Et sprint i efteråret, vinteren og foråret. Hvert sprint varer ca. 12 uger, hvorefter ladderen/leaderboardet resettes.

    I sæson 4 har vi haft vi haft lidt udfordringer. Derforløber vinter sprint hele vejen til sæson afslutning.

    Vigtigt: Alle kampe der afvikles i eSportligaen registreres på ladderen.

    Vigtigt: Ladderen afvikles uafhængigt af ligaer og cups, så den har ingen indflydelse på seeding eller andet. Den giver en mulighed for at måle sig mod alle hold på tværs af niveauer, samt arrangere træningskampe, som har en lille betydning i form af placering på ladderen.
  • 4.0.6 Alle ladder kampe afvikles som Bo1 med OT.
  • 4.0.7 Valg af map afgøres ved at bruge VETO reglerne for Cup Bo1 i punkt 4.2.2
  • 4.0.8 Hvis et hold udfordrer et andet hold, så har det udfordrede hold 72 timer til at afvise eller acceptere kampen. Hvis kampen ikke afvises eller accepteres, så vinder det udfordrende hold kampen 16-0.
  • 4.0.9 Hvis et hold udfordres, så kan det udfordrende hold foreslår andre tider og datoer.
  • 4.0.10 Det er muligt at udfordre flere hold på samme tid
  • 4.0.11 Det er pt. ikke muligt at sætte sit hold på pause, men det vil det være i fremtiden.
  • 4.0.12 Point
    • Vundet kamp = 3 point
    • Tabt kamp = 0 point
  • MEGA GAMING TUMBLE DAYZ (Ung-ligaen):
    MGDZ er et initiativ for Ungdomsringen for at skabe et fleksibelt tilbud for klubberne, hvor der ikke er mødepligt, spillerkrav m.v. og hvor der er fokus på gode oplevelser.
  • 4.0.13 Aktivitets kalender:
    • Efterår = Uge 43, 44, 45 – 47, 48 og 49
    • Vinter = Uge 3, 4, 5, 6 – 8, 9
    • Forår = Uge 12, 13, 14 – 16, 17, 18
  • 4.0.14 Alle kampe afvikles som Bo1
  • 4.0.15 Der spilles efter ungdomsregler hvis formål er at skabe korte intense kampe.
    • MR9
    • Startmoney 10.000
    • Ingen OT
  • 4.0.16 Der spilles i tidsrammen 16:00 – 18:00 og vi afvikler så mange kampe som muligt imod forskellige modstandere.
  • 4.0.17 Der spilles et fast map pr. aktivitets dag.
    • Uge 43 (inferno), Uge 44 (Ancient), Uge 45 (Nuke), Uge 47 (Mirage), Uge 48 (Mirage), Uge 49 (Overpass)
4.1  Map pool for LIGA, CUP og LADDER
  • Der konkurreres på følgende maps:
  • de_inferno
  • de_ancient
  • de_nuke
  • de_mirage
  • de_vertigo
  • de_overpass
  • de_dust2
4.2 Veto og valg af map
  • 4.2.1 LIGA: Begge kampe på en kampdag afvikles som Bo1, hvor begge hold bestemmer et map efter nedenstående Veto regler.
  • 4.2.2 CUPS: Cups kan afvikles efter både Bo1 og Bo3 formattet. Se den specifikke cup for flere detaljer.

    VETO REGLER FOR LIGA
  • Førstnævnte hold i den første kamp fjerner et map.
  • Sidstnævnte hold i den første kamp fjerner et map.
  • Førstnævnte hold vælger et map som spilles i den første kamp.
  • Sidstnævnte hold vælger startside på første map
  • Sidstnævnte hold vælger et map som spilles i den anden kamp.
  • Førstnævnte hold vælger startside på andet map
  • VETO REGLER FOR CUPS/SLUTSPIL (Bo1)
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Det sidste map vil det valgte map

    VETO REGLER FOR CUPS/SLUTSPIL (Bo3)
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Førstnævnte hold vælger første map
  • Sidstnævnte hold vælger startside på første map
  • Sidstnævnte hold vælger andet map
  • Førstnævnte hold vælger startside på andet map
  • Sidstnævnte hold fjerner et map
  • Førstnævnte hold fjerner et map
  • Sidste map vil være decideren, i dette tilfælde tredje map.
  • 4.2.2 VETO forløbet håndteres intern mellem holdene ved at holdkaptajnerne tager kontakt og aftaler.
  • 4.2.3 For at sikre fairness for begge hold, så opfordrer ligaen til, at veto udføres i timen op til kampen. Hvis man vælger at gennemføre veto seancen på et tidligere tidspunkt, så bør den afsluttes senest 30 minutter efter den er påbegyndt.
  • 4.2.4 Valg af side afgøres ved knife runde, medmindre andet er nævnt ovenfor.

4.3 Kampafvikling

!!VIGTIGT!! Inden kampen går igang skal begge hold sikre sig, at alle de spillere som deltager i kampen også står på de respektive holdsider under “aktive spillere” og at SPIL ID og spiller matcher hinanden.

!!VIGTIGT!! Hvis man vælger at afvikle kampen med spillere som ikke står på den “aktive spiller” liste, så træder paragraf 1.4 i kraft.

  • 4.3.1 Alle kampe skal spilles 5on5, men det er tilladt at spille kampen med 4 mand. Hvis et hold ikke kan stille minimum 4 spillere taber holdet. Allerede afgjorte maps vil beholde deres oprindelige resultat. Kun det pågældende og eventuelt kommende maps, vil blive påvirket af en taber dom.
  • 4.3.2 En kamp består af to halvlege af 15 runder, med hver runde på max tid på 1 minut og 55 sekunder (mp_roundtime_defuse 1.92) og en bombe tid på 40 sekunder (mp_c4timer 40)

    LIGA REGLER:
  • 4.3.3 Vinderen af mappet er det hold, som først når 16 runder. Holdet får 3 point.
  • 4.3.4 Der spilles to kampe (BO1), så det er muligt vinde 2 kampe og dermed 6 point.
  • 4.3.5 Ved afgjort 15-15 i en kamp tildeles der 1 point til hvert hold. Der spilles IKKE overtime.

    CUP REGLER:
  • 4.3.6 Vinderen af mappet er det hold, som først når 16 runder.
  • 4.3.7 Ved afgjort 15-15 i en gruppespils kamp tildeles der 1 point til hvert hold. Der spilles IKKE overtime.

4.4 Generelle regler for kampe

  • 4.4.1 Kommunikation ingame skal holdes på et sagligt niveau, og det påhviler holdkaptajnerne at stå for den generelle kommunikation. Dårlig opførsel, trusler og lignende bliver ikke tolereret og kan medføre sanktioner.
  • 4.4.2 Det er tilladt at pause kampen ved tekniske problemer og derudover har hvert hold 4 taktiske pauser á 30 sekunder til rådighed per map. Taktiske pauser kaldes via in-game vote systemet. Både taktiske såvel som tekniske pauser skal tages i freezetime.
  • 4.4.3 Tekniske timeouts er kun tilladt i 15 minutter, herefter kan det ene hold kræve at kampen fortsættes.
  • 4.4.4 Mappet skal kun spilles helt om, hvis serveren crasher helt inden for de første 3 runder. Herefter aftales der indbyrdes hvad start økonomi skal sættes til, for at fortsætte kampen på en fair måde.
  • 4.4.5 Streaming af en kamp er altid tilladt, såfremt at der minimum er et delay på 90 sekunder. Streaming sker via GOTV og aldrig via direkte spectator pladser.
    • In-eye streaming = 90 sekunders Delay på twitch
    • Spectator streaming = GOTV 90 sekunders Delay.
  • 4.4.6 Spectators er på intet tidspunkt tilladt. Coaches er tilladt, men kun hvis der bruges “Coach slot”.
  • 4.4.7 Det er ikke tilladt at benytte andre karakter skins end default. Hvis man er joinet serveren med andet, skal man skifte til default karakter skin inden kampen starter.
  • 4.4.8 Det er tilladt at bruge custom våben skins
  • 4.4.9 Admin rådighed:
    CS:GO Admins vil være til rådighed på Discord på kampdage én time før kampstart og frem til to timer efter sidste skemalagte kamp.

    Udenfor træffetid skrives der til cs@esportligaen.dk

4.5 Chikane

  • 4.5.1 Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen i på nogen måde, det vil sige at chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
  • 4.5.2 Hvis der forekommer problemer er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og anden dokumentation, der kan bruges som bevis og dette skal sendes til admins.
  • 4.5.3 Gør en spiller brug af ord eller tegn, som anses for at være racistiske eller yderst diskriminerende overfor religion eller minoritetsgrupper, så kan admins vurdere om holdet skal tildeles et default loss.

4.6 Tilmelding

  • 4.6.1 Tilmelding sker ved at klikke på fanen “Tilmelding” på holdets forside.
  • 4.6.2 For at kunne tilmelde et hold, så kræver det at holdet opfylder alle tilmeldingskrav. Generelt vil dette være 5 spillere med Steam ID (eks. STEAM_1:1:2345678) og CS:GO niveau
  • 4.6.3 Seeding i pokalrækkerne. I Pokalrækkerne placeres holdene efter niveau og i efterfølgende turneringer, så kan tidligere placeringer også tages i betragtning.

4.7 Før kampen

  • TJEK IND I LIGAERNE
  • 4.7.1 Alle holdledere eller holdkaptajner skal i sæson 5 tjekke deres hold ind forud for en planlagt kamp.
  • 4.7.2 Begge hold skal før kampen tjekke ind kamp. Du kan tjekke ind så snart du har modtaget dit kampprogram.
  • 4.7.3 Hvis et hold ikke tjekker ind til kamp, så betragtes det i udgangpunktet som et NO SHOW, og holdet modtager en straf. Modstanderen kan dog vælge at afvikle kampen alligevel.
  • 4.7.3.1 Et hold betragtes som no show, hvis der ikke er opnået kontakt med holdet 15 minutter fra starttidspunkt. Dette skal bekræftes af en CS:GO-admin.
  • 4.7.4 Man kan tjekke ind på kamp administrations siden.
  • 4.7.5 Tider for Tjek-ind
    • DGI-LIGAEN: 24 timer før kamp start
    • STUDIE-LIGAEN: 1 time før kampstart
    • KOLLEGA-LIGAEN: 2 timer før kampstart
    • EFTERSKOLE-LIGAEN: 1 time før kampstart
    • OLDBOYS-LIGAEN: 1 time før kampstart
    • UNG-LIGAEN: 1 time før kampstart
    • ESPORT-LIGAEN: 2 timer før kampstart
  • Streaming
  • 4.7.6 Hvis kampen streames, skal alle parter være klar på serveren 10 min før kampstart

4.8 Streaming i sæson 5

  • 4.8.1 Vi streamer kampe i Kollega-ligaen, Esport-ligaen, Efterskole-ligaen, DGI-ligaen og Oldboys-ligaen.
  • 4.8.2. Hvis du er interesseret I at streame kampe fra Studie, Efterskole, Ung eller DGI, så I meget gerne kontakte os pr. mail.

4.9 Regler for op- og nedrykning:

Der er ikke op- og ned rykning i pokal- eller bredderækkerne. I bredderækkerne placeres holdene ud fra deres niveau. Angivelsen af niveauer på de respektive ligaer kan ændre sig fra turnering til turnering. Dvs. et hold kan spille Niveau B – IV i efteråret og Niveau B – II i vinter turneringen. Placeringen afgøres udelukkende ud fra holdets niveau.

4.10 Niveau inddeling CS:GO

I sæson 5 er kravene til CS:GO niveau angivelsen skærpet og snyd med niveauerne i bredderækkerne straffes også hårdere.

Angivelse af niveau ved tilmelding
  • 4.10.1 Ved tilmelding til en turnering skal alle spillere angive deres niveau (CS:GO MM Rank eller FaceIT).
  • 4.10.2 Det er ikke muligt at tilmelde en spiller til et hold uden at spillerne har et niveau angivet.
  • 4.10.3 For at sikre en kontinuerlig jævnbyrdighed igennem en hel turnering, så er det ikke længere muligt, at tilføje nye spillere under en igangværende turnering, hvis den pågældende spiller hæver holdets tilmeldte niveau over gruppens max. niveau.

    F.eks. Et hold med 8.000 i niveau spiller i en gruppe med hold fra 7.500 – 8.500 i niveau. Holdet vil gerne tilføje en spiller med LEM niveau. Desværre vil det hæve holdets niveau til 9.300, hvilket overstiger gruppens max. niveau. Spilleren vil derfor ikke kunne deltage i den igangværende sæson og vil blive sat på listen over ikke aktive spillere indtil næste turnering.
  • 4.10.4 VIGTIGT. For at undgå at spillere udelukkes jf. ovenstående regel 4.10.3, så bør alle hold sikre sig, at alle spillere er tilmeldte og står anført på den aktive liste over spillere SENEST onsdag midnat på de flg. datoer.
    • Efterår: Onsdag d. 20/10 – 2021
    • Vinter: Onsdag d. 12/1 – 2022
    • Forår: Onsdag d. 16/3 – 2022
  • 4.10.5 Når en spiller angiver sit niveau, så skal det være dennes reelle niveau. Der kan forekomme situationer hvor en spiller ikke har dystet i en MM kamp, kun spiller Faceit eller en eller flere CSGO accounts. I disse tilfælde bør man:

    Grundregel: Man skal altid indtaste sin højeste rang.
    • Ingen rank: Hvis spilleren er helt ny, så angives enten Silver Elite Master eller FaceIT lvl 1
    • Ingen rank: Hvis spilleren har spillet en masse private kampe, så angives Gold 3 eller FaceIT lvl 2
    • Tabt rank: Har en spillet “mistet” sin gamle rank pga manglede kampe, så skal man indtaste den seneste rank eller et antaget niveau. Det antagede niveau må aldrig være lavere end seneste rank.
    • Kun FaceIT rank: Angiv din FaceIT lvl.
    • Flere CS:GO accounts: Brug af smurf accounts anses for at være meget usportsligt, da formålet er at skjule spillerens reelle niveau.
    • Flere CS:GO accounts: En spiller skal ALTID angive spillerens højeste rank uanset hvilken account der bruges hos esportligaen.

      Eksempel: En spiller har to accounts. En med MG1 rank og en med LEM rank. Hvis spilleren bruger den account med MG1 rank i esportligaen, så skal niveauet angives til at være LEM.

!! VIGTIGT !! Snyd med angivelse af niveau – uanset om det er forglemmelse, “det skulle lige gå hurtigt”, kan medføre karantæne og default loss til holdet, samt udelukkelse af slutspil.
!! VIGTIGT !! Brug af smurf account for at kunne angive et lavere niveau og dermed omgå ligaens niveau system, anses som snyd og kan medføre karantæne og default loss til holdet, samt udelukkelse af slutspil.l.
!! VIGTIGT !! Vi anser det som en alvorlig forseelse og direkte vildledende, hvis en spiller opretter eller bruger en account med lavere ranking for at matche sine venner/kollegaers niveau. Brud på denne regel kan medføre karantæne og default loss til holdet, samt udelukkelse af slutspil.

5.0 Spilletider:

5.1 Kamptidspunkter:
  • 5.1.1 Alle hold spiller to kampe pr. uge mod samme modstander. En kamp som hjemmehold og en som udehold. Første kamp spilles på det liga specifikke tidspunkt f.eks. kl. 19:00 i Esport-ligaen. Anden kamp spilles 1 time efter.
    5.1.2. Kampene fastsættes som udgangspunkt til et specifikt tidspunkt hver uge – kampene kan dog godt afvikles på andre tider så længe begge parter kan blive enige herom. Se punkt 5.2.
  • 5.1.3 Det er tilladt at samle sine kampe i en uge. Se punkt 5.2.

DGI-LIGAEN:
CS:GO – Pokalrækken: Lørdag kl. 13:00
CS:GO – Bredderækken: Lørdag k. 10.00

EFTERSKOLE-LIGAEN:
CS:GO: Torsdag kl. 19:30

STUDIE-LIGAEN:
CS:GO: Onsdag kl. 19.00

ESPORT-LIGAEN:
CS:GO: Torsdag kl. 20.00 (Bemærk nyt tidspunkt)

KOLLEGA-LIGAEN:
CS:GO Onsdag kl. 20:00

UNG-LIGAEN:
CS:GO: Onsdag kl. 16.00

OLD BOYS-LIGAEN:
CS:GO: Søndag kl. 20.00

5.2 Flytning af kampe
  • 5.2.1 Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt. 
  • 5.2.2 Alle kampe som flyttes til en anden dato skal være afviklet ved udgangen af den sidste kampuge i grupperunden/gruppespillet (søndag midnat). 
    • 5.2.2.1 I ekstraordinære tilfælde kan admin give dispensation til at en kamp kan afvikles efter sidste kamp uge. Ønsker man dispensation, så skal man kontakte admin og flytningen skal godkendes. Hvis en kamp godkendes, så skal holdene opfylde forpligtelserne i punkt 5.2.3
    • 5.2.2.2 Alle dispensationer vurderes fra gang til gang. Tidligere dispensationer giver ikke fremtidig præcedens.
    • 5.2.2.3 Er en kamp flyttet uden admin godkendelse, så kan admin vælge at annullere kampen.
  • 5.2.3 Alle flytninger af kampe skal registeret via kampadministrationssiden, hvor man kan anmode om ny spille dato.
  • 5.2.4 Hvis en kamp ikke kan afvikles, da ingen af holdene kan spille på kampdagen eller blive enige om en alternativ dato, så henvises der til punkt 9.1.5. i de spil specifikke regler.
  • 5.2.5 Hvis der ikke kan opnås enighed om ny kampdato og spilletid, og et hold forsøger at melde sig klar med 3 eller færre spillere til rådighed, betragtes dette som snyd på at forsøge at tilegne sig en sejr.

6.0 Kommunikation

  • 6.1 Hvert hold er som minimum pålagt at vælge en holdkaptajn, som håndterer al kommunikation mellem hold og eSportligaen. 
  • 6.2 Hvis et hold består af børn under 14 år, så opfordrer eSportligaen alle hold til at tilknytte en holdleder til at foretage al kommunikation i mellem holdene og ligaen.
  • 6.3 Hvis I har behov for at kommunikere med modstanderholdet inden kampen, så kan I kontakte dem via deres holdprofil.
  • 6.4. eSportligaen opfordrer til at man bruge SMS til at kommunikere imellem holdene.
  • 6.5. eSportligaen anbefaler alle detaljer vedr. kampene er aftalt på forhånd imellem respektive holdledere eller kaptajner. 
  • 6.6. Såfremt det før kampstart ikke har været muligt at aftale kampens detaljer, så skal begge hold møde op på eSportligaens Discord kanal min. 15 minutter før kampstart.
  • 6.7. Vi opfordrer alle hold til at være tilstede på discord under kampen, da det her muligt, at komme i kontakt med admin.

    eSportligaens Discord -> LINK

    Guide til discord:
    • Når man har åbnet Discord, så går man ind i den kanal som tilhører den liga man spiller i. Spiller man f.eks. Fortnite i DGI ligaen, så går man ind i Fortnite-DGI kanalen.
    • Opstart en privat samtale med modstanderen og del IP og PW til serveren.
    • Første gang man besøger discord: For at kunne skrive beskeder inde i Discord, skal du registrerer din profil. Sørg for at bruge et profilnavn som matcher din eSportliga-profil.
    • Info om Discord: Discord er et gratis tekst- og samtaleprogram udviklet til gaming. Det kan bruges i webbrowseren eller downloades til PC. Download her: www.discord.com

7.0 Server

  • 7.0.1 Det påhviler hjemmeholdet at kunne stille med server placeret i DK, NO, SE, DE eller NL. Server skal køre 128 Ticks. Hjemmeholdet er det hold som står nævnt først i den første kamp. 
  • 7.0.2 Det er tilladt at skifte server imellem kampene, men det er ikke et krav. Som udgangspunkt skal samme server bruges til begge kampe.
  • 7.0.3 Kan hjemmeholdet ikke stille en server, så kan man bruge udeholdets server som alternativ.
  • 7.0.4 Har ingen af holdene en server, så har eSportligaen mindre antal servere som kan lånes. Dette foregår efter først til mølle princippet.
  • 7.0.5 Har man brug for en server, så skal man i god tid, senest 2 dage før kampdagen, skrive til cs@esportligaen.dk
  • 7.0.6 Stiller man med egen server, så skal man bruge ESPORTLIGAENS OFFICIELLE SERVER CONFIG
  • 7.0.7 Hvis begge hold er enige før kampstart, så er det tilladt at spille med f.eks. ESL config. Der kan ikke oprettes en konflikt vedr. forkert config, hvis kampen er spillet.
  • 7.0.8 Et hold har ret til at påkræve esportligaens config.
  • 7.0.9 Spilles der med andre server config end Esportligaens kan admin vælge ikke at dømme i en kamp, såfremt der opstår konflikt eller uoverensstemmelser mellem hold.

8.0 Konflikter

Herunder findes der en guideline til hvornår der kan oprettes en konflikt:

  • 8.1 Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen.
  • 8.2. Der skal ikke oprettes en konflikt hvis:
    • I før kampen har accepteret at spille med en anden config end ligaens egen.
    • I før kampen har accepteret at spille på en server der ikke lever op til kravene i reglerne. F.eks. 128 ticks.
    • I før kampen ikke har har tjekket om modstanderens spillere har indtastet spil ID.
    • I efter kampen finder ud af at en eller flere spillere ikke har indtastet Spil ID. NB: Dette gælder ikke pokalrækkerne. Her SKAL alle have steam ID indtastet.
    • I ikke kan spille på den pågældende dag. Kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag.
    • I ikke kan blive enige om at spille på en alternativ spilledag. Skriv en mail til cs@esportligaen.dk. Måske kan de mægle i sagen.
  • 8.3. Der kan oprettes en konflikt hvis:
    • I har begrundet mistanke om snyd med tredjeparts programmer
    • I har begrundet mistanke til at en spiller eller flere spillere har udnyttet fejl i spillet som ikke er tilladt jf. reglerne.
    • I har mistanke om at en spiller spiller på en ulovlig account eller ulovligt på en account.
  • 8.4. Sådan indrapporter du en konflikt.

    • Gå ind på kampens administrationsside og klik på “opret konflikt”.
    • Skriv en begrundelse for oprettelsen af konflikten og afvent svar fra admins. 
    • Det er op til det pågældende hold at fremskaffe beviser der understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan admin afvise konflikten.

9.0 Indberetning af resultater og no shows

9.1 Generelt
  • 9.1.1 Det er pålagt at en af holdkaptajnerne eller holdlederen, umiddelbart efter kampen er færdig, at gå ind på deres holdprofil på www.esportligaen.dk og indtaste resultatet fra hvert map via nedenstående metode beskrevet i punkt 9.2
  • 9.1.2. Når et hold har indtastet et resultat, så skal modstanderholdet efterfølgende godkende resultatet.
  • 9.1.3 Hvis et hold har indtastet et resultat og modstanderen inden for 24 timer enten ikke godkender det eller har startet en konflikt, så står resultatet fast.
  • 9.1.4 No shows – et hold: Hvis en modstander ikke møder op som aftalt, så skal man så vidt det er muligt have det bekræftet af en admin. Derefter skal resultatet indberettes ved at bruge no-show knappen.
    • 9.1.4.1 Et hold betragtes som No Show hvis det ikke er dukket op eller er klar på serveren senest 15 min efter kampstart.
    • 9.1.4.2 Admin skal så vidt det er muligt bekræfte no show på Discord.
  • 9.1.5 No shows – begge hold: Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampen og begge hold registreres som afbud. Det er vigtigt at oplyse admin om dette, så ingen hold modtager no show.
9.2 Indberetning af resultater
  • 9.2.1 Indrapportering af kampresultater sker via sitet, hvor holdkaptajnen eller holdlederen kan indtaste resultatet.
  • 9.2.2 Gå ind på selve kamp siden og klik på knappen “Administrer kamp”. Den sidder i toppen til højre.
  • 9.2.3 Når der skal indrapporteres resultat i CS:GO så skal man indtaste fordelingen af vundne runder, samt hvilke maps der er dystet på. F.eks. 16-9. Det er ikke nok at skrive 1-0
  • 9.2.4 Det er altid det enkelte holds ansvar at indtaste og verificere resultater for den enkelte kamp. 
9.3 Godkendelse af resultater
  • 9.3.1 Det tabende hold skal godkende resultatet senest inden for 24 timer.
  • 9.3.2 Efter 24 timer står resultatet fast.
9.4 Screenhots
  • 9.4.1 Det påhviler hvert hold at tage screenshot ved afslutningen på hvert map af scoreboardet. Dette gælder for alle kampe. 
  • 9.4.2 Vinderen af kampen opfordres altid til at uploade screenshots på ligaens hjemmeside efter kampen.
  • 9.4.3 Screenshots skal derudover beholdes i minimum 14 dage og kunne fremvises ved behov. Snyd med indrapportering af kampe, anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne.

10.0 Snyd og exploits

  • 10.1 Hver spiller er altid pålagt at optage in-eyes demo af deres kampe. Dette gøres ved at skrive “record xxx” i konsollen.  Demoen skal kunne fremvises for eSportligaen på forlangende.
  • 10.2 Boosting er ikke tilladt, såfremt man exploiter en fejl i mappet. Boosting er aldrig tilladt, hvis det er for at plante bomben uden for rækkevidde. Bomben skal altid kunne nås af CT.
  • 10.3 Map exploits er ikke tilladt. Alle bevidste forsøg på at udnytte en dokumenteret eller ikke-dokumenteret fejl i spillet, vil blive straffet med enten tabt runde eller map.
  • 10.4 Det er tilladt at benytte alias til eksempelvis jump-throw scripts, i det omfang hvor det følger de internationale regler og ikke udnytter en bug i spillet.
  • 10.5 Det er ikke tilladt at spille på en anden spillers account.

11.0 Sanktioner

11.1 No shows eller frivillig trækning fra kampen.
Gældende for pokalrækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar modtager holdet et “No show” og en straf på 50% af holdets samlede rangliste point når den igangværende grupperunde slutter.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdets samlede rangliste point når den igangværende grupperunde slutter.
  • 11.1.3 Modtager et hold to no-shows eller har to afbud i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 Modtager et hold 2 no shows eller to afbud i grupperunde 5, så vil holdet blive udelukket fra Mesterskaberne, såfremt det har kvalificeret sig.
  • 11.1.5 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.
  • 11.1.6. Vælger et hold frivilligt at trække sig fra en kamp, så giver det flg. straf.
    • 11.1.6.1 I grupperunde 1-4. Ingen straf
    • 11.1.6.2 I grupperunde 5 modtager holdet en straf på 20% af holdets samlede rangliste point når den igangværende grupperunde slutter.
Gældende for bredderækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar modtager holdet et “No show”
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show”
  • 11.1.3 Modtager et hold to no-shows i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.

11.2 Snyd

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSportligaens disciplinærudvalg. På baggrund af fremlagte rapport tager disciplinærudvalget stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf. 

  • 11.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
  • 11.2.2 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.
  • 11.2.3 Definition: Rødt kort = Karantæne i den igangværende og næste grupperunde/turnering.

Gældende for spillere:

  • 11.2.4 Under deltagelse i eSportligaen: Hvis en spiller tages i at snyde eller at spillerens steam konto får et VAC ban, så modtager spilleren et gråt kort og spilleren udelukkes for al liga deltagelse i indeværende, samt efterfølgende sæson.

    Note: En spiller anses som deltager når denne er oprettet som bruger i ligaen.
  • 11.2.5 En spiller kan ikke deltage i eSportligaen, hvis spilleren har en konto med et VAC Ban. VAC bans som er over 365 dage gamle er tilladt.
  • 11.2.6 Hvis en spiller tages i at snyde for anden gang, f.eks. med en ny konto eller forsøger at omgå et gråt kort jf. ovenstående 11.2.4, f.eks ved at spille på en andens konto eller oprette en ny konto, så tildeles spilleren et sort kort. 

Gældende for hold:

  • 11.2.7 Hvis en spiller modtager et gråt kort, kan spillerens hold tildeles et rødt kort jf. reglerne 11.1.3. 
  • 11.2.8 Hvis eSportligaen i en sæson tager 2 spillere i at snyde og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson og den næste sæson.

Gældende for organisationer:

  • 11.2.9 Hvis en organisation i en pågældende sæson har 2 hold, også på tværs af ligaerne, der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.
  • 11.2.10 Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.

11.3 Brud på øvrige regler

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSport ligaens disciplinærudvalg. Der kan herefter påføres sanktioner imod den pågældende spiller eller hold.