● Livestream nu

Offline

RAINBOW SIX REGLER

Rainbow Six regler

VIGTIGT: Husk også at læse de generelle regler for ligaen. De kan læses her.

Seneste rettelser i regelsættet:

Uge 35 –  30/8-19

  • Oprettelse af Rainbow Six reglement

1.0 Fortolkning, forståelse og rettelser af regelsættet

  • 1.1 eSportligaen har altid ret til at ændre i regelsættet uden varsel. Rettelser sker ikke med tilbagevirkende kraft.
  • 1.2 eSportligaen har altid sidste ord i tilfælde af tvister som ikke er beskrevet i regelsættet.
  • 1.3 Det påhviler holdet/spilleren selv at have læst og forstået regelsættet udstukket af eSportligaen.
  • 1.4 Hvis hold vælger at afvikle kampe efter andre regler end dem som står beskrevet i eSportligaens regelsæt, så kan der ikke efterfølgende indberettes en konflikt.

2.0 og 3.0

4.0 Rainbow Six Regler:

4.1  Alders begrænsing
  • 4.1 Det er tilladt for spillere i alle aldre at deltage i Rainbow Six ligaen.
  • 4.2 Specielle regler vedr. deltagelse i Ubisoft turneringer f.eks. Danmarksmesterskabet og Nordic Championship:
    Alle spillere skal mindst være 16 år. Spillere under 18 skal havde en værges accept. Din værge skal sende en accept på mail ”E-mail” (Skal sendes fra din værges mail) Mailen skal indholde navn, alder & Uplay navnet på den pågældende spiller.
  • 4.3 Ovenstående Data indsamles først ved DM i maj 2020.
4.2  Team setup
  • 4.2.1 Brug af anden account ud over din egen er strengt forbudt. Bliver dette opdaget vil spilleren blive suspenderet fra hele turneringen og fremtidige.
  • 4.2.2 Hvis din account tidligere har været banned, er der 2 års suspendering fra datoen det blev noteret.
  • 4.2.3 Ovenstående Data indsamles først ved DM i maj 2020.
  • 4.2.4 Alle kampe skal spilles af mindst 5 spillere på hvert hold. Er der et hold med kun 4 spillere vil de automatisk tabe kampen.
  • 4.2.5 Det er kun muligt at havde en sub med i kampen op til start. Mister man en spiller ved kampstart (Pick & Ban operator), og spilleren ikke kan forsætte under en rehost, vil den kamp være set som ”vind” for holdet med 5 spillere klar (I en Bo3 vil man kunne skifte spillere ud mellem kampe).
  • 4.2.6 Der kan skiftes spillere før kampstart (Pick & Ban operator).
4.3  Efter Lobbyen er lavet.
  • 4.3.1 Kontakt venligst det modsatte hold, når lobby’en er lavet, og inviter spillerne.
  • 4.3.2 Derfor er det begges ansvar at få hinanden på venneliste (Uplay).
  • 4.3.3 Alle spillere har ansvar for deres egen PC og hardware. Ryger en spiller ud, eller andre former for tekniske problemer, vil kampen ikke blive udsat (prøv en rehost, hvis dette ikke virker vil holdet med 5 spillere vinde).
  • 4.3.4 Vinderholdets holdkaptajn står for at indrapportere slutresultatet.
4.4  Ingame
  • 4.4.1 Glitches, bugs og andre former for exploits er ikke tilladt, og vil diskvalificere holdet omgående.
  • 4.4.2 Hvis et hold ikke er klar efter 15 minutter fra da i modtager en modstander, eller den planlagte spille tid, vil holdet der ikke er klar tabe kampen.
  • 4.4.3 Spawnpeek er tilladt.
  • 4.4.4 Ping må ikke være over 100ms. Hvis dette er tilfældet, vil der blive pålagt en ”rehost”. Hvis ping stadig er over 100ms vil spilleren blive diskvalificeret fra kampen og spillerens hold taber kampen.
  • 4.4.5 Ryger en spiller ud efter spilstart (Pick & Ban operator), vil der blive krævet en rehost. Er runden igang (Prep eller Action phase) skal denne runde færdiggøres.
  • 4.4.6 Ved rehost skal alle bans være de samme.
  • 4.4.7 Maks ét rehost per hold.
  • 4.4.8 Snyd og Macros vil resultere i suspendering samt anmeldelse til Ubisoft.
  • 4.4.9 Ingame chat bedes holdes til informering samt lign. ”GG, HF, GLHF, WP” er dog tilladt.
  • 4.4.10 Enhver spiller der er konstateret ”Cheater” af Ubisoft for Rainbow Six, har ikke mulighed for at deltage.  Samme gælder for ‘’boosted by cheater’’. 
4.5  MOSS

MOSS tager screenshots af din pc’s indhold samt laver en logfil, og skal bruges under enhver kamp. Der kan blive taget stik prøve og en admin vil kontakte den pågældene spiller, og bede om deres MOSS fil (filerne skal gemmes mindst 14 dage efter kampen.

4.6  Host indstilleringer
  • Playlist Type: Normal Mode
  • Server Type: Dedicated Server
  • Playlist Type: Normal Mode
  • Server Type: Dedicated Server
  • Voice Chat: Team Only
  • Time of the Day: Day
  • HUD Settings: Pro League
  • Game mode: Bomb

    Match settings
  • Number of bans: 4
  • Ban timer: 15
  • Number of Rounds: 12
  • Attacker/Defender Role Swap: 6
  • Overtime: 3
  • Overtime Score Difference: 2
  • Overtime Role Change: 1
  • Objective Rotation Parameter: 2
  • Objective Type Rotation: Rounds Played
  • Attacker Unique Spawn: On
  • Pick Phase Timer: 20
  • 6th Pick Phase: On
  • 6th Pick Phase Timer: 15
  • Reveal Phase Timer: 5
  • Damage Handicap: 100
  • Friendly Fire Damage: 100
  • Injured: 20
  • Sprint: On
  • Lean: On
  • Death Replay: Off
  • Game Mode: TDM Bomb
  • Plant Duration: 7
  • Defuse Duration: 7
  • Fuse Time: 45
  • Defuser Carrier Selection: On
  • Preparation: 45
  • Action: 180

    Operators
  • Alle Operators er tilladt.

    Map pool
  • Bank
  • Border
  • Club House
  • Consulate
  • Kafe Dostoyevsky
  • Villa
4.7 Generelle regler for kampe
  • 4.7.1 Kommunikation ingame skal holdes på et sagligt niveau, og det påhviler holdkaptajnerne at stå for den generelle kommunikation. Dårlig opførsel, trusler og lignende bliver ikke tolereret og kan medføre sanktioner.
  • 4.7.2 Mappet skal kun spilles helt om, hvis serveren crasher helt.
  • 4.7.3 Streaming af en kamp er altid tilladt, såfremt der minimum er et delay på 90 sekunder. Aldrig via direkte spectator pladser.
  • 4.7.4 Spectators er på intet tidspunkt tilladt.
4.8 Chikane
  • 4.8.1 Under kampene er det strengt forbudt at chikanere modstanderen på nogen måde, det vil sige, at chikane i og uden for spillet er strengt forbudt.
  • 4.8.2 Hvis der forekommer problemer er det vigtigt, at der bliver taget screenshots og andet materiale, der kan bruges som bevis. Dette skal sendes til admins.
4.9 Seeding til pokalrækken i Sæson 3
  • 4.9.1 Alle hold der deltager i pokalrækken vil i grupperunde 1 blive placeret i første division, fordelt på grupper af 4 hold.
  • 4.9.2 Når grupperunde 1 er afsluttet vil alle de hold, som der er placeret 1. og 2. i en gruppe forblive i 1. division, imens holdene der er placeret 3. og 4. vil rykke ned i 2. division.
4.10 Streaming i sæson 3
  • 4.10.1 Der vil blive streamet Rainbow Six kampe i sæson 3.
  • 4.10.2 Alle kampene vil blive vist på eSportligaens Twitch kanal og evt. på vores Facebook side.
  • 4.10.3 Hvis et hold ønsker deres kamp streamet, skal de udfylde vores streaming formular senest lørdagen inden den pågældende kampuge. Se punkt. 4.7.5.
  • 4.10.4 Du ansøger om streamet HER (Link kommer)
  • 4.10.5 Deadline for ansøgninger om streaming:
    • Grupperunde 1 : Kamp uge 1: Lørdag d. 19/10
    • Grupperunde 1 : Kamp uge 2: Lørdag d. 26/10
    • Grupperunde 1 : Kamp uge 3: Lørdag d. 2/11
    • Grupperunde 2 : Kamp uge 1: Lørdag d. 9/11
    • Grupperunde 2 : Kamp uge 2: Lørdag d. 16/11
    • Grupperunde 2 : Kamp uge 3: Lørdag d. 23/11
    • Næste grupperunder opdateres i januar.
  • 4.7.6 Det er som udgangspunkt streameren, der har fuld bestemmelses ret over hvilke kampe der vises.
  • 4.7.7 Streaming programmet for en kamp uge offentliggøres mandag i den pågældende kampuge.

5.0 Spilletider:

5.1 Kamptidspunkter:

  • 5.1.1 Som udgangspunkt spiller alle hold en kamp pr. uge.
  • 5.1.2 Kampene fastsættes som udgangspunkt til et specifikt tidspunkt hver uge – kampene kan dog godt afvikles på andre tider, så længe begge parter kan blive enige herom. Se punkt 5.2.
  • 5.1.3 Det er tilladt at samle sine 3 kampe i en uge. Se punkt 5.2.

TIRSDAG kl. 20:00

5.2 Flytning af kampe

  • 5.2.1 Det er tilladt at flytte alle kampe til et andet tidspunkt. 
  • 5.2.2 Alle kampe som flyttes til en anden dato skal være afviklet ved udgangen af kamp uge 3 (søndag midnat). 

    Eks: Grupperunde 2 løber i ugerne 43, 44, 45 og 46. Det betyder at alle kampe skal være afviklet senest i uge 45, da det er den tredje kampuge.

  • 5.2.3 Alle flytninger af kampe skal adviseres til dommerne på deres respektive mails, samt noteres under den pågældende kamps kommentarfelt.
  • 5.2.4 Hvis en kamp ikke kan afvikles, da ingen af holdene kan spille på kampdagen eller blive enige om en alternativ dato, så henvises der til punkt 9.1.5. i de spil specifikke regler.

6.0 Kommunikation

  • 6.1 Hvert hold er som minimum pålagt at vælge en holdkaptajn, som håndterer al kommunikation mellem hold og eSportligaen. 
  • 6.2 Hvis et hold består af børn under 14 år, så opfordrer eSportligaen alle hold til at tilknytte en holdleder til at foretage al kommunikation imellem holdene og ligaen.
  • 6.3 Hvis I har behov for at kommunikere med modstanderholdet inden kampen, så kan I kontakte dem via deres holdprofil.
  • 6.4 eSportligaen opfordrer til at man bruger kommunikationsfeltet under den pågældende kamp. 
  • 6.5 eSportligaen anbefaler alle detaljer vedr. kampene er aftalt på forhånd imellem respektive holdledere eller kaptajner. 
  • 6.6 Såfremt det før kampstart ikke har været muligt at aftale kampens detaljer, så skal begge hold møde op på eSportligaens Discord kanal min. 15 minutter før kampstart.
  • 6.7 Vi opfordrer alle hold til at være tilstede på Discord under kampen, da det her er muligt at komme i kontakt med admin.

    eSportligaens Discord -> LINK

    Guide til discord:
  • Når man har åbnet Discord, så går man ind i den kanal som tilhører den liga man spiller i. Spiller man f.eks. Fortnite i DGI ligaen, så går man ind i Fortnite-DGI kanalen.
  • Opstart en privat samtale med modstanderen og del IP og PW til serveren.
  • Første gang man besøger Discord: For at kunne skrive beskeder inde i Discord, skal du registrere din profil. Sørg for at bruge et profilnavn som matcher din eSportliga-profil.
  • Info om Discord: Discord er et gratis tekst- og samtaleprogram udviklet til gaming. Det kan bruges i webbrowseren eller downloades til PC. Download her: www.discord.com

7.0 Server

  • 7.0.1 Der spilles på EU server

8.0 Indberetning af konflikter

Herunder findes der en guideline til hvornår der kan oprettes en konflikt:

  • 8.1 Konflikter skal indberettes til admins senest 2 timer efter kampen.
  • 8.2. Der skal ikke oprettes en konflikt hvis:
    • I før kampen ikke har har tjekket om modstanderens spillere har indtastet spil ID.
    • I efter kampen finder ud af, at en eller flere spillere ikke har indtastet Spil ID.
    • I ikke kan spille på den pågældende dag. Kontakt modstanderen og forsøg at arrangere en anden spilledag.
    • I ikke kan blive enige om at spille på en alternativ spilledag. Skriv en mail til r6@esportligaen.dk. Måske kan de mægle i sagen.
  • 8.3. Der kan oprettes en konflikt hvis:
    • I har begrundet mistanke om snyd med tredjeparts programmer.
    • I har begrundet mistanke om, at en eller flere spillere har udnyttet fejl i spillet, som ikke er tilladt jf. reglerne.
    • I har mistanke om at en spiller benytter en ulovlig account eller spiller ulovligt på en account.
  • 8.4. Sådan indrapporter du en konflikt.
    • Gå ind på kampens administrationsside og klik på “opret konflikt”.
    • Skriv en begrundelse for oprettelsen af konflikten og afvent svar fra admins. 
    • Det er op til det pågældende hold at fremskaffe beviser, der understøtter konfliktens indhold. Såfremt der ikke kan fremvises beviser for dette, så kan admin afvise konflikten.

9.0 Indberetning af resultater og no shows

9.1 Generelt
  • 9.1.1 Det er pålagt at en af holdkaptajnerne eller holdlederen, umiddelbart efter kampen er færdig, at gå ind på deres holdprofil på www.esportligaen.dk og indtaste resultatet fra hvert map via nedenstående metode beskrevet i punkt 9.2.
  • 9.1.2 Når et hold har indtastet et resultat, så skal modstanderholdet efterfølgende godkende resultatet.
  • 9.1.3 Hvis et hold har indtastet et resultat, og modstanderen inden for 24 timer enten ikke godkender det eller har startet en konflikt, så står resultatet fast.
  • 9.1.4 No shows – et hold: Hvis en modstander ikke møder op som aftalt, så skal man så vidt det er muligt have det bekræftet af en admin. Derefter skal resultatet indberettes ved at bruge no-show knappen.
  • 9.1.5 No shows – begge hold: Hvis begge hold ikke kan spille på den fastsatte kampdag og ikke kan blive enige om en anden dato, så aflyses kampen og ingen af holdene modtager point. Informer gerne admins om situationen.
9.2 Indberetning af resultater
  • 9.2.1 Indrapportering af kampresultater sker via sitet, hvor holdkaptajnen kan indtaste resultatet.
  •  9.2.2 Gå ind på selve kamp siden og klik på knappen “Administrer kamp”. Den sidder i toppen til højre.
  • 9.2.3 Der indtaste et resultat for hvert spil. Dette gøres ud for “Score map 1”, “Score map 2” osv.
  • 9.2.4 Det er altid det enkelte holds ansvar at indtaste og verificere resultater for den enkelte kamp.  
9.3 Godkendelse af resultater
  • 9.3.1 Det tabende hold skal godkende resultatet senest inden for 24 timer.
  • 9.3.2 Efter 24 timer står resultatet fast.
9.4 Screenhots
  • 9.4.1 Det påhviler hvert hold at tage screenshot ved afslutningen på hvert map af scoreboardet. 
  • 9.4.2 Vinderen af kampen opfordres altid til at uploade screenshots på ligaens hjemmeside efter kampen.
  • 9.4.3 Screenshots skal derudover beholdes i minimum 14 dage, og kunne fremvises ved behov. Snyd med indrapportering af kampe, anses som en alvorlig overtrædelse af reglerne.

10.0 Snyd og exploits

  • 10.1 Det er ikke tilladt at bruge eksterne snyde programmer til at opnå et bedre resultat. Opdages en spiller i at snyde, så udelukkes denne fra ligaen.

11.0 Sanktioner

11.1 No shows eller frivillig trækning fra kampen.
Gældende for pokalrækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar, modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdets nuværende rangliste point.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show” og en straf på 50% af holdets nuværende rangliste point.
  • 11.1.3 Modtager et hold to “no shows” i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 (FJERNET)
  • 11.1.5. Vælger et hold frivilligt at trække sig fra en kamp, så giver det flg. straf.
    • 11.1.5.1 I grupperunde 1-3: Ingen straf.
    • 11.1.5.2 I grupperunde 4 og 5 modtager holdet en straf på 20% af holdet nuværende rangliste point.
Gældende for bredderækken:
  • 11.1.1 Hvis et hold i pokalrækken ikke melder sig klar modtager holdet et “no show”.
  • 11.1.2 Hvis et hold melder sig klar, men ikke dukker op alligevel, så modtager holdet et “no show”.
  • 11.1.3 Modtager et hold to “no shows” i en grupperunde vil de blive udelukket fra den efterfølgende grupperunde.
  • 11.1.4 I CS tæller de to kampe på samme dag som 1 no-show.

11.2 Snyd

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hovedadministrator en rapport til eSportligaens disciplinærudvalg. På baggrund af fremlagte rapport tager disciplinærudvalget stilling til om den pågældende spiller skal modtage en straf. 

  • 11.2.1 Definition: Gråt kort = 12 mdrs. karantæne.
  • 11.2.2 Definition: Sort kort = Livstidskarantæne.
  • 11.2.3 Definition: Rødt kort = Karantæne.

Gældende for spillere:

  • 11.2.4 Hvis en spiller tages i at snyde eller bruge en steam konto der har en VAC ban, modtager spilleren et gråt kort og spilleren udelukkes for al liga deltagelse i indeværende, samt efterfølgende sæson.
  • 11.2.5 Hvis en spiller tages i at snyde for anden gang eller forsøger at omgå et gråt kort jf. ovenstående 11.2.4, f.eks ved at spille på en andens konto eller oprette en ny konto, så tildeles spilleren et sort kort. 

Gældende for hold:

  • 11.2.6 Hvis en spiller modtager et gråt kort, tildeles spillerens hold samtidigt et rødt kort jf. reglerne 11.1.7. 
  • 11.2.7 Hvis eSportligaen i en sæson tager to spillere i at snyde, og de spillere er tilknyttet samme hold, så udelukkes holdet fra den igangværende sæson og den næste sæson.

Gældende for organisationer:

  • 11.2.8 Hvis en organisation i en pågældende sæson har 2 hold, også på tværs af ligaerne, der udelukkes pga. snyd, så udelukkes hele organisationen i resten af den pågældende sæson og den efterfølgende sæson.
  • 11.2.9 Hvis en organisation, på et hvilket som helst tidspunkt, får karantæne døbt et tredje hold pga. snyd, så udelukkes organisationen på livstid.

11.3 Brud på øvrige regler

Hvis en spiller tages i at snyde, aflægger den pågældende hoved administrator en rapport til eSport ligaens disciplinærudvalg.